@article{ author = {farzaneh bayattorkand }, title = {review on commercialization liner models and survay their differences and common points}, journal = {Journal of Industry and University}, volume = {8}, number = {28}, page = {27-41}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2717-0446}, eissn = {2783-2813}, doi = {}, abstract = {Today, researches importance is because of innovation and innovation importance is because of economic profit. Researches commercialization is the important portion of innovation process and without that, no product or technology can influence into the market. Commercialization is a process to make profit from innovation via applying new technology to generate new products, processes, services and selling them in markets. In most of new technologies, commercialization implies production scale, increasing from initial sample to mass production and accessing to more resources. It is required to be familiar with commercialization models for using its concept in organizations. Technology commercialization models are consisting of the maps of activities development paths and strategic planning for technology commercialization. These models are divided to linear and nonlinear models. Linear models show a combination of experience and specialty in the fields of research, product development, marketing and business development. Therefore in this research in addition to defining commercialization, the eight important models from linear commercialization models and their differences and common points will be studied. The conclusions of this study show that the best theoretical framework in commercialization patterns, regardless of organization specifications in which innovation system is working, is the Jolly model. This model because of details determination of commercialization process and attention to market needs, related to other models, is more applicable. This model with Gold Smith model which prescribe a set of instructions for each stage of business cycle, can be applied as a model to develop and commercialize new products}, keywords = {}, title_fa = {مروری بر مدل های خطی تجاری سازی و بررسی نقاط اشتراک و افتراق آنها}, abstract_fa = {امروزه اهمیت تحقیقات به خاطر نوآوری و اهمیت نوآوری نیز به دلیل سود اقتصادی آن است تجاری سازی تحقیقات، بخش مهمی از فرآیند نوآوری است و هیچ فناوری و محصولی بدون آن با موفقیت وارد بازار نمی‌شود. تجاری‌سازی تلاشی در جهت کسب سود از نوآوری، از طریق بکارگیری فناوری‌های جدید در محصولات، فرایندها، خدمات جدید و فروش آنها در محیط بازار به شمار می‌رود. برای بسیاری از فناوریهای جدید، تجاری‌سازی برافزایش مقیاس از نمونه اولیه به تولید انبوه و دستیابی به منابع بیشتر دلالت می‌کند. جهت بکارگیری مفهوم تجاری‌سازی در سازمان‌ها، لازم است با مدل‌های تجاری‌سازی آشنا شویم. مدل‌های تجاری‌سازی تکنولوژی نقشه مسیرِ توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های استراتژیک برای تجاری‌سازی تکنولوژی می‌باشد. این مدل‌ها به دو دسته خطی و غیر خطی تقسیم می‌شوند. مدل‌های خطی تلفیقی از تجربه و تخصص در حوزه‌های تحقیق، توسعه محصول، بازاریابی و توسعه کسب‌و‌کار را نشان می‌دهند. لذا در این تحقیق، ضمن تعریف تجاری‌سازی ، هشت مدل مهم از مدل‌های خطی تجاری سازی و نقاط اشتراک و افتراق مدل ها بررسی خواهد شد. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که بهترین چارچوب نظری در الگوهای تجاری سازی جدای از ویژگی‌های سازمانی که سیستم نوآوری در آن عمل می‌کند مدل جولی است این مدل نسبت به سایر مدل ها به دلیل تعیین جزئیات فرایند تجاری سازی و توجه به نیازهای بازار کاربردی‌تر است این مدل به همراه مدل گلداسمیت که مجموعه ای از دستورالعمل‌ها را برای هر مرحله از چرخه کسب و کار تجویز می‌کند می تواند به عنوان مدلی در توسعه و تجاری‌سازی محصولات جدید به کار رود.}, keywords_fa = {تجاری سازی| نوآوری| مدل های خطی تجاری سازی| مدل کارکردی}, URL = {rimag.ir/fa/Article/99}, eprint = {rimag.ir/fa/Article/Download/99},