شناسایی و اولویت بندی راهکارهای بهبود و توسعه ارتباط صنعت با دانشگاه در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران
محورهای موضوعی : تخصصیعمادالدین صیادی 1 * , اسماعیل شریفیان 2 , کوروش قهرمان تبریزی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات کرمان
2 - دانشگاه شهید باهنر
3 - دانشگاه شهید باهنر
کلید واژه: ارتباط صنعت و دانشگاه, بخش تولیدی, صنعت ورزش, ایران,
چکیده مقاله :
پیشرفت تکنولوژی کنونی کشورهای پیشرفته بدون توجه به آموزش عملاً امکان پذیر نیست و این کشورها در حقیقت از وابستگی حیاتی آموزش و تکنولوژی، به ارتباط صنعت و دانشگاه رسیدهاند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی راهکارهای بهبود و توسعه ارتباط صنعت با دانشگاه در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی میباشد. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه صنعت اِشام 2008 استفاده شد که ضریب پایایی آن بر اساس روش آلفای کرونباخ(86/0=α) محاسبه گردید. جامعه آماری در این تحقیق را کلیه شرکتهای تولید کننده محصولات ورزشی در سراسر ایران(220=N) و تعداد 140 شرکت، نمونه تحقیق را تشکیل دادند. جهت تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از آمار توصیفی(جداول و نمودارها) و آمار استنباطی(آزمون تحلیل عاملی و آزمون فریدمن) و با استفاده از نرم افزار Spss استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل آزمون تحلیل عاملی راهکارهای بهبود ارتباط صنعت با دانشگاه را در پنج عامل شامل: کارآموزی، دیدوبازدید، امکانات و فعالیتهای دانشگاهی، جلسات و مکانیزمهای ارتباطی و تخفیف مالیاتی دستهبندی کرد. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از میان عوامل مورد بررسی عامل تخفیف مالیاتی به عنوان مطلوبترین عامل شناسایی شد. پس مهمترین راهکار جهت بهبود و توسعه ارتباط صنعت با دانشگاه در بخش تولیدی صنعت ورزش در نظر گرفتن تخفیف مالیاتی برای شرکتهایی است که با دانشگاهها همکاری میکنند. به طور کلی جهت بهبود و توسعه ارتباط صنایع تولیدی محصولات ورزشی با دانشگاهها، مشارکت و همکاری دو نهاد و اقدامات دولت در کنار یکدیگر میتواند مثمر ثمر واقع شود.
The current technology advances developed countries practically not possible without education and these countries the critical dependence of Education and Technology, Have university-industry relationship. The aim of this study was to identify and prioritize strategies to improve communication and development industry in the manufacturing sector of the sports industry of Iran. Study Any Applied According to the research method is descriptive – analytical. Data collected for 2008 questionnaire was used Esham Industry The reliability coefficient based on alpha (α=0/86) was calculated. The population consists of all companies producing over Iran's Sporting Goods (220 = N) A total of 140 companies, formed the study sample. In order to analyze the descriptive statistics (tables and charts) and inferential statistics (Friedman test and Factor Analyze) and using Spss software was used. Factor analysis of test results and analysis Strategies to improve communication with industry and universities on five factors, including: Classified Training, Visit, Facilities and academic activities, Meetings and communication mechanisms and Tax rebate. Friedman test also showed that among the factors examined was identified as the optimal tax operating. The main approach to improve and develop relationships with industry in the manufacturing sector of the sports industry is considering tax breaks for companies that cooperate with universities. Generally improve and develop relationships with universities, athletic goods manufacturing industries, Can be fruitful collaboration between institutions and government.