مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044612452021123Iran Scientific and Industrial Research Organization and its governing role in promoting the country's technology ecosystem سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و نقش حاکمیتی آن در ارتقای زیست بوم فناوری کشور6781faحسنعلی ازگلی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران2020422The Scientific and Industrial Research Organization of Iran - as one of the first scientific and technological institutions resulting from the Islamic Revolution - was established in 1980. The tasks and goals of this organization are based on the creation and development of technology and support for innovators and technologists, whose achievements have inspired other scientific and research centers in the country. In the path of technological research, from the stage of idea creation to the production of a product or the development of a business process, various stages must be taken, during which the researcher or technology needs different types of support. The support provided by the Scientific and Industrial Research Organization of Iran in this regard includes facilitating the implementation of processes by creating appropriate systems and platforms and providing the necessary hardware and software facilities. Also, at present, the most extensive support program has been crystallized in the organization's science and technology campus. Since its establishment, this complex has received more than 300 units and now more than 140 technology companies are present in this complex, presenting more than 600 technologies in the form of products or services. Iran Scientific and Industrial Research Organization with more than 40 years of successful experience in the field of science and technology, in its second evolutionary step seeks to open new horizons to meet the needs of society in the field of science and technology, اثر effective role To play in the development of the country's knowledge-based economy.سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران به عنوان يكي از اولین نهادهاي علمی و فناوری برآمده از انقلاب اسلامی در سال 1359 تأسیس شد. وظایف و اهداف این سازمان بر محورهای ایجاد و توسعه فناوری و حمایت از نوآوران و فناوران استوار بوده كه دستاوردهاي آن الهام بخش ساير مراكز علمي و پژوهشي کشور بوده است. در مسير تحقیقات فناورانه، از مرحله خلق ايده تا توليد محصول یا توسعه فرآیند تجاري، مراحل مختلفی بايد طی شود که در خلال آنها پژوهشگر و يا فناور نيازمند انواع مختلفی از حمايتها است. حمايتهاي صورت گرفته از سوي سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران در اين خصوص شامل تسهيل انجام فرآيندها از طريق ايجاد سامانه ها و بسترهاي مناسب و ارائه امكانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نياز می باشند. همچنین، در حال حاضر گسترده ترين برنامه حمايتي در پرديس علم و فناوري سازمان تبلور یافته است. این مجموعه از بدو تأسيس تاكنون پذيراي بيش از 300 واحد بوده و هم اکنون بیش از 140 شرکت فناور با ارائه بیش از 600 فناوري به صورت محصول یا خدمات، در این مجموعه مستقر می باشند. سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با بیش از 40 سال تجربه موفق در عرصه علم و فناوری کشور، در گام دوم تکاملی خود درصدد است تا با گشودن افق هایی نو در راستاي رفع نيازهاي جامعه در عرصه علم و فناوری، نقشي اثرگذار در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور ايفاء نمايد.http://jiu.ir/fa/Article/Download/14670مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044612452021123Study and comparison of technical and vocational education in Iran with other countries in the worldبررسی و مقایسه آموزش فنی و حرفه ای ایران با سایر کشورهای دنیا116faمسعودشفیعیدانشگاه صنعتی امیرکبیررحیم امین زادهسازمان فنی و حرفه ایمهدی منتظرالقائمدانشگاه فنی و حرفه ای2020121In today's post-industrial world, development in the general sense, regardless of education, especially technical and vocational education, makes no sense, and now, machines do 99% of the work, whereas a hundred years ago, this The figure was only 6%. Therefore, today, the scientific and technical revolution requires skilled manpower. Technology, education and development form the triangle of socio-economic progress. Providing specialized and skilled manpower for the implementation of any program is an impossible necessity, without which material and human investments will be wasted.
Economic and social programs have been the lack or shortage of specialized and skilled manpower commensurate with the executive needs of the programs, especially in the middle part of it, of course, the technical university and the vocational training and supply are widely responsible for it. Transformation in the education system of technical and vocational universities, in spite of the numerous goals for which it is intended, finally realizes the filling and filling of the gap of skilled and specialized manpower in the middle part of the labor market with a realistic attitude towards the implementation of development programs in the country. Is. In order to learn the technical, professional and entrepreneurial culture, changes should be made in the educational system and the content of school and university courses, and people who are interested in creating and developing productive activities and the right conditions for the emergence of entrepreneurs should be placed. Provide creative. A comparative study of the higher education system of Iran and countries that have made increasing progress in the development of technical education and professions, shows that by identifying and applying effective educational methods in holding the required and predicted training courses, as well as The comprehensive system of educational evaluation and its content, according to the criteria of job training and the establishment of a regular and up-to-date feedback mechanism, and the modification and improvement of the programs of these vocational schools and colleges, will lead to the growth of creativity and entrepreneurship among graduates of these institutions.در جهان فرا صنعتی امروز، توسعه به معنی عام، بدون توجه به آموزش، به ویژه آموزش فنی و حرفه ای، مفهوم نخواهد داشت و اکنون، ماشین ها 99 درصد کارها را انجام می دهند، در حالیکه صد سال پیش، این رقم فقط 6 درصد بود. بنابراین امروزه، انقلاب علمی و فنی نیازمند نیروی انسانی ماهر است. فن آوری، آموزش و توسعه، مثلث پیشرفت های اقتصادی – اجتماعی را تشکیل می دهند. تامین نیروي متخصص و ماهر براي اجراي هر برنامه ضرورتی امکان ناپذیر است که بدون توجه به آن سرمایه-گذاري هاي مادي و انسانی به هدر خواهد رفت به همین دلیل از عواملی که سالهاست مانع تحقق واقعی اهداف برنامه هاي اقتصادي و اجتماعی شده، فقدان یا کمبود نیروي متخصص و ماهر متناسب با نیازهاي اجرایی برنامه ها به خصوص در بخش میانی آن بوده است که البته دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت و تامین آن را به طور گسترده به عهده دارد. تحول در نظام آموزش دانشگاهاه فنی و حرفه ای به رغم اهداف متعددي که براي آن منظور شده، در نهایت متوجه تامین و پر کردن خلا نیروهاي ماهر و متخصص در بخش میانی بازار کار با نگرش واقع بینانه نسبت به اجراي برنامه هاي توسعه در کشور است. براي فراگيرشدن فرهنگ فنی و حرفه ای وكارآفريني، بايد تغييراتي در سيستم آموزشي و محتواي دروس مدارس و دانشگاه ها داده شود و افرادي در رأس امور قرار گيرند كه علاقهمند به ايجاد و توسعه فعاليت هاي توليدي بوده و شرايط مناسب را براي ظهور كارآفرينان خلاق را فراهم سازند. مطالعه تطبيقي نظام آموزش عالي ايران و کشورهايي که در توسعه آموزش فني و حرفهاي پيشرفت هاي روزافزوني داشته اند، نشان ميدهد که با شناسايي و بهکارگيري روش هاي مؤثر آموزشي در برگزاري دورههاي آموزشي مورد نياز و پيش بيني شده، همچنين تدوين نظام جامع ارزيابي آموزشي و محتواي آن با توجه به ملاک هاي آموزش کار و برقراري مکانيزم بازخورد منظم و روزآمد و اصلاح و به سازي برنامههاي اين هنرستانها و آموزشکده ها، موجبات رشد خلاقیت و کارآفريني در دانشآموختگان اين مؤسسات فراهم خواهد شد.http://jiu.ir/fa/Article/Download/14663مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044612452021123Oil Industry Research Institute, sixty years of experience and knowledge on the path to effectiveness in the oil industryپژوهشگاه صنعت نفت، شصت سال تجربه و دانش در مسیر اثربخشی به صنعت نفت1734faجعفرتوفیقیدانشگاه تربیت مدرساحمدروزبهانیپژوهشگاه صنعت نفتعلی خان آقا پژوهشگاه صنعت نفت2020224With more than 60 years of experience, the Petroleum Industry Research Institute is the oldest and largest applied research and technology institute in Iran. This research institute is one of the several government research and technology institutes in Iran, which is under the Ministry of Oil and its activities focus on the oil and gas industry. This article is a brief overview of the major achievements of the research institute in the last 42 months that have influenced the development of Iran's oil and gas industry. After a brief introduction of the research institute, some major achievements are presented in 3 sections: "Exploration and Production", "Downstream Industries" and "Energy and Environment". The article then goes on to describe other research activities such as the commercialization of research and development results as well as social responsibilities. The ultimate goal of this paper is to show the impact of investment from public sources on research and development and its impact on the country's oil and gas industry; Which has led to the creation of significant amounts of added value and self-sufficiency of the country in some strategic products.پژوهشگاه صنعت نفت با بیش از 60 سال سابقه، قدیمیترین و بزرگترین موسسه پژوهش و فناوری کاربردی در ایران است. این پژوهشگاه یکی از چندین موسسه پژوهش و فناوری دولتی در ایران است که زیرمجموعه وزارت نفت قرار داشته و فعالیتهای آن بر صنعت نفت و گاز تمرکز دارد. این نوشتار مرور مختصریست بر دستاوردهای عمده و قابل توجه پژوهشگاه در 42 ماه اخیر که در پیشرفت صنعت نفت و گاز ایران تاثیرگذار بودهاند. پس از معرفی مختصر پژوهشگاه، برخی دستاوردهای عمده در 3 بخش "اکتشاف و تولید"، "صنایع پایین دستی" و "انرژی و محیط زیست" ارائه شده اند. سپس مقاله با تشریح سایر اقدامات پژوهشگاه مانند تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه و نیز مسئولیتهای اجتماعی ادامه مییابد. هدف نهایی این نوشتار نمایش اثرگذاری سرمایهگذاری از محل منابع عمومی برروی تحقیق و توسعه و تاثیر آن بر صنعت نفت و گاز کشور است؛ که منجر به خلق مقادیر قابل توجه ارزش افزوده و نیز خودکفایی کشور در برخی محصولات راهبردی شده است.http://jiu.ir/fa/Article/Download/14666مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044612452021123The role and position of the Innovation and Prosperity Fund in the development of the knowledge-based economyنقش و جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی در توسعه اقتصاد دانش بنیان3545faسیاوشملکی فر202068The foundations of a knowledge-based economy are innovation, technology research and development, which is a costly and risky activity. Given the high cost and risk of technology development, the private sector alone can not do this, and therefore, governments in different countries have developed various institutions and mechanisms to finance innovation. In Iran, about 10 years ago, the discussion of the formation and development of the knowledge-based economy began with the adoption of the "Law on Protection of Companies and Knowledge-Based Institutions and Commercialization of Innovations and Inventions" and an Innovation and Prosperity Fund was set up to finance these companies. In this article, we take a look at the legal basis for the formation of the Innovation and Prosperity Fund and the various approaches and services of this fund in order to support innovation and technology development and thus the realization of the knowledge-based economy in the country.مبانی اقتصاد دانشبنیان را نوآوری و تحقیق و توسعه فناوری تشکیل میدهد که فعالیتی هزینهبر و پرریسک است. با توجه به هزینه و ریسک فراوان توسعه فناوری، بخش خصوصی به تنهایی از عهده این کار برنمیآید و ازاینرو، دولتها در کشورهای مختلف نهادها و سازوکارهای متنوعی را برای تأمین مالی نوآوری توسعه دادهاند. در ایران نیز از حدود 10 سال پیش بحث شکلگیری و توسعه اقتصاد دانشبنیان با تصویب «قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات» آغاز شده است و به منظور تأمین مالی این شرکتها، صندوق نوآوری و شکوفایی راهاندازی شده است. در این نوشتار، نگاهی داریم بر مبانی قانونی شکلگیری صندوق نوآوری و شکوفایی و رویکردها و خدمات متنوع این صندوق در راستای حمایت از نوآوری و توسعه فناوری و درنتیجه تحقق اقتصاد دانشبنیان در کشور. http://jiu.ir/fa/Article/Download/14667مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044612452021123The relationship between organizational culture and organizational innovation with implementation of the post- modern management components (research in university: strategy for industry)رابطه فرهنگ سازمانی و نوآوری سازمانی با پیاده¬سازی مولفه های مدیریت فرانوگرا (پژوهشی دانشگاهی: راهبردی برای صنعت)4760faحمید رحیمیدانشگاه کاشانعلی یزدخواستی دانشگاه کاشانزهرا حاجی صادقیدانشگاه کاشان202036Post-modern is one of the new theories that respond to the needs of organizations and society. The practice of such a management in an organization requires the existence of conditions. Organizational culture and innovation can be considered as influential factors. Thus the purpose of this research was study of relationship between organizational culture and organizational innovation with implementation of the post- modern management components in Employees at University of Kashan. Research type was descriptive correlational and statistical population consisted all of staffs' in University of Kashan (N=430) that by Cochran Formula and strafied randomized sampling 203 ones were chosen as sample. To gathering datas used from three questionnaires, organizational culture, organizational innovation & post modern management. Questionnaires content & construction validity confirmed. Questionnares reliability through Cronbach Alpha Coefficient, were estimated equal to 0.88 for organizational culture, 0.82 for organizational innovation and 0.79 for modern management. Data analyses done in two level descriptive & inferential statistics through Spss & Amos softwares. Finding showed mean all of organizational culture components except components of attention to achievement and sustainable measurement were lower than average. Mean all of organizational innovation components and post-modern management were lower than average. Correlation showed there are positive & significant relationship between Organizational culture & post-modern management (r=0.68) and organizational innovation & post-modern management (r=0.72).فرانوگرایی از جمله نظریه های جدیدی است که در پاسخگویی به نیازهای سازمان ها و جامعه مطرح شده است. عملی ساختن چنین مدیریتی در سازمان، نیازمند وجود شرایطی است. فرهنگ سازمانی و نوآوری سازمانی را می توان از عوامل تأثیرگذار دانست. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و نوآوری سازمانی با پیاده سازی مؤلفه های مدیریت فرانوگرا در میان کارکنان دانشگاه کاشان است. نوع مطالعه توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل 430 نفر از کارکنان دانشگاه کاشان بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 203 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی، نوآوری سازمانی و فرانوگرایی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. روایی محتوایی و سازه پرسشنامه ها تایید شد. پايايي پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی 88/0، نوآوی سازمانی 82/0 و فرانوگرایی 79/0 برآورد شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss و آموس در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها نشان داد میانگین هر یک از مولفه های فرهنگ سازمانی به جز مؤلفه های توجه به ره آورد و سنجش پایداری، پایین تر از حد متوسط بود. میانگین مؤلفه های نوآوری سازمانی و مدیریت فرانوگرا پایین تر از حد متوسط بود. ضریب همبستگی نشان داد بین فرهنگ سازمانی و میزان تحقق مؤلفه های مدیریت فرانوگرا 68/0 و بین نوآوری سازمانی و تحقق مؤلفه های مدیریت فرانوگرا 72/0 رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. http://jiu.ir/fa/Article/Download/14668مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناورینشریه صنعت و دانشگاه2717-044612452021123Experience of university cooperation with industry in the USAتجربه همکاری دانشگاه با صنعت در ایالات متحده آمریکا6166faمصطفی امینیمرکز همکاری¬های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری 2020517University-industry cooperation is a global challenge and countries have tried to solve this challenge in various ways. Therefore, the study of global experiences can guide the country in choosing the right path of university cooperation with industry. The United States is one of the countries that has tried to solve this challenge by advancing strategies and improving the university-industry relationship. Important steps by the United States to increase cooperation between academia and industry include the passage of the Bayh-Dole Act, the Technology Transfer Act, the allocation of tax exemptions for research and development at the university, the reduction of the federal budget and the establishment of intermediaries for its allocation and unlimited royalties. It is an invention.همکاری دانشگاه و صنعت چالشی جهانی است و کشورها به انحای مختلف سعی کردهاند این چالش را حل نمایند. بنابراین بررسی تجارب جهانی میتواند کشور را در انتخاب مسیر صحیح همکاری دانشگاه با صنعت هدایت کند. ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهایی است که سعی نموده است با پیشبرد استراتژیهایی این چالش را حل نماید و ارتباط دانشگاه با صنعت را بهبود بخشد. از اقدامات مهم ایالات متحده آمریکا برای افزایش همکاری بین دانشگاه و صنعت میتوان به تصویب قانون Bayh-Dole، قانون انتقال فناوری، تخصیص معافیت مالیاتی برای تحقیق و توسعه در دانشگاه، کاهش بودجه فدرال و ایجاد نهادهای واسط برای تخصیص آن و درآمدهای نامحدود بهره مالکانه اختراع است. http://jiu.ir/fa/Article/Download/14669