مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446372020516Science and technology problem in future چالشهاي علم و فناوري در آيندهfa2020516Scientific results about Foresighting show that the most change in this field are due to development of science and technology. We also can see that the recent problems such as leakages of water, air pollution and traffic are because of upgrading, science of technology tooيافتههاي علمي مبتني بر آينده نگري، حاكي از اين واقعيت است كه عمدهترين تحولات در زمينهي آينده نگري، معطوف به تغييراتي است كه ناشي از تأثيرات علم و فناوري ميباشد. نگاهي به تغييرات زيست محيطي و يا بررسي مهاجرت در دهههاي اخير،كمبود آب و خصوصا آب آشاميدني و ساير تحولات كلاني كه شاهد آن هستيم، ريشه در تحولات علم و فنآوري دارند. http://jiu.ir/en/Article/Download/6617مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446372020516Systemic Approach on Higher Education Quality in the National Innovation System Frameworkرویکرد سیستمی به کیفیت درآموزش عالی درچارچوب نظام نوآوری ملیfaجعفرباقری نژاددانشگاه الزهرا (س)2020516There is a National Innovation System in countries which includes network of different institutions, that their interactions provide appropriate ground for production and development of science and technology. This system forms value chain from idea to product and market and provides innovation climate and innovative activities throughout this chain.
Higher education sector is one of the core elements of national innovation system (NIS). Then quality concept in higher education can be analyzed in this system, which now changed to national open innovation system (NOIS). Actually, by systemic approach, higher education quality is influenced by NOIS in one hand and impacts on it from other hand. Therefore, quality in higher education is a multidimensional concept which needs a quality plan and quality management.
This paper aims by stating the higher education position in the NIS and with focusing on developments of its mission, to reflect the role of Technology management on quality issue with systemic approach. Then, it defines quality by considering the position and mission of higher education sector along with offering a conceptual model. It is evident that, quality should be considered as a flow and culture not as a tool until could be institutionalized. In this respect, it is required to develop and execute short and long term quality plans in line with NIS.
در کشورها، نظامی وجود دارد بنام "نظام نوآوری ملی1 " که شبکهای است متشکل از نهادهای مختلف که در ارتباط منطقی با یکدیگر، ضمن برقراری جریان اطلاعات و تبادل فی مابین، زمینه و بستر مناسب تولید و توسعهی علم و فناوری را فراهم ميسازد. این نظام، زنجیره ارزشی ایده تا محصول و بازار را شکل ميدهد و فضای نوآوری و فعالیتهای نوآورانه را در سرتاسراین زنجیره مهیا ميکند.
آموزش عالی یکی از اجزاء اصلی و محوری در این شبکه و نظام است. در نتیجه مفاهیم کیفیت در آموزش عالی در چارچوب نظام نوآوری ملی که در هزاره سوم حتی به "نظام نوآوری ملی باز2 " نیز تبدیل شده است، قابل بررسی و تحلیل ميباشد. درواقع با رویکرد سیستمی، کیفیت در آموزش عالی از طرفی تأثیر پذیر از "نظام نوآوری ملی باز" است و از سوی دیگر تأثیر گذار بر آن نیز خواهد بود. بنابراین کیفیت در آموزش عالی مقولهای است چند بعدی که مستلزم برنامه کیفیت و مدیریت برآن است.
این مقاله قصد دارد ضمن بیان جایگاه آموزش عالی در نظام نوآوری ملی و تاکید برتحول ایجاد شده در ماموریت دانشگاهها، نقش مدیریت تکنولوژی را نیز در بحث کیفیت با نگاه سیستمی منعکس سازد. سپس باتشریح دیدگاهها و مدلها در خصوص کیفیت در آموزش عالی، تعریف کیفیت را با توجه به جایگاه و ماموریت جدید آموزش عالی، بهمراه مدل مفهومی پیشنهادی ارائه نماید. بدیهی است کیفیت مفهومی است که باید بصورت جریان و فرهنگ نه صرفا ابزاری، در محیطهای آموزش عالی نگریسته شود تا زمینههای نهادینه شدن آن فراهم آید. دراین ارتباط ضروری است که برنامه کیفیت کوتاه مدت و بلند مدت بطورهماهنگ و موازی در چارچوب نظام نوآوری حاکم بر آموزش عالی تدوین، برنامهریزی و اجرا شود.
http://jiu.ir/en/Article/Download/6618مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446372020516The interaction of academic and industrial institutions based On the National Innovation Systemتوسعهي تعاملات نهادهای علمی و صنعتی براساس نظام ملي نوآوريfaحجت اله حاجي حسينيمهدی محمدیدانشگاه علامه طباطباییفرهادعباسیسازمان پژوهش¬های علمی و صنعتی ایران2020516Establishing and strengthening the relation between academic institutions and industrial enterprises has become the most important challenge for innovation policy in different countries.
From the national innovation system perspective, establishing and enhancing the mentioned relations will contribute for creation, transfer, diffusion and utilization of knowledge resources.
In different countries, formal and informal mechanisms are used to establish the relationship among the different scientific and industrial sectors which these experiences can be advantaged for our country.
In this paper, the experiences of some other countries are analyzed regarding to promote the relations between the scientific institutions comprise the universities and research centers and the industrial sector
برقراري و تقويت روابط میان نهادهاي علمی و بنگاههاي صنعتی از مهم ترین موضوعات سیاست گذاری نوآوری در کشورهای مختلف است. ایجاد و تقويت اين ارتباطات، زمینه ايجاد، انتقال و انتشار و بهرهوري از ذخاير دانش در سطح نظام ملی نوآوری را فراهم می-سازد. در كشورهاي مختلف، مکانیزم های رسمی و غیررسمی مختلفی برای ارتباط میان بخش های علمی و صنعتی استفاده ميشود كه ميتوان از تجارب آنها برای ایجاد این ارتباطات در كشور الگوبرداري کرد.
در مقاله حاضر، تجارب نهادهای برخي از كشورها که مرتبط با ایجاد ارتباط بخش علمی (دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی) و بخش صنعتی و کمک به تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و گسترش شرکت های دانش بنیان میبا شند، مورد تحليل قرار گرفته و در نهايت مدلی مفهومی برای شناخت و ارزیابی تعاملات بخش های علمی و صنعتی ارایه شده است. چارچوب پیشنهادی این مقاله
می تواند تبیین کننده ابعاد مختلف ایجاد ارتباط بخشهای علمی و صنعتی باشد.
http://jiu.ir/en/Article/Download/6619مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446372020516The Role of Research and Development Centers in System of Innovation (R&D) نقش مراکز تحقیق و توسعهی (R&D) در نظام نوآوری faمحسن کشاورز دانشگاه تهرانمحسن رحيمی دانشگاه تهرانمجيد سليمي دانشگاه علامه طباطبایی2020516: One critical factor which has given rise to the gap among countries is the difference among them regarding their capabilities for fostering innovation in all aspect including political, economic, culture and social. Given the rapid technology advancement so far, and with regard to predictions as to the continuation of the existing trend in the future, one can say the gap will be enlarged in the years to come if no precautions are taken. One way to cope with the challenge is to improve the innovation capacity within the country through increasing research and development activities in all economic sectors countries with more costs spent on research are more developed technologically and industrially. Therefore, the article seeks to explore the role of research and development centers in innovation; the methodology used to achieve this goal was documental analysis. Findings indicate there ought to be appropriate interactions among the main components of "National Innovation System", i.e. government, industry, university and other research institutions; these interactions need to be accomplished through expanding research and development activities and making applicable the finding of research. Therefore, one can conclude there exists a direct relationship between research and innovation and hence the actual development in all countries, especially Iran .So, the obstacles impeding the progress of research and innovation (some of which have been reviewed in this study) should be abolished.يکي از عوامل مهمي که منجر به ايجاد شکاف بين کشورها شده است، تفاوت در توانمندي آن ها در انجام نوآوري مستمر در تمامي ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي مي باشد. با توجه به رشد سريع فنّاوري در دو دهه ی اخير و پيش بيني اين روند در آينده، بيشک اگر تمهيدات مناسبي انديشيده نشود، با گذشت زمان بر وسعت اين شکاف افزوده خواهد شد. يکي از راههاي مقابله با اين چالش، افزايش توانمندي نوآوري در كشور از طريق افزايش فعاليتهاي تحقيق و توسعهی در بخشهاي مختلف اقتصادي مي-باشد. تجارب جهاني نشان مي دهد، کشورهايي که در زمينه تحقيقات، بيشترين هزينه را متحمل شده اند، آنهايي هستند که صاحب فناوري و صنايع پيشرفته اند. از اين رو هدف مقاله ي حاضر، بررسي نقش مراکز در نوآوري و روش تحقیق به کار رفته برای آن، تحلیل استنادی می باشد. یافته های به دست آمده نشان می دهد که براي انجام نوآوري موفق، بايد تعامل مناسبي بين اجزاء اصلي «نظام ملي نوآوري» يعني دولت، صنعت، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشي از طريق گسترش فعاليتهاي تحقيق و توسعه و کاربردي کردن نتايج تحقيقات، وجود داشته باشد. بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که بين تحقيقات و نوآوري و در نتيجه ميزان پيشرفت حقيقي در تمامی کشورهای دنیا و به ویژه در کشور ما رابطه مستقيم وجود دارد. در این راستا بايد با اتخاذ سياستهاي مناسب، موانع پيش روي پژوهش و نوآوري در کشور (که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره شده است) برداشته شود.http://jiu.ir/en/Article/Download/6620مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446372020516Study of Environment Effect on Establishment & Development of the University Incubators (New Approach on Entrepreneurship University and Relation between Industry & University)بررسي تأثير عوامل محيطي بر ايجاد و توسعهی مراكز رشد دانشگاهها: رهيافتي نو بر دانشگاه كارآفرين و ارتباط بين صنعت و دانشگاهfaشادي شاهورديانيدانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس2020516Business transformation and essential formation of science and technology centers with entrepreneurship universities, caused to reengineer mission of government and science centers and the establishment and development of science parks become the priority of the development of science and technology planning. So that incubators and science parks can cause development of universities and make them in touch with society and the other hand to appear Entrepreneurship University.
This paper is the result of field study based on SWOT analysis. The data have collected from establishers and developers of incubators in public and private universities straights, weakness, opportunities and treatments points identified and the more important effects of establishment and development of incubators on success of universities to achieve Entrepreneurship University, ranked. The conclusions of study, confirmed the necessary examples for introducing a set of straights, weakness, opportunities and treatments points. Furthermore based on this study, the most important effects of establish incubators are: creating occupation, entrepreneurship, promotion education quality, making universities to compete, commercialize research activities, develop innovation and creating of students and efficient relation between university and industry.
تحولات كسب و كار و ضرورت شكلگيري مراكز علم و فناوري با رويكرد دانشگاههاي كارآفرين، موجب گرديد كه مأموريت دولتها و همچنين مراكز علمي باز مهندسي شود و ايجاد و توسعهی مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري در اولويت برنامهريزي توسعهی علوم و فناوريها قرار گيرد. توسعهی مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري از يك طرف ميتواند در مسير توسعهی و بالندگي دانشگاهها و نزديكي آنها به جامعه و ازطرف ديگر عينيت بخشيدن مصاديق دانشگاه امروزين يعني دانشگاه كارآفرين باشد.
مقاله حاضر، نتيجه مطالعه پژوهشي ميداني مبتني بر تحليل SWOT است كه از گروه مخاطب كه متوليان مقوله ايجاد و توسعهی مراكز رشد در دانشگاهها اعم از دولتي و غيردولتي هستند در قالب نظرسنجي، اطلاعات جمعآوري و تحليل شده است. نظر به اهداف مطالعه و روششناسي موردنظر، نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهديدات شناسايي گرديد و مهمترين تأثيرات ايجاد و توسعهی مراكز رشد بر موفقيت دانشگاهها در مسير تحقق دانشگاه كارآفرين اولويتبندي شد. نتايج مطالعه، شواهد لازم جهت معرفي مجموعه نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهديدات را تأييد کرد. علاوه بر آن از مهمترين تأثيرات ايجاد مراكز رشد مبتني بر مطالعه عبارتند از: اشتغالزايي، كارآفريني، ارتقای كيفيت آموزشي، رقابتي کردن دانشگاهها، تجاريسازي فعاليتهاي پژوهشي، توسعهی نوآوري و خلاقيت دانشجويان و ارتباط مؤثر دانشگاه و صنعت.
http://jiu.ir/en/Article/Download/6621مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446372020516Measuring motivation and job satisfaction in industry and the role of government and university in their improvementاندازه گيري انگیزه شاغلین و رضایت شغلی در صنعت و نقش دانشگاه و دولت در بهبود آن faناصرشمسدانشگاه صنعتی امیرکبیرفرنازکاظم پور مقدمدانشگاه صنعتی امیرکبیر2020516Improving staff motivation in any working area has direct effect on productivity improvement. To achieve this important goal, identification and measurement of factors in promoting motivation is highly important and can help managers in achieving the organization goals. Considering the importance of motivation and job satisfaction, this paper intends to design and develop the indicators to measure motivation and job satisfaction in a specific industry based on the Herzberg theory. By applying fuzzy method and calculating and analysing the indices, guidelines for staff improvement in the industry by Government and university will be provided. The results show that the application of designed indicators will enhance motivation and increase job satisfaction in the studied industryارتقای انگیزه کارکنان در هر حوزه کاری نتیجه مستقیم درافزایش بهرهوری آنها دارد. برای دست یابی به این هدف مهم شناخت و اندازهگیری عوامل موثر در ارتقای انگيزه و رضایت شغلی درهر سازمان صنعتی اهمیت بالایی دارد و میتواند مدیران را در تحقق اهداف سازمان یاری دهد. با توجه به اهمیت انگیزه و رضایت شغلی، در مقاله حاضر شاخصهایی برای اندازهگیری انگیزه و رضایت شغلی در یک صنعت خاص بر اساس نظریه هرزبرگ طراحی و تدوین شده و با استفاده از منطق فازي شاخص ها تجزيه و تحليل مي-شود، سپس با توجه به نتایج حاصله راهکارهایی برای بهبود انگیزه کارکنان در صنایع توسط دانشگاه و دولت ارائه میشود. نتایج نشان میدهد که کاربرد شاخصهای طراحی شده باعث ارتقای انگیزه و افزایش رضایت شغلی کارکنان درصنعت مورد مطالعه می-شودhttp://jiu.ir/en/Article/Download/6622مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446372020516Successful Cases of University and Industry Interactionنمونه های موفق تعامل دانشگاه و صنعت faهدايت الله جمالي پورمركز تحقيقات سياست علمي كشورمسعودشفیعیدانشگاه صنعتی امیرکبیر2020516in this paper the interaction between university and industry for developed country has been studied. For this, we First have identified the fundamental parameters, which are important for this cooperation. Second the advantage and weakness of there parameter were recognized.
We hope our officials and scientists would learn from these experiences and design a suitable model for university and industry relation for Islamic republic of Iran
در این مقاله نحوه تعاملات بين صنعت و دانشگاه در برخي از كشورهاي توسعه یافته جهان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته، پارامترهاي اساسي موثر در اين ارتباط با توجه به ويژگي هاي اين كشورها شناسايي شده است. در این راستا همچنين تلاش شده است نقاط ضعف و قوت هريك از اين پارامترها كشف و بيان شود،تا در نهايت سياستگذاران و برنامه ريزان اين حوزه بتوانند الگويي مناسب براي ارتباط بخش صنعت و معدن با دانشگاه با توجه به محيط فرهنگي كشور طراحي، ارائه و بومي سازی نمايندhttp://jiu.ir/en/Article/Download/6623مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-0446372020516The Effect of 1% Law in Industry- University Relation Developmentآثار اجراي قانون 1% بر توسعه ارتباط صنعت و دانشگاهfaحسين سالارآملي سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران 2020516In this report, our review of work carried out to evaluate and analyze the parliamentary act defines as law of 1%, which has played a critical role in Iranian S&T development during last three years.
This act has been legally confirmed by Islamic Parliament since 2007 in annual budget plan and this confirmation repeated three successive years with small changes.
The main job was in practice since 2008, based on this rule more than 530 governmental companies, institutes and banks should increase their S&T investment up to one percent of their annual operational income.
In general, during years 2007 to 2010, more than 9762 research priority introduced by these companies and 5247 research projects have been signed. The total amount of these projects was about 8300 B Rls ($830 M).
Also in this work, the opportunities and challenges have been reviewed and few comments recommended for annual budget of 2011- 2012 (1390).
در اين مقاله به زمينههاي تحليلي پيدايش قانوني كه تحت عنوان 1% شناخته شده، اشاره و يادآوري شد كه اين قانون از سال 1386 ساليانه اما به صور مختلف در قالب قانون بودجه كشور و به دنبال آن ضوابط اجرايي بودجه آورده شد. سال 1387 را ميتوان اولين سال اجراي جامع اين قانون به حساب آورد كه در سطح بيشتر از 530 شركت، مؤسسه دولتي و بانك به اجرا درآمد. در سال 1388 با تغييراتي كه در مرجع اجرايي اين قانون و تفاوتي كه مابين اصل قانون و ضوابط اجرايي آن بوجود آمد و همچنين با گسترش خصوصي سازي شركتهاي دولتي روند اجراي اين قانون با ضعف روبرو شده و نهايتاً با مصوبه قانون سال 1389 كه الزام از شركتهاي دولتي، بانكها و مؤسسات انتفاعي براي انجام اين قانون برداشته شد، ضربهاي بر روند اجرايي آن وارد شد.
در مجموع در سالهاي 1387 لغايت 1389 تعداد 9762 اولويت تحقيقاتي، در چارچوب فعاليتهاي اين قانون ارائه شده كه 5247 طرح تحقيقاتي به مبلغ 8300 ميليارد ريال به تأييد نهايي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري رسيد .
بيش از 57 درصد اعتبارات مربوط به اين قانون به دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي و در ازاي انجام پروژههاي مشخص تزريق شد. اين مقاله به گزارش عملكرد و فرصتها و چالشهاي پيشرو اشاره دارد
http://jiu.ir/en/Article/Download/6624