:: دوره 10، شماره 35 و 36 - ( 2-1397 ) ::
جلد 10 شماره 35 و 36 صفحات 51-71 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگو در جهت شناسایی عوامل موجود درانکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در استقرار شرکت های زایشی دانشگاه
مریم حافظیان
استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد
چکیده:   (156 مشاهده)
این پژوهش به شناسایی عوامل اثرگذار در انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در استقرار شرکت های زایشی آکادمیک پرداخت. روش پژوهش از نوع کیفی- کمی بود. 13 نفر در بخش کیفی (مصاحبه) و 170 نفر در بخش کمی در این پژوهش مشارکت داشتند. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن بود که در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاهی 4 بعد اصلی به همراه 60 مولفه ، زیرساخت (14 مولفه)، خدمات (17 مولفه) ، مدیریت و کارکنان (16 مولفه) و خروجی ها با (13 مولفه) نقش دارند. دربخش کمّی پژوهش یافته ها نشان داد که بعد خروجی ها با بالاترین بار عاملی (70/0)  بیشترین ضریب تاثیرگذاری و بقیه ابعاد مدیریت و کارکنان، بعد خدمات و زیر ساخت، هر کدام به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. مولفه خط مشی های سازمانی موجود در بعد زیرساخت، مولفه کمک های مالیاتی در بعد خدمات، مولفه حفاظت از دارایی های فکری توسط مدیران مرکز رشددر بعد مدیریت و کارکنان و مولفه مشارکت با جامعه محلی در بعد خروجی ها بالاترین ضریب تاثیرگذاری را در تبیین هر یک از این ابعاد داشتند. همچنین الگوی نهایی پژوهش، با شاخص های برازش، ضرایب استاندارد مورد تأیید قرار گرفت. میزان ضریب تاثیر ابعاد موجود در انکوباتورهای دانشگاهی در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاه به تنهایی بالاترین ضریب تأثیرگذاری در بعد خروجی ها (70/0) و کمترین در بعد زیرساخت (48/0) ، بود.
 
واژه‌های کلیدی: انکوباتورها، شرکت های زایشی، عوامل اثرگذار، دانشگاه
متن کامل [PDF 1593 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۸


XML   English Abstract   Print



دوره 10، شماره 35 و 36 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها