مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446252020516The Necessity of quality improvement in Iran Higher Educationضرورت ارتقای کیفیت در آموزش عالی ایرانfaجعفرتوفیقیدانشگاه تربیت مدرس2020516Higher education in Iran has faced with two important challenges after Islamic revolution. Firestone is the historical underdevelopment in quantitative expansion of higher education and the second is rapid population growth, which caused high demand for enhancement of higher education. Of course, other factors such as cultural context and lack of job opportunities for secondary school graduates had also have played important role in demand for providing more places for university applicants. This situation caused the quantitative expansion of higher education to be considered as the first priority of the Ministry of Science, Research and Technology. Foundation of Payame-Nour University (distance learning), private higher education institutions, Islamic Azad University, e-learning courses, evening courses and joint diplomas with International universities were among higher education policies in recent years. As a result students’ population increased from 150,000 in 1978 to 3,500,000 in 2008. In Particular, increase in the post graduate studies, besides human resources development caused a great advancement in the research status of the country. There is no doubt that quantitative expansion of higher education in Iran is one of the most glorious achievements after the revolution, but at the same time along with expansion of students’ population and diversification of higher education systems particular ,in private sector, the quality of higher education should be of main concern for policy makers in this sector. This paper would review the most important challenges of higher education as the roles of total quality management systems encounter the involved factorsآموزش عالی ایران با دو پدیدهی مهم در دوران بعد از انقلاب اسلامی مواجه شده است. اول عقبماندگی تاریخی در توسعهی کمّی آموزش عالی ایران و دیگری رشد سریع جمعیت که باعث افزایش تقاضا برای ورود به دانشگاهها شد. البته عوامل دیگری از جمله زمینههای فرهنگی جامعه و ضعف بازار کار برای دارندگان مدرک دیپلم نیز نقش مهمی در افزایش تقاضا برای ورود به آموزش عالی را ایفا کردهاند. مجموعهی این عوامل موجب شد تا سیاست توسعهی کمّی آموزش عالی در رأس برنامههای وزارت علوم و دانشگاهها قرار گیرد. راهاندازی دورههای شبانه، تاسیس دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی- کاربردی، تأسیس مؤسسات غیردولتی غیر انتفاعی، تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، راهاندازی دورههای نوبت دوم و فعال کردن آموزش عالی الکترونیک و تأسیس دورههای آموزشی مشترک با دانشگاههای معتبر خارج از کشور، از جملهی این سیاستها به شمار می آیند. نتیجه اینکه، جمعیت دانشجویی کشور از حدود یکصد و پنجاه هزار نفر در سال 1357 به حدود سه و نیم میلیون نفر در سال 1386 بالغ شده است. در این میان، توسعهی دورههای تحصیلات تکمیلی با رشد چشمگیر، علاوه بر تأمین منابع انسانی مورد نیاز، چرخهای پژوهش کشور را نیز به حرکت درآورده است. بدون تردید توسعهی کمّی آموزش عالی، یکی از دستاوردهای ضروری، اجتنابناپذیر و درخشان نظام بعد از انقلاب اسلامی به شمار میآید. البته سیاستهای توسعهی کمّی، از ابتدا دغدغهی کیفیت آموزش عالی را به همراه داشته و با افزایش جمعیت دانشجویی و تنوع بخشی به سیستمهای آموزش عالی به ویژه در بخش غیردولتی این دغدغهها جدیتر و پررنگتر شده است. تا اینکه در برنامهی سوم توسعه مقولهی ارزیابی و اعتبارسنجی دانشگاه درج شد و وزارت علوم موظف شد تا با کمک نهادها و انجمنهای علمی این وظیفهی مهم را بر عهده گرفته و عملیاتی کند. در قانون بودجهی سال 1379 نیز اعتباری بدین منظور در نظر گفته شد و با تشکیل شورای مرکزی ارزیابی درونی در وزارت علوم، مسئولیت عملیاتی کردن این کار بر عهدهی سازمان سنجش آموزش کشور واگذار شد. تا سال 1384 حدود پانصد گروه آموزشی کار ارزیابی درونی را انجام داده و گزارشهای مربوطه را به وزارت علوم ارسال کردند. بدیهی است تداوم این روند و نهادینه کردن آن در ساختارهای ملی و دانشگاهی و تکمیل آن با ارزیابی بیرونی میتواند زمینههای تضمین کیفیت دانشآموختگان آموزش عالی ایران را فراهم کرده و امکان رقابت آنها را در شرایط بین المللی فراهم کند. در این مقاله ضمن اشاره به چالشهای موجود و پیش روی آموزش عالی ایران، کارکرد مدلهای مدیریت کیفیت در مواجهه با این چالشها مورد بررسی قرار گرفته است.http://jiu.ir/ar/Article/Download/6625مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446252020516Government, Industry and University Relations, the Horizon of Iran 1404ارتباط دولت، صنعت و دانشگاه: ايران، افق 1404faمحسنبهرامیدانشگاه صنعتی امیرکبیرمهکامه طاعتيدانشگاه صنعتی امیرکبیر2020516The relation between government, industry and university is a pivotal issue in moving towards the 20 year vision of science and technology development of the country. Identifying and detail study of underlying factors and forces are necessary for improving this relation. In addition to analyzing the current situations, a future study approach should be undertaken to evaluate and asses the compliance of development plans with the goals and targets of the document of 20 Year Vision.
In this paper, the result of a future study of some of the factors affecting the said relation with the horizon of 1404, involving some of the specialist and policy makers in the field of science and technology, is presented
موضوع ارتباط دولت، صنعت و دانشگاه از اهرمهاي تعيين کننده حرکت به سوي چشمانداز بيست ساله در زمينه توسعه دانش و فناوري است که بررسي جدي محرکها و عوامل موثر در آن براي کمک به بهبود اين ارتباط ضروري است. علاوه بر ارزيابي وضعيت موجود، لازم است بررسيهاي آينده نگرانه در مورد اين عوامل انجام گيرد تا بتوان ميزان تطابق برنامهريزيهاي فعلي براي دستيابي به اهداف مندرج در سند چشمانداز را ارزيابي نمود. در اين مقاله، نتايج پيش بيني جمعي از خبرگان متخصص و سياستگذار حوزه علم و فناوري در مورد برخي عوامل موثر در ارتباط دولت، صنعت و دانشگاه تا افق 1404 که حاصل از انجام طرحي آينده شناسانه توسط گروه آينده شناسي پژوهشکده فناوريهاي نو دانشگاه صنعتي اميرکبير است، گزارش ميشودhttp://jiu.ir/ar/Article/Download/6626مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446252020516Ideal Model of Interaction between Government, Industry and University: The Case Study Experiences of Iranian Technology Cooperation Office (TCO)الگوي مطلوب ارتباط دولت، صنعت و دانشگاه موردپژوهي تجربههاي دفتر همكاريهاي فناوري در كشورfaحميدرضا اميري نيا همكاريهاي فناوري رياست جمهوريعلی بی تعبدانشگاه تربیت مدرس2020516Today, innovation is considered to be the main factor affecting the long-term growth of nations. This, in turn, justifies the vast amount of studies this issue. Regarding the aforementioned prominence, the present study aims at investigating different theories and pattern for innovation at the national level including: linear model, systemic approach and triple helix. University-Industry-Government (UIG) linkage and its transformation in Iran more deeply is reviewed. Then, the experiences of Iranian presidency Technology Cooperation Office (TCO) are investigated. Finally, policy implications from the studied cases are mentioned as the conclusionمقالهی حاضر تلاش دارد با بررسي انواع الگوها و نظريههاي نوآوري از جمله الگوي خطي نوآوري، نظام نوآوري و مدل مارپيچ سهگانه، سير تحولي تعامل سه نهاد دانشگاه، دولت و صنعت را در سطح جهان و همچنين ايران مورد مطالعه قرار دهد و با انجام موردکاوي تجربههاي دفتر همكاريهاي فناوري، در زمينهی تعامل اين سه نهاد، شيوهها، روشها و الگوهاي حاكم بر اين تعامل سهگانه، در اين تجربهها را شناسايي کر
ده و سازگاري آنها را مدل مارپيچ سهگانه نشان دهد. و در انتها بر اساس يافتههاي بدست آمده پيشنهادهاي سياستي مناسب را برای تعامل موفق دولت، صنعت و دانشگاه در ايران ارائه نمايد.
http://jiu.ir/ar/Article/Download/6627مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446252020516The Role of Private Universities in Country Developmentنقش دانشگاههای غيرانتفاعی در توسعهی کشورfaوحیدیزدانیانمسعودشفیعیدانشگاه صنعتی امیرکبیر2020516: Development of communication industry and university on mutual basis, needs and capabilities, is carried out and models presented by the experts on this basis has been designed and implemented.
Industry related to government and state universities has made an organic government impact in a way that the direction of industry and university development policies have been largely in accordance with the political requirements of the country over last century.
Constitutional accomplishment of Article No. 44 and the growing trend in the privatization companies and government organizations follows this principle, certainly increased competition between these companies and organizations’ that are creating new fields of application for increasing competitive capacity and maintain standards of goods and services.
Constitutional accomplishment of Article No. 44, public universities, due to initial state governing backgrounds, being strictly in accordance with the government rules, cannot make their principle contributions to increasing demand by society and industry sectors.
Moreover, as the government role is decreased and faded out, lack of legal mechanisms of governance for development and university industry relationship, caused this relationship being shifted from Government command to personal command. A relationship which is requirement and background is unknown.
In this article we intend to investigate mutual needs and capabilities from the industry and universities point of view to transition procedure from state institutions to non-governmental organizations
توسعهی ارتباط صنعت و دانشگاه براساس نيازها و توانمنديهاي دو طرف صورت ميگيرد و الگوهاي ارائه شده توسط صاحبنظران نيز بر همين اساس طراحي و اجرا شده است.
صنعتِ وابسته به دولت و دانشگاههاي دولتي باعث تأثيرپذيري ارگانيک اين دونهاد از دولت شده است به نحوي که عملاً جهتگيري سياستهاي توسعهی صنعتي و دانشگاهي در سدهی گذشته تا حد زيادي دولت – فرما و مطابق با مقتضيات سياسي کشور بوده است]1,8[.
با اجرایي شدن اصل 44 قانون اساسي و روند رو به رشد خصوصيسازي در شرکتها و سازمانهاي دولتي ذيل اين اصل، قطعاً شاهد افزايش رقابت بين اين شرکتها و سازمانها هستيم که باعث ايجاد زمينههاي تقاضاي جديد براي افزايش توان رقابتي و حفظ استانداردهاي کالا و خدمات خواهد شد.
از سوي ديگر، با اجراي اصل 44 قانون اساسي، دانشگاههاي دولتي نيز به دليل پيشينهی دولتي و تطبيق خود با فضاي حاکميت مطلق دولت، نميتوانند پاسخگوي نيازهاي رو به رشد و تقاضاهاي جديد جامعه و صنعت باشند.
بهعلاوه آنکه، با کم رنگ شدن نقش دولت، فقدان راهکارهاي قانوني و حقوقي حاکميتي براي توسعهی ارتباط صنعت و دانشگاه، اين ارتباط از حالت دولت – فرما به ارتباط خويش – فرما تبديل خواهد شد.ارتباطي که زمينهها، الگوها و الزامات آن کاملاً ناشناخته است.
طي اين مقاله درصدد هستيم تا با بررسي نيازها و توانمنديهاي متقابل صنعت و دانشگاه در فضاي گذار از نهادهاي دولتي به نهادهاي غير دولتي، الگویي جامع برای ارتباط صنعت و دانشگاه در فضاي غير دولتي ارائه کنيم.
http://jiu.ir/ar/Article/Download/6628مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446252020516Achievements of Internship Program implementation in Khorasan Electricity Industryدستاوردهاي پيادهسازي طرحهاي اينترنشيپ در صنعت برق خراسانfaاحد ضابط دانشگاه فردوسی مشهداميررضا تجدد شركت برق منطقهاي خراسان2020516Internship is one of the most effective programs in human development. This program, which is an industrial research project based internship, has proved to be very effective in human resources development and university – industry relations, while many industrial problems were solved with minimal expenses. Khorasan Regional Electricity Company and Ferdowsi University of Mashhad started the internship program since 1382 (2004) with 25 projects in the first year and have completed 165 projects in 6 years. 72 university faculty members cooperated with the program and supervised the projects. 354 students found the opportunity to take part in the program as interns and to experience the industrial research and team work. 162 experts and managers from the industry cooperated with project teams and benefited from the experience of academic team work. Improved relation and confidence of industry and university management in research cooperation, increased interest of industry in defining new problems and outsourcing these projects to university, and enhanced cooperation between industry engineers and students and faculty members are some results of the internship programاينترنشيپ به معناي كارورزي يكي از مؤثرترين روشهاي تربيت منابع انساني كارامد است كه با جهتگيري انجام پژوهشهاي صنعت برق، علاوه بر حل برخی مشكلات این صنعت با هزينهي كم، در برقراري ارتباط ميان صنعت و دانشگاه نقش بسيار مؤثري داشته است. طرح اينترنشيپ در شرکت برق منطقهی خراسان با همکاري دانشگاه فردوسي مشهد در سال 1382 با 25 پروژهی تحقيقاتي آغاز شد و از آن زمان تاکنـون تعداد 165 پروژهی کوچک تحقيـقاتـي به انجام رسیده است. اجراي طرح اينترنشيپ در شرکت برق منطقهی خراسان طي سالهاي 1382 تا 1387، علاوه بر نتایج مثبت و رضایتبخش پروژهها، گسترش ارتباط صنعت برق با دانشگاه، آشنایی و همکاری 72 استاد با صنعت برق، کارورزی و کسب تجربهی صنعتی، پژوهش و کار تیمی توسط 354 دانشجو، ارتباط تنگاتنگ 162 همکار صنعت برق با دانشگاه و تیمهای پژوهشی دانشگاهی، افزایش ارتباط و اعتماد مسئولین صنعت برق و دانشگاه در همکاریهای پژوهشی، افزایش علاقهمندی در واحدهای صنعت برق به سفارشهای پژوهشی و همکاری با دانشجویان و همچنین آماده شدن زمینههای گسترش فعالیتهای مشترک در پروژههای بزرگ مطالعاتی و پژوهشی را میتوان به عنوان دستاوردهای طرح اینترنشیپ ذکر کرد.http://jiu.ir/ar/Article/Download/6629مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446252020516University Knowledge and Technology to Product Transfer to be Offered to Industriesتبدیل دانش و فناوری دانشگاهی به محصول قابل عرضه به صنعتfaیاسمن محمّدپورمحمد امانی تهراندانشگاه صنعتی امیرکبیرسرور کلیاییدانشگاهشادیبرندک2020516In this paper, the needs of Industry to use modern and high Technologies in order to increase Profitability and competitiveness in national and global markets were discussed. It has been demonstrated that in the current situations, the universities and research institutes are the most reliable source for supplying technology which could produce high added value.
Practical solutions, to achieve to the target of producing income from commercialization of the technologies produced by the universities, presented in this article is investigating in producing units or technology providing offices which have active partnership with universities. To perform this idea, the universities could sell their intellectual properties to eligible companies.
Management and Funding for this collection, composed of various units in different fields and with different backgrounds, according to this studies and according to the amendment to article 44 of the Iran constitution, the structure of parent companies, Joint Stock Company form and assigning preferred stock to the board of directors of the university is proposed
: در این مقاله نیاز صنعت به استفاده از فناوریهای نوین و سطح بالا برای افزایش سوددهی و قابلیت رقابت در بازارهای داخلی و عرصه جهانی مطرح شده و نشان داده شده است که با توجه به شرایط موجود، مراکز تحقیقاتی و دانشگاههای قدرتمند کشور مطمئن ترین منبع تامین فناوری به روز با قابلیت ایجاد ارزش افزوده بالا هستند.
راهکار کاربردی ارائه شده در این مقاله برای رسیدن به هدف کسب درآمد از طریق ارائه فناوری موجود در دانشگاه به عرصه تولید و کسب و کار، ایجاد واحدهای تولیدی و یا تامین کننده فناوری با شراکت فعال دانشگاه و یا تشکیل شرکتهای خصوصی در ساختار مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه و فروش مالکیت معنوی فناوری مورد نیاز به شرکتهای واجد شرایط می باشد.
برای مدیریت و تامین سرمایه این مجموعه متشکل از واحدهای گوناگون در زمینههای مختلف و با سوابق متفاوت، با توجه به مطالعات انجام شده و متمم اصل 44 قانون اساسی کشور، ساختار شرکتهای مادر تخصصی و به صورت سهامی عام و اختصاص سهم ممتاز به هیات مدیره پیشنهاد می شود.
http://jiu.ir/ar/Article/Download/6630مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446252020516Reengineering of Commercialization Process Based on Spin-Off Modelمهندسي مجدد فرآيند تجاري سازي در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايرانfaسیدرضاحجازیدانشگاه تهرانکامبیزجمشیدیدانشگاه لایپزیگ آلمانرویارجبیسازمان گسترش و نوسازی صنایع ایرانفاطمهرناسیسازمان گسترش و نوازی صنایع ایران2020516In this paper, gaps in commercialization process in the industrial development and renovation organization of Iran (IDRO) were analyzed. The most important identified gap in the current commercialization process of IDRO is between know-how creation stage and business plan preparation stage. Based on benchmarking in this study, Spin-Off model is the best alternative for modification of commercialization process of IDRO. A conceptual model is presented for implementation of new commercialization process in IDROدر اين مقاله با نگاهي به فرآيند تجاري سازي به كار رفته در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شكاف هاي موجود در فرآيند بررسي شدند. مهمترين شكاف شناسائي شده در فرآيند تجاري سازي، شكاف بين مرحله تدوين دانش فني و تهيه طرح تجاري مي باشد. با انجام يك مطالعه تطبيقي، مدل هاي مختلفي كه در دنيا براي تجاري سازي طرح هاي پژوهشي استفاده مي شوند بررسي شده و اين نتيجه حاصل شد كه مدل spin off يك مدل مناسب براي پر كردن شكاف موجود در مرحله مياني فرآيند تجاري سازي موجود مي باشد. وظايف يك spin off شناسائي شده و بر مبناي آن يك مدل مفهومي براي فرآيند تجاري سازي ارائه شد. اين مدل قادر خواهد بود شكاف هاي موجود در فرآيند تجاري سازي را پر كند. اين مدل مفهومي از مرحله دانش فني تا بازار را پوشش مي دهد. در نهايت ساختار سازماني مناسب براي پياده سازي چنين مدلي ارائه شده استhttp://jiu.ir/ar/Article/Download/6631