Mendeley TY _ JOUR ID - 20200510206 TI - کارآفرینی دانشگاهی: طراحی و تدوین یک مدل گام به گام JO - نشریه صنعت و دانشگاه JA - ES LA - fa SN - 2717-0446 AU - نادری نادر AU - پژوهان ایوب AD - دانشگاه رازی AD - دانشگاه پیام نور Y1 - 1398 PY - 1398 VL - 39 IS - 11 SP - 31 EP - 52 KW - کارآفرینی دانشگاهی KW - مدل گام به گام KW - دانش دانشگاهی DO - N2 - امروزه دانشگاه کارآفرین، کارآفرینی دانشگاهی و تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی به نحوی در حال جلب توجه است که مؤسسات دانشگاهی را جهت کارآفرین تر شدن، تحت فشار گذاشته است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین یک مدل گام به گام کارآفرینی دانشگاهی انجام شده است. در این مدل پنج مرحله در فرآیند کارآفرینی دانشگاهی وجود دارند که عبارتند از: انگیزه، حکومت، انتخاب، رقابت و عملکرد. فرآیند کارآفرینی دانشگاهی از انگیزش اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، صنایع و دولت، جهت تجاری سازی علم و دانش حاصل از تحقیقات دانشگاهی نشأت گرفته و آغاز می شود. در این مدل، مراحل حکومت و رقابت پذیری مربوط به فرآیند تجاری سازی دانش دانشگاهی، باعث متناسب شدن حالت انتخاب روش و در نهایت اجرای کارآفرینی دانشگاهی می شوند. این پژوهش جنبه توصیفی- تحلیلی دارد و به روش مطالعه اسنادی صورت گرفته است. یافته های پژوهش مؤید این است که مدل گام به گام کارآفرینی دانشگاهی، یک شیوۀ ساختارمند جهت فهم روابط تسهیل کننده و واسطه گر که باعث تحرک کارآفرینی دانشگاهی می شوند، ارائه می کند.   UR - rimag.ir/fa/Article/206 L1 - rimag.ir/fa/Article/Download/206 ER -