TI - بررسی تاثیر سرمایه فکری بر ارزش برند شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران JO - نشریه صنعت و دانشگاه JA - جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه LA - fa SN - 2717-0446 AU - امیر غفوریان شاگردی AU - تهمینه ناطق AU - امید بهبودی AU - غلامرضا خانی AD - استادیار، گروه مدیریت موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران AD - دانشگاه بین المللی امام رضا AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود Y1 - 1398 PY - 1398 VL - 31 IS - 1 SP - 15 EP - 34 KW - سرمایه فکری| سرمایه انسانی| سرمایه ارتباطی| سرمایه ساختاری| ارزش برند DO - N2 - از دیدگاه راهبردی، سرمایه فکری می­تواند در ایجاد و کاربرد دانش برای افزایش ارزش سازمان مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش ابتدا سرمایه فکری شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از مدل پولیک محاسبه شده و سپس به بررسی تاثیر سه متغیر تشکیل دهنده سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری بر ارزش برند این شرکت­ها پرداخته شده است. همچنین برای سنجش ارزش برند شرکتها از شاخص کیو توبین که دیدگاهی شرکت محور است مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها غیرآزمایشی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  است که تعداد آنها 243 شرکت مشخص شد و با استفاده از روش نمونه گیری حذفی تعداد 68 شرکت به عنوان نمونه نهایی در نظر گرفته شد. به منظور سنجش سرمایه فکری و ارزش برند از صورت­های مالی شرکت­ها استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری)  بر ارزش برند شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران تاثیر دارد. همچنین مولفه های سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری به ترتیب قدرت تعیین کنندگی بیشتری داشته اند. UR - http://rimag.ir/fa/Article/178 L1 - http://rimag.ir/fa/Article/Download/178 TY _ JOURId - 178