مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446103520191030INTRODUCING A MODEL FOR IDENTIFICATION OF FACTORS IN ACADEMIC INCUBATORS AND ITS ROLE IN ESTABLISHMENT OF SPIN-OFFSارائه الگو در جهت شناسایی عوامل موجود درانکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در استقرار شرکت های زایشی دانشگاه5171faمریمحافظیاندانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد20171210This study aims at identification of effective factors in academic incubators and its role in establishment of university spin-offs. The methodology of this study was mixed, 13 people participated in qualitative section (interview) and 170 people participated in quantitative section of this study. The results of qualitative section indicated that in establishment of university spin-offs, four main dimensions along with 60 components, infrastructure (14 components), services (17 components), management and employees (16 components) and outputs (13 components) play some role. In quantitative section, the findings showed that the output dimension with highest load factor (0.70) has the highest influence coefficient and other dimensions of management and employees, services and infrastructure are the next priorities. The organizational policies component in infrastructure dimension, tax aids in services dimension, protection of intellectual assets by managers in growth center in management and employees dimension and cooperation with local community in output dimension had the highest influence in explanation of each of these dimensions. Furthermore, the final model of the study was approved by fitness indices and standard coefficients. The influence coefficient of the dimensions of academic incubators had the highest influence coefficient in output dimension (0.70) and the lowest in infrastructure dimension (0.48). این پژوهش به شناسایی عوامل اثرگذار در انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در استقرار شرکت های زایشی آکادمیک پرداخت. روش پژوهش از نوع کیفی- کمی بود. 13 نفر در بخش کیفی (مصاحبه) و 170 نفر در بخش کمی در این پژوهش مشارکت داشتند. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن بود که در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاهی 4 بعد اصلی به همراه 60 مولفه ، زیرساخت (14 مولفه)، خدمات (17 مولفه) ، مدیریت و کارکنان (16 مولفه) و خروجی ها با (13 مولفه) نقش دارند. دربخش کمّی پژوهش یافته ها نشان داد که بعد خروجی ها با بالاترین بار عاملی (70/0) بیشترین ضریب تاثیرگذاری و بقیه ابعاد مدیریت و کارکنان، بعد خدمات و زیر ساخت، هر کدام به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. مولفه خط مشی های سازمانی موجود در بعد زیرساخت، مولفه کمک های مالیاتی در بعد خدمات، مولفه حفاظت از دارایی های فکری توسط مدیران مرکز رشددر بعد مدیریت و کارکنان و مولفه مشارکت با جامعه محلی در بعد خروجی ها بالاترین ضریب تاثیرگذاری را در تبیین هر یک از این ابعاد داشتند. همچنین الگوی نهایی پژوهش، با شاخص های برازش، ضرایب استاندارد مورد تأیید قرار گرفت. میزان ضریب تاثیر ابعاد موجود در انکوباتورهای دانشگاهی در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاه به تنهایی بالاترین ضریب تأثیرگذاری در بعد خروجی ها (70/0) و کمترین در بعد زیرساخت (48/0) ، بود. http://jiu.ir/en/Article/Download/186مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446103520191030Ranking of Iran’s universities and Industries based on the co-publication indicator in Persian journals of Islamic world Science Citation (ISC) رتبه بندی دانشگاهها و صنایع ایران بر اساس شاخص همانتشاری در نشریات فارسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)8799faمنصورهصراطی شیرازیپایگاه استنادی علوم جهان اسلام2018131Research collaboration between university and industry is so significant in knowledge flow from university to industry as well as makes it practical. One of the main channels for this purpose is university- industry co- publication. The aim of the research is to investigate the university and industry collaboration based on the co-publication indicator in the Persian documents which are indexed in the Iran Science Citation Index (SCI) in 1994 and also to identify universities and industries that collaborate in these publications and finally to map the structure of co- publication network on the political map of Iran. In order to calculate the collaboration, the “total count” method of co-authored is applied and collaboration network is mapped by Excel and Ucinet and Pajek soft wares in the GPS environment. The results shows that in 1394, 270 co- publication articles were indexed in the SCI database by 94 universities and 150 industry unites. Adjusting geographical distribution of co-publications of university and industry on Iran’s political map revealed that 30 provinces involved in collaboration. Among them Tehran province has the most collaboration with others and Khoozestan and Esfahan provinces are in next ranks respectively. The results show that the number of co-publication of university and industry, is so low and is limited to the specified universities and industries. Because of the importance of co-publication as a tool to commercialize university knowledge and improving targets of knowledge- based economy, the research policies should be adopting in the way that increase the publication of university and industry. همکاریهای پژوهشی میان دانشگاه و صنعت در جریان یافتن دانش دانشگاهی به سمت صنعت و کاربردی کردن این دانش از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از مهمترین راههای ایجاد این جریان، همانتشاری میان دانشگاه و صنعت میباشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی همکاری میان دانشگاه و صنعت در ایران بر اساس شاخص همانتشاری در مدارک نمایه شده فارسی در نمایه استنادی علوم ایران (SCI) در سال 1394 و شناسایی کردن دانشگاهها و صنایع همکار در این همانتشاریها و نیز ترسیم ساختار جغرافیایی همانتشاریهای دانشگاه و صنعت بر روی نقشه سیاسی ایران میباشد. به منظور شمارش همکاریها، روش شمارش کامل همنویسندگی به کار گرفته شده و نقشه همکاری، با استفاده از نرمافزارهای اکسل، یوسینت و پاژک در محیط جیپیاس ترسیم شده است. یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد که در سال 1394، 270 مقاله حاصل همانتشاری دانشگاه و صنعت در پایگاه isc نمایه شده است که در آنها 94 واحد دانشگاهی و 150 واحد صنعتی همکاری داشتهاند. بر اساس پراکندگی جغرافیایی، 30 استان در همانتشاریهای میان صنعت و دانشگاه مشارکت داشتهاند که استان تهران دارای بیشترین هم انتشاری است، و سپس با اختلاف بسیار زیادی استانهای خوزستان و اصفهان به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تعداد همانتشاریهای میان دانشگاه و صنعت بسیار کم است و به مناطق معدودی از کشور و دانشگاهها و صنایع خاصی محدود میشود. به دلیل اهمیتی که همکاری میان دانشگاه و صنعت در اقتصاد دانش بنیان و نیز تجاری سازی دانش دانشگاهی دارد، باید سیاستهای پژوهشی به نحوی اتخاذ شود، تا همانتشاریهای دانشگاه و صنعت هر چه بیشتر انجام گیرد. http://jiu.ir/en/Article/Download/190مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446103520191030xxxxنقشآفرینی و ظرفیت سازی دانشگاههای نسل چهارم برای توسعه محلی و منطقهای122faرضامهدیپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریمسعودشفیعیدانشگاه صنعتی امیرکبیر201825dfgfhfgبا توجه به نقش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در فرایند جهانی شدن و توسعه ملی، منطقه ای و محلی، در این مقاله عوامل مؤثر بر توسعه محلی و منطقهای به ویژه عواملی که دارای نفوذ قوی تری در توسعه منطقه ای درازمدت هستند، بررسی شده است. در این مقاله، با استناد به دانشگاه خصوصی WSB- NLU که حاصل سرمایهگذاری مشترک دانشگاه ملی لوئیز و ویسزا اسکولا بیزنیسو[1] می باشد، الگوی جدیدی از نهادهای آموزش عالی بهنام «دانشگاههای نسل چهارم» معرفی شده است. دانشگاههای نسل چهارم، از یکسو، تأثیر قابل توجهی بر محیط پیرامون و توسعه محلی و منطقهای دارند و از سوی دیگر، این نوع دانشگاهها موجبات تحول و توسعه خود را فراهم می کنند. این مقاله، بر اساس معرفی اجمالی پروژه معظم «شبکه نوآوری و انتقال دانش» و «شهر چندرسانهای» نووی ساکز[2] لهستان تدوین شده است. بر اساس محتوای این مقاله، دانشگاههای نسل چهارم فراتر از آموزش، پژوهش و کارآفرینی، به مثابه ایجادکننده و فرصت ساز توسعه محلی و منطقه ای عمل می کنند. از این دانشگاهها انتظار می رود که علاوه بر تحول درونی منطبق با شرایط محیطی، زمینه تحول محیط پیرامون خود را نیز خلق کنند. در حال حاضر، اگر چه در عالم واقعیت، تعداد این نوع دانشگاهها کم می باشد، اما کارکرد مسئولیت پذیری اجتماعی و پاسخگویی ایجاب می کند که در دهه های آینده تعداد دانشگاههای نسل چهارم در تمامی نقاط سیاره زمین افزایش یابد. بدیهی است دانشگاههای ایران نیز نمی توانند و نباید از این تحول و دگرگونی شگرف عقب بمانند. [1] . Wyzsza Szkola Biznesu ( WSB) - National-Louis University (NLU) [2] .Nowy Saczhttp://jiu.ir/en/Article/Download/193مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446103520191030A reflection on the ethics of professional ethics in university governance; providing solutions to improve university communication with societyواکاوی نقش اخلاق حرفه ای در حکمرانی دانشگاهی7386faبیژنعبداللهیدانشگاه خوارزمیسیده طیبهموسوی امیریدانشگاه خوارزمی2018227Today, the standards and demands of the community have shifted to universities and pushed them to turn their own situation. A desirable university governance, with the integrity and comprehensiveness of various types of governance, as well as the observance of professional ethics standards in all university sub-systems, can lead to successful leadership of the university institution. The goal of the present study is to determine the position of professional ethics in academic governance. In this paper, we tried to use a descriptive-analytical method based on the results of previous research and scientific documents, as well as a comprehensive study of the importance of professional ethics in the management and administration of the university. In the following: After collecting, selecting, tabling and categorizing materials, after reading the books and sources, scientific documents and documents are available. Then the material is organized to achieve research questions. The research tool was a vector check and the obtained data were classified and analyzed according to the purpose and the research questions using the collected documents. In line with the extensive study of resources, there are some solutions to the importance and role of ethics in governance. In the end, it should be noted that since the university administration, as a cultural and moral institution, needs policy and decision making as well as its own planning, so that decisions and programs should be based on ethical principles and values. So that it can be more effective at university leadership and also endorsed by the members of the expert community to ensure that internal and external responsibility and accountability are also guaranteed.چکیده: امروزه معیارها و مطالبات آحاد اجتماع نسبت به دانشگاه ها تغییر کرده و آنها را برای تبدیل وضعیت خود، تحت فشار قرار داده است. حکمرانی مطلوب دانشگاهی با یکپارچگی و جامعیت انواع حکمرانی و همچنین رعایت ضوابط اخلاق حرفه ای در تمامی زیر سیتسم های دانشگاه می تواند به کسب موفقیت راهبری نهاد دانشگاه منجر شود. هدف مطالعه پیش رو، تعیین جایگاه اخلاق حرفه ای در حکمرانی دانشگاهی است. در این نوشتار سعی شد با استفاده از روش توصیفی تحلیلی با اتکائ به نتایج پژوهش های قبلی و اسناد علمی و همچنین بررسی و مطالعه همه جانبه پرداخته شود تا اهمیت جایگاه اخلاق حرفه ای بیش از پیش در اداره و حکمرانی دانشگاه تبیین شود. در ادامه: پس از مطالعه کتب و منابع و اسناد علمی و مدارک موجود به جمع آوری، گزینش، تلخیص و دسته بندی مطالب اقدام شده است. سپس مطالب در جهت دست یابی به پرسش های پژوهش سامان دهی شده است. ابزار پژوهش نیز شامل فیش برداری بوده و داده های حاصل نیز در راستای هدف و سوال های پژوهش با استفاده از مدارک جمع آوری شده طبقه بندی و تحلیل شد. در راستا پس از مطالعه وسیع منابع، راهکارهای برای اهمیت و ارتقای نقش اخلاق در حکمرانی ارائه شده است. در پایان لازم به ذکر است چون اداره دانشگاه ها به عنوان نهادی فرهنگی و اخلاقی، نیازمند سیاست گذاری و تصمیم سازی و همچنین برنامه ریزی های مختص به بستر[1]های خود می باشد، لذا باید این تصمیم و برنامه ها مبتنی بر اصول و ارزشهای اخلاقی اتخاذ شوند تا بتواند در راهبری دانشگاه مثمر ثمرتر باشد و همچنین مورد تائید اعضای جمهوری متخصصین باشد تا مسولیت پذیری و پاسخگویی درونی و بیرونی را هم تضمین کند. [1] .Contexhttp://jiu.ir/en/Article/Download/197مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446103520191030World-Class University: An exploration of Concepts, Approaches and Strategiesدانشگاه کلاس جهانی: کنکاشی بر مفاهیم، رویکردها و راهبردها3950faمحمدفرزانهدانشگاه خوارزمی تهران حسن رضا زین آبادیدانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعبدالرحیم نوه ابراهیمدانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانبیژنعبداللهیدانشگاه خوارزمی2018428Raising the educational and academic status and ranking of universities to that of internationally accepted world-class universities has become the goal of many university higher administrators around the globe in recent years. This trend has been made possible and accelerated by rapid global economic growth and development. World-class universities, are essential in developing a nation’s competitiveness in the global knowledge economy. These universities, at the pinnacle of the higher education hierarchy, play key roles in creating and disseminating knowledge, educating a highly skilled workforce, and serving the needs of society. This paper tries to take advantage of the existing literature in the field of World-Class University, and with do a review of the literature the introduce the concept of World-Class University and strategies towards the building world-class universities. The results indicated that in recent years The concept of the world-class university has become a concept much invoked by governments and also by universities themselves in many countries and is an idea now firmly embedded in the higher education policies and strategies of a range of nations. Various developmental strategies at national and institutional levels have been drawn up and implemented. Clearly the worldwide market for students and the ceaseless search for research funding and prestige are crucial elements in this fascination with the idea of a world-class university, as well as the desire of governments for universities to contribute to their national economies. Despite or maybe because of the lack of a clear definition of the concept, the ‘world-class’ notion has become everyday language in many universities. This paper tries to take advantage of the existing literature in the field of World-Class University, and with do a review of the literature the introduce the concept of World-Class University and strategies towards the building world-class universities. بهبود وضعیت آموزشی و علمی و قرار گرفتن در بین دانشگاههای ممتاز، در سالهای اخیر، هدف بسیاری از مدیران دانشگاهی در سراسر جهان بوده است. رشد و توسعه سریع اقتصادی در جهان موجب تسریع و ضرورت دوچندان این روند شده است. دانشگاه های کلاس جهانی در ایجاد مزیت رقابتی در اقتصاد دانش بنیان ضروری هستند. این دانشگاه ها، به عنوان دانشگاهای ممتاز در سلسله مراتب آموزش عالی، نقش کلیدی در ایجاد و انتشار دانش، آموزش نیروی کار ماهرانه و خدمت به نیازهای جامعه ایفا میکنند. در این راستا تلاش شد با روش تحقیق کتابخانهای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی به بررسی ادبیات موضوعی دانشگاه کلاس جهانی پرداخته شود. جامعه مطالعه این تحقیق، کلیه منابع و مستندات کتابخانهای بود. پژوهش حاضر به بررسی مبانی نظری، تبیین مفهوم و ویژگیهای کلیدی و راهبردهای دستیابی به دانشگاه کلاس جهانی میپردازد. یافتههای حاصله نشان میدهد که در سالهای اخیر، مفهوم دانشگاه کلاس جهانی در بسیاری از دولتها و همچنین دانشگاههای بسیاری از کشورها موردتوجه قرار گرفته است و ایدهای است که اکنون در سیاستها و استراتژیهای آموزش عالی کشورهای به شدت به آن پرداخته میشود و برای دستیابی به آن راهبردهای مختلفی در سطوح ملی و نهادی طراحی و اجرا میشود. بهطورکلی، ایجاد یک بازار جهانی برای دانشجویان، جستجوی مداوم برای بودجه پژوهش و آرزوی دائمی کسب اعتبار و همچنین تمایل دولتها برای ایفای نقش دانشگاهها در رشد اقتصاد ملی عناصر مهمی برای جذابیت ایده دانشگاه کلاس جهانی میباشند. با وجود یا شاید به دلیل عدم تعریف دقیق از مفهوم، ایده "طبقه جهانی" در بسیاری از دانشگاهها تبدیل به زبان روزمره شده است. http://jiu.ir/en/Article/Download/205مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446103520191030The Smart Specialisation and the roles of universities in the ecosystem of innovation in the evolution towards sustainability.تخصص گریی هوشمندانه و نقش دانشگاه در تحول اکوسیستم نوآوری به سمت پایداری2338faمحمدزرین جوییدانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقاتمحمدعلینعمتیعلامه طباطبایی2018518Globalisation and the rise of the knowledge economy have contributed to redefining and extending the roles of universities in society. Together with teaching (first mission) and researching (second mission), the third-mission concept and fourth mission was suggested to identify interactions between universities and the rest of society, and co-creation for sustainability. This transition have been transformed from entrepreneurial to transformative university. The basic enabler of innovation (co- creation and exploitation of knowledge, seeking for opportunity and capacity building), the basic principle of triple and fourth(quadruple)helix , and the role of universities in the third and fourth missions to develop capacities and support the change in concept of innovation through the Smart Specialisation Strategy(S3) and several studies in this context was discussed. from the perspective of innovation policy, several trend and problem in lagged and developing countries in conclusion was discussed.جهانی شدن و ظهوراقتصاددانش، در تعریف مجدد و توسعه نقش دانشگاه ها، سهم عمده ای درجامعه داشته است. فعالیت های دانشگاه ها همراه باآموزش(مأموریت اول)، و پژوهش(مأموریت دوم)، درحال گذر از مفهوم مأموریت سوم به مأموریت چهارم جهت شناسایی تعاملات بین دانشگاه ها با جامعه و خلق مشترک برای پایداری است. دانشگاه ها دراین گذر همواره درتحول از دانشگاه کارآفرین به دانشگاه تحولی بوده اند. توانمندسازهای عمده نوآوری(خلق مشترک واستخراج دانش،جستجوی فرصت و ظرفیت سازی)، اصول اساسی مارپیچ سه و چهارجانبه و نقشی که دانشگاه ها از راه مأموریت سوم و چهارم درجهت توسعه ظرفیت ها و حمایت از تغییر مفهوم نوآوری ازطریق رویکرد راهبرد تخصص گرایی هوشمندانه دارند، موردبررسی قرارگرفته است. در این جستار مطالعاتی که به نقش های دانشگاه ها در رویکرد تخصص گرایی هوشمندانه پرداخته شده را موردبررسی قرار داده است. همچنین از منظرسیاست نوآوری و اشاراتی درمورد مسایل و روندها بخصوص در کشورهای درحال توسعه پرداخته شده است.http://jiu.ir/en/Article/Download/209