مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044662120191030Measurement of the Interactive Model of Innovation Capabilities with SMEs’ Survival with the mediating Role of Intrapreneurship in Tehran Hamburger Co. Ltd.سنجش الگوی تعاملی قابلیت نوآوری با بقای شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری کارآفرینی سازمانی (موردمطالعه: شرکت موادغذایی تهران همبرگر)1928faمرتضیملکیدانشگاه سمنانسمیهزنگیانسمنان2014221One of the key success factors for businesses is the innovation and innovation capabilities and due to the fact that such capabilities cause companies well adapted to the complex environment, firms need to be innovative. Meanwhile, the relationship between innovation and intrapreneurship is consequential. In fact, the innovation is a prerequisite and of inevitable factors for intrapreneurship. The present paper reviewed this and investigated the role of innovative capabilities in Small and Medium size Enterprises’ survival with the mediating role of intrapreneurship using Structural Equation Modeling. Research methodology is of descriptive and in terms of objective, is of action type. Statistical population is 180 personnel of the Tehran Hamburger Ltd. using simple random sampling, 123 have been selected as the sample of the research. After collecting and analyzing the data, the results showed the positive role of innovation capabilities on firm’s survival with the mediating role of itrapreneurship.یکی ازعوامل موفقیت بنگاهها در دنیای کنونی توجه به نوآوری و قابلیتهای نوآوری در شرکتها است و شرکتها برای تضمین بقای خود نیازمند قابلیتنوآوری هستند زیرا قابلیت نوآوری باعث تطابق شرکت با محیط پیچیده جهان امروز میشود. از سوی دیگر، رابطه نوآوری با کارآفرینی سازمانی بسیار تاملبرانگیز و قابل توجه است و در اصل این نوآوری از اجزا و مولفههای جداییناپذیر و دستمایه کارآفرینی سازمانی محسوب می شود. در این پژوهش با مروری بر این عوامل، تأثیر قابلیت نوآوری بر بقای شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری کارآفرینی سازمانی با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری بررسی شده است. روش پژوهش، توصیفی و براساس هدف نیز کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه پرسنل شرکت مواد غذایی تهران همبرگر به تعداد 180 نفر است، که نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شده است و با استفاده از جدول مورگان 123 نفر انتخاب گشتند. پس از جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه به بررسی و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده پرداخته شد که نتایج نشاندهنده تأثیر مثبت قابلیت نوآوری بر بقای شرکت و قابلیت نوآوری بر کارافرینی سازمانی است.http://jiu.ir/ar/Article/Download/44مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044662120191030Categories of criteria and factors influencing the selection of appropriate methods of technology transferدسته بندی عوامل و معیارهای موثر در انتخاب روش مناسب انتقال فناوری1936faمهدیحمیدیدانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهرانحجت اله حاجي حسينيمهدیمحمدیدانشگاه تهران2014312Nowadays, by developing and advancing sciences and becoming technology development processes more complicated, technical cooperation between companies is a substantial aspect of companies’ strategies and an important public policy for technology development across the World. Technology transfer issue, as a concept of technical cooperation is considered by researchers and managers of agencies and organizations, as the most important approaches in this regards. In this research, after reviewing the literature by using library studies, introducing the concept and describes various methods of technology transfer. After describing the different models of technology transfer and comparing indices used in each model with others, we compare and eliminate the common indices and the last selected 28 of most important criteria have been identified to present appropriate methods of technology transfer. We also classified the criteria into four general groups as : capability and policies of technology receiver, capability and policies of technology owner, common policies between technology owner and receiver, and technology features. Finally, some recommendations and research directions are provided for future researches.امروزه با پیشرفت علوم و پیچیدهتر شدن فرآیندهای فناورانه، همکاری فناورانه بین سازمان ها از ویژگیهای مهم استراتژی سازمانها و سیاستهای عمومی برای توسعه فناوری در سراسر جهان است. انتقال فناوری به عنوان مفهومی که سالهاست مورد توجه پژوهشگران و مدیران بنگاهها و سازمانها قرار گرفته، از جمله مهمترین رویکردها به موضوع همکاری فناورانه بوده و هست. در همین راستا ، این پژوهش، پس از مطالعه ادبیات مربوط، و با استفاده از روش مطالعات کتابخانهای به معرفی این مفهوم پرداخته و انواع روشهای انتقال فناوری را تشریح نموده است. در ادامه به معرفی مدلهای مطرح شده در ادبیات در جهت انتخاب روش مناسب انتقال فناوری پرداخته و شاخصهای معرفی شده در هر مدل را با شاخصهای معرفی شده در مدلهای دیگر مقایسه نموده است. پس از یکسان سازی و حذف شاخصهای مشترک، 28 شاخص را به عنوان مهمترین عوامل و معیارهای انتخاب روش مناسب انتقال فناوری در جدولی تنظیم کرده و سپس برای بهره برداری آسان تر از این شاخص ها، آنها رادر چهار دسته کلی شامل: "توانمندی و سیاستهای گیرنده فناوری"، "توانمندی و سیاستهای دارنده فناوری"، "سیاستهای مشترک دارنده و گیرنده فناوری" و "ویژگیهای فناوری" دستهبندی نموده است. در پایان نیز پیشنهادی جهت پژوهشهای آتی ارائه گردیده است.http://jiu.ir/ar/Article/Download/49مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044662120191030aبررسی عوامل موثر بر رشد کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک(SMEs) دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان گیلان518faزهرانظریاندانشگاه پیام نورکبریحدادی مقدمدانشگاه آزاد اسلامی 2014424aشرکتهای دانش بنیان جهت تبدیل ایدهها و نوآوریها به محصول،تجاری سازی تحقیقات، همافزایی علم و ثروت و توانمند سازی و هدایت دانشآموختگان جهت ورود به فضای کسبوکار ایجاد میشوند.این کسبوکارها از نظر ایجاد مشاغل پایدار مبتنی بر فناوری و بهرهبرداری از فرصتهای جدید،نقش مهمی در موفقیت اقتصادی کشور دارند؛از اینرو شناسایی و بررسی عوامل موثر بر رشد و توسعه کارآفرینی در چنین سازمانهایی میتواند در برنامهریزیها و سیاستگذاریها برای ارتقا فعالیتهای کارآفرینانه مفید باشد.در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک سامان یافته است. این مطالعه ، تحقیقی است توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی که جامعهی مورد پژوهش آن کارآفرینان و صاحبان شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان گیلان می باشند. نتایج حاصل از بررسی 103 پرسشنامه به دست آمده نشان میدهد که عوامل مالی و اقتصادی مهمترین مقوله بوده و در این میان مولفههایی چون دستیابی به منابع مالی،تعلیم و آموزش کارآفرینی،توانایی تولید کالاهای باکیفیت و فرهنگ پشتیبان و محرک نوآوری از بالاترین اولویت و اهمیت برخوردارند.http://jiu.ir/ar/Article/Download/53مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044662120191030Quadruple Helix : new look to relation between industry and universityمدل مارپیچ چهارجانبه: رویکردی نوین در ارتباط صنعت و دانشگاه4960faصباکاکاپورفرنازروزباندانشگاه سمنان201453The link between university and industry play critical role in national development but the synergy between them is more important and is created with attending to needs of society. Society is missing link in Triple helix model. This study investigate the role of society in developed model named Quadruple helix model.پیوند دانشگاه و صنعت به دلیل نقش کلیدی و استراتژیکی که در توسعه ملی ایفا می کنند حائز اهمیت است اما آنچه بیش از ارتباط و پیوند دو نهاد مذکور اهمیت دارد، هم افزایی آنهاست و این مهم حاصل نمی شود مگر، با توجه به فلسفه وجودی و کارکرد اصلی آنها که همانا برطرف نمودن نیازهای جامعه است. ضمن درنظر گرفتن فعالیت هر دو نهاد مذکور؛ حمایت ها و قانون گذاری های دولت در مدل مارپیچ سه جانبه، جامعه به عنوان رکنی مهم اما مغفول واقع شده، در مطالعه حاضر مورد بررسی قرار میگیرد. مدل مارپیچ چهارجانبه ضمن تاکید بر نقش جامعه مدل قبلی را ارتقا بخشیده وو هم افزایی نهاد های سه گانه را منتج می کند. مقاله حاضر ضمن برشمردن نقش جامعه و لزوم درک و پیاده سازی مارپیچ چهار جانبه، مروری بر روش های پیاده ساز آن می کند و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه می کند.http://jiu.ir/ar/Article/Download/54مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044662120191030Identify and assess the relative importance of knowledge management strategies by using ANN (Case study Knowledge base Software Companies)شناسایی و بررسی میزان اهمیت نسبی استراتژی های مدیریت دانش با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی ( مورد مطالعه : شرکت های دانش بنیان تولید کننده نرم فزار شهر تهران)7386faسعیدهخبازکاردانشگاه سمنانمحسنشفیعی نیک آبادیدانشگاه سمنان، گروه مدیریت صنعتیمائده دهقان2014512Abstract: Knowledge management is an important resource for any organization. Organizations to implement knowledge management strategies, improve innovation in processes, activities, products and services. The aim of this study is to identify the key strategies of knowledge management by ANN .The innovative aspect of the research is, the use of artificial neural networks (ANN) to rank the strategies of knowledge management. The population consists of the all employees of the knowledge based software companies in Tehran, that the total questionnaires were distributed, only 123 were usable. This study is practical from the objective aspect, and descriptive-survey from data collection method aspect. Data from the surveys and questionnaires obtained and then by using the ANN techniques h as been investigated the research objectives. Results and ANN outputs indicated that sequencely, explicit knowledge startegy is the most important criteria of Knowledge management strategy and tacit khowledge, internal and external strategy are the next priorities knowledge based software companies are located in Tehran. چکیده : مدیریت دانش یک منبع مهم برای سازمان است . سازمان ها برای پیاده سازی استراتژی های مدیریت دانش باید نوآوری را در فرآیند ها ،فعالیت ها، محصولات و خدمات خود ایجاد کنند . هدف اصلی این پژوهش ، بررسی میزان اهمیت نسبی استراتژی های مدیریت دانش با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی است . جنبه نوآورانه تحقیق ، استفاده از شبکه عصبی مصنوعی برای رتبه بندی استراتژی های مدیریت دانش است . جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت های دانش بنیان تولید کننده نرم افزار شهر تهران می باشد که از مجموع پرسشنامه های توزیع شده تنها 123 عدد قابل استفاده بودند. این تحقیق از لحاظ هدف ، کاربردی و از حیث گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی می باشد داده ها با استفاده از پیمایش و ابزار پرسشنامه بدست آمده و سپس با استفاده از تکنیک شبکه عصبی مصنوعی به بررسی اهداف تحقیق پرداخته شده است . یافته ها و خروجی شبکه عصبی نشان می دهد که به ترتیب استراتژی دانش آشکار مهمترین بعد استراتژی مدیریت دانش و استراتژی های دانش پنهان، درون محور و برون محور در اولویت های بعدی شرکت های نرم افزاری دانش بنیان شهر تهران قرار گرفته اند.http://jiu.ir/ar/Article/Download/56مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044662120191030The analysis of Strategic Thinking on Strategic Innovation of SMEs (Case Study: Khazra Industrial Park of Kerman)تجزیه وتحلیل تأثیر تفکر استراتژیک بر نوآوری استراتژیک در شرکتهای کوچک و متوسط ( مورد مطالعه: شهرک صنعتی خضراء کرمان)3748faسیدعلیروح الامینیداود فیض دانشگاه سمنان2014513The strategic importance of SMEs in the economic development of nations, has been detected by many developed and developing countries. In many countries, policies to develop small and medium industries have become an important policy and Development of the industries plays an important role in economic – social development. The more a country has a higher level in terms of economic development, industrial development, The more relying on small and medium industries should be regarded as irrefutable fact. The purpose of this study is to investigate the effect of strategic thinking and business strategies to gain competitive advantage through the mediation of strategic innovation. This is a descriptive correlational study clearly based on structural equation modeling (SEM). The participants of this study who were 125 managers of SME’s Khazra industrial park of Kerman, were selected by random sampling. Participants completed business strategies to gain competitive advantage questionnaire (by Lilly et al, 2006), strategic thinking questionnaire (by Jean liedtka, 1998) and strategic innovation questionnaire (by Researcher) by individual method and Reliability and validity of these questionnaires was obtained. Results of Pearson correlation showed that all strategic thinking, business strategies to gain competitive advantage and strategic innovation components are mutually correlated with each other (Pاهمیت استراتژیک شرکت های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی ملل، توسط بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تشخیص داده شده است. در کشورهای مختلف جهان، سیاست های معطوف به گسترش صنایع کوچک و متوسط به سیاست های مهم و اساسی تبدیل شده است و پیشرفت صنایع مذکور، نقش مهمی در توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورها دارد. هرچه یک کشور به لحاظ توسعه اقتصادی در سطح بالاتری قرار داشته باشد، اتکاء توسعه صنعتی آن بیشتر بر صنایع کوچک و متوسط را باید واقعیتی انکارناپذیر در نظر گرفت. هدف اصلی پژوهش، بررسی تأثیر تفکر استراتژیک بر نوآوری استراتژیک شرکت های کوچک و متوسط می باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. بدین منظور نمونهای به حجم 125 آزمودنی، از بین مدیران شرکت های کوچک و متوسط شهرک صنعتی خضراء کرمان با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه نوآوری استراتژیک محقق ساخته و پرسشنامه تفکراستراتژیک جین لیدکا (1998) به روش انفرادی توسط آزمودنیها تکمیل و اعتبار و روایی پرسشنامههای مذکور احراز شد. نتایج اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که تمام مؤلفههای تفکر استراتژیک و نوآوری استراتژیک دو به دو با هم همبستگی دارند (Phttp://jiu.ir/ar/Article/Download/57