Mendeley TY _ JOUR ID - 13998708 TI - روش های آموزش علوم و فناوری مهندسی با نگاهی بر تجربیات کشورهای صنعتی JO - نشریه صنعت و دانشگاه JA - ES LA - fa SN - 2717-0446 AU - بختیاری نژاد فیروز AU - شیخان ناهید AD - دانشگاه صنعتی امیرکبیر AD - دانشگاه امیر کبیر Y1 - 1399 PY - 1399 VL - 41 IS - 11 SP - 1 EP - 18 KW - مهندسی KW - آموزش مهندسی KW - توسعه علمی KW - توسعه فناوری DO - N2 - رشته های حوزه فنی و مهندسی به دلیل رابطه متقابلی که با فناوری و توسعه علمی دارند از اهمیت بسزایی در اقتصاد دانش بنیان برخوردارند. ،. در طول چند دهه اخیر روند اصلی آموزش مهندسی در کشورهای صنعتی مرتباً تغییر کرده است و به دو گرایش علوم مهندسی و فناوری مهندسی متمایل شده است. گرایش فناوری مهندسی برای نیازهای فوری و مستقیم صنعتی است و گرایش علوم مهندسی برای تدوین روشها و استانداردها در طراحی از طریق مدل سازی و تجزیه تحلیل و کسب توانایی های پایه برای ورود به تحصیلات تکمیلی برای تولید علم و نوآوری می باشد. با توجه به اینکه توسعه علمی عمدتاً توسط دانشجویان دکتری با انجام تحقیقات توسعه ای در حوزه فنی و مهندسی انجام می شود و توسعه فناوری توسط دانشجویان ارشد و مراکز تحقیقاتی در تحقیقات کاربردی محقق می گردد، لذا در این مقاله نتیجه مطالعات در باب آموزش علوم و فناوری مهندسی با نگاهی بر تجربیات کشورهای صنعتی ارائه می شود و پیشنهاداتی جهت بهبود روش های آموزش مهندسی در یک رشته مهندسی ارائه می گردد. UR - rimag.ir/fa/Article/8708 L1 - rimag.ir/fa/Article/Download/8708 ER -