[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 31 و 32 - ( 7-1396 ) ::
جلد 9 شماره 31 و 32 صفحات 15-34 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر سرمایه فکری بر ارزش برند شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
امیر غفوریان شاگردی، تهمینه ناطق، امید بهبودی، غلامرضا خانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود
چکیده:   (1381 مشاهده)
از دیدگاه راهبردی، سرمایه فکری می­تواند در ایجاد و کاربرد دانش برای افزایش ارزش سازمان مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش ابتدا سرمایه فکری شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از مدل پولیک محاسبه شده و سپس به بررسی تاثیر سه متغیر تشکیل دهنده سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری بر ارزش برند این شرکت­ها پرداخته شده است. همچنین برای سنجش ارزش برند شرکتها از شاخص کیو توبین که دیدگاهی شرکت محور است مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها غیرآزمایشی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  است که تعداد آنها 243 شرکت مشخص شد و با استفاده از روش نمونه گیری حذفی تعداد 68 شرکت به عنوان نمونه نهایی در نظر گرفته شد. به منظور سنجش سرمایه فکری و ارزش برند از صورت­های مالی شرکت­ها استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری)  بر ارزش برند شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران تاثیر دارد. همچنین مولفه های سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری به ترتیب قدرت تعیین کنندگی بیشتری داشته اند.
واژه‌های کلیدی: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی، سرمایه ساختاری، ارزش برند
متن کامل [PDF 854 kb]   (565 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghafoorian A, nategh T, behboodi O, khani G. The effect of intellectual capital on a brand value of companies listed in Tehran Stock Exchange. 3. 2017; 9 (31 and 32) :15-34
URL: http://jiu.ir/article-1-202-fa.html

غفوریان شاگردی امیر، ناطق تهمینه، بهبودی امید، خانی غلامرضا. بررسی تاثیر سرمایه فکری بر ارزش برند شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. 1. 1396; 9 (31 و 32) :15-34

URL: http://jiu.ir/article-1-202-fa.html



دوره 9، شماره 31 و 32 - ( 7-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه صنعت و دانشگاه Journal of Industry and University
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3877