Examining the Causal Model of Academic Burnout Decrease of Higher Education Students Based on Quality of Educational Services by Entrepreneurship Capabilities Mediation
Subject Areas : GeneralEbrahim Aryani ghizghapan 1 * , rounak sharifi 2 , hiro soleimani 3
1 - Ph.D of educational administration, Group of Educational Sciences, Faculty of Education Sciences & Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 - Msc of educational psychology, University of Urmia, Urmia, Iran
3 -
Keywords: Quality of Educational Services, Entrepreneurship Capability, Academic Burnout, Higher Education Students,
Abstract :
The purpose of this study was Examining the Causal Model of Academic Burnout Decrease of Higher Education Students Based on Quality of Educational Services by Entrepreneurship Capabilities Mediation. Methodology of the research was quantitative, in terms descriptive-Correlation. The statistical population was postgraduate students at Mohaghegh Ardabili University in the academic year of 2019-2020. The sampling method was available method. The sample size according to the Kregci-Morgan model and with error α = 0/05, was considered 120 persons. To collect data, Quality of Educational Services Questionnaire of Parasouraman and et al (1985) (with reliability α = 0/97), Entrepreneurship Capabilities Questionnaire of Ghafari and Younesi (1390) (with reliability α = 0/88) and Academic Burnout Decrease of Maslach (2002) (with reliability α = 0/74) was used. Validity of the tools was confirmed by the professors of education and psychology. Data were analyzed using two software’s Spss vs. 22 and lisrel. 8/50 and analyzed by structural equation modeling. The results showed that the proposed model had suitable fit (x2/df=2/94, GFI=0/93, AGFI=0/92, CFI=0/91, NFI=0/94, RMSEA=0/081) and the component of quality of educational services has a direct and indirect effect through the component of entrepreneurship capabilities on academic burnout decrease (P<0/05). Improving the quality of educational services can be an effective step to help graduate part of universities to better meet student expectations, plan to improve their entrepreneurial skills and reduce academic burnout of students. Finally, students will be promoted to a competitive edge in universities
آراسته، حمید رضا؛ سبحانی نژاد، مهدی؛ همایی، رضا (1387). وضعیت دانشگاه های شهر تهران در عصر جهانی شدن از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 4 (4)، 47—66.
ایزدی، صمد؛ صالحی، ابراهیم؛ قره باغی، محمدمهدی (1389). بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان با توجه به معیار نتایج مشتری مدل EFQM (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران). فصلنامه آموزش عالی ایران، شماره 30: 27-58.
حاتمی¬فر، خدیجه؛ کاکوجویباری، علی اصغر؛ سرمدی، محمدرضا (1392) مطالعه رضایتمندی دانشجویان از ارائه خدمات دانشجویی در دانشگاه پیام نور. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 70: 117-139.
حیاتی، داوود، عگبهی، عبدالحسین، حسینی آهنگری، سیدعابدین، ابرقویی، محسن (1391). بررسی رابطه ابعاد کیفیت تجارب یادگیری و احساس خودکارآمدی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور،3(4): 18-29.
خزائی، طاهره؛ توکلی، محمدرضا؛ جابری درمیان، ماندانا؛ یعقوبی پور، میترا (1394). فرسودگی تحصیلی و ارتباط آن با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. دو فصلنامه آموزش پزشکی، 3(2): 46-51.
دادور، سمانه (1393). رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با دستاورد آموزشی در میان دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء تهران.
ساویز، مرضیه (1391). بررسی رابطه بین کمال گرایی، فرسودگی تحصیلی، کیفیت تجارب یادگیری و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
سعیدی کیا، مهرزاد (1391). اصول کارآفرینی، تهران: انتشارات کیا.
شایان جهرمی، شاپور امین؛ جمال زاده، محمد؛ سورغالی، اعظم (1392). ارزیابی و اولویت بندی کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیأت عملی دانشگاه شیراز با استفاده از ابزار شش سیگما و رویکرد حل مسأله. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(2): 65-82.
شجاع قلعه دختر، لیلا؛ رحیمیان، حمید؛ جراحی، لیدا (1393). ارزیابی میزان توانمندی های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی یزد، 9(3): 2-9.
شریفی فرد، فاطمه؛ نوروزی، کیان؛ حسینی، محمدعلی؛ آسایش، حمید؛ نوروزی، مهدی (1393). عوامل مرتبط با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم. فصلنامه آموزش پرستاری، 3 (3): 59-68.
طیبی، سید کمیل؛ فخری، مریم (1390). آثار جهانی شدن و تجارت بین الملل بر توسعه کارآفرینی ( مطالعه موردی: کشورهای OECD). فصلنامه توسعه کارآفرینی، 3(9): 55-79.
طیبی، سید کمیل؛ نصراصفهانی، رضا (1389). ارزیابی تاثیر دوره آموزش کارآفرینی بر ضریب کارآفرینی، مجله ایرانی تحقیقات اقتصادی، 18(3): 16-27.
غفاری، هادی؛ یونسی، علی، 1390، بررسی قابلیت¬های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام¬نور اراک. فصلنامهی انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شماره¬ی 3، صص 135- 115.
فعلی، سعید؛ بیگلری، نگین؛ پزشکی راد، غلامرضا (1390). رضایت مندی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس از کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده به آنها با استفاده از مدل کیفیت خدمات سرکوال. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 42(2): 199-207.
فلسفی نژاد، محمدرضا؛ عزیزی ابرقوئی، محسن؛ ابراهیمی قوام آبادی، صغری؛ درتاج، فریبرز (1394). تدوین مدل علی فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش واسطه ای خودکارآمدی در دانشجویان دوره کارشناسی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 6(24): 1-27.
مردانشاهی، محمدمهدی (1392). بررسی سطح خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان رشته های کشاورزی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 3(3): 1-21.
مردانشاهی، محمدمهدی؛ دولتی، انسیه (1394). مقایسه توانمندی کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15(48): 380-390.
میرفخرالدینی، سیدحیدر؛ اولیا، محمدصالح؛ جمالی، رضا (1389). مهندسی مجدد مدیریت کیفیت در موسسات آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد). فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 3(53): 131-157.
نصیری، فخرالسادات؛ قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا؛ کریمی، ایمان (1394). تأثیر کیفیت آموزش و خدمات آن بر تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 21(3): 71-95.
نعامی، عبدالزهرا (1388). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله مطالعات روانشناختی، 5(3).
نیرو، محمد؛ صالحی مرند، سید احمد (1392). نقش تحصیلات تکمیلی پژوهش محور در توسعه کارآفرینی دانش بنیان (مطالعه موردی: جهاد دانشگاهی). اولین همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، بابلسر، دانشگاه مازندان: 259-275.
Adie, J., & Wakefield, C. (2011). Perceptions of the teaching environment, engagement and burnout among University students on a sports-related degree programme in the UK. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 10(2), 74-84.
Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., Schaufeli, W. B. (2001). The Job demands-resources model of burnoutApplied, journal of Psychology, 86(3):499-512.
Engle, R. L., Dimitriadi, N., Gavidia, J.V., Schlaegel, C., Delanoe, S., Alvarado, I., et al. (2010).Entrepreneurial intent: A twelve-country evaluation of Ajzen model of planned behavior. International journal of entrepreneurial behavior and research. 16(1): 35-57.
Galan, F., Sanmartin, A., Polo, J., & Giner, L. (2011). Burnout risk in medical students in Spain model in educational settings. Personality and Individual Differences, 50: 274-278.
Guo, L. (2006). Entrepreneurship management in health service: an integrative model. journal of Health Hum Serv Adm. 28(4): 504-30.
Karydis, A., Komboli, M., & Panis, V. (2001). Expectations’ and perceptions of Greek patient’s regardingthequality of dental health care. journal of For Quality in HealthCare, ١٣, ٤٠٩-١٦.
Kline, R. B. (2005). Principles and practices of structural equationg modeling (2nd eds). New York: Guilford.
Martin, A.J., Marsh, H. W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: M multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate constructs Oxford review of Education, 35(3): 353 – 370.
Maslach, C. (2001). Job Burnout, Annual Review of Psychology,52(4): 397-420.
Meyers, L.S., Gamest, G., Goarin, A.J.(2006). Applied multivariate research, design and interpretation. Thousand Oaks. London. New Delhi: Sage Pablication; 2006.
Nabi, G., Liñán, F. (2011). Graduate entrepreneurship in the developing world: intentions, education and development. Education and Training. 53(5): 325 – 334.
Oliveira, R. d., Caregnato, R. C. A., Camara, S. G. (2012). Burnoutsyndrome in senior undergraduate nursing. Acta Paulista de Enfermagem. 25(2):54-60
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Malhotra, A. (2005). E-S-QUAL: A Multiple-Item Scale for Assessing Electronic Service Quality. Journal of Service Research, 7(4), 1—21.
Parker, S. C. (2011). Intrapreneurship or entrepreneur ship? Journal of Business Venturing, 26(1): 19-34.
Salmela- Aro, K., Savolainen, H., Holopainen, L. (2008). Depressive symptoms and school burnout during adolescence, Journal of Yoyth and Adolescence, 6(1), 34-45.
Santen, S. A., Holt, D. B., Kemp, J. D., & Hemphill, R. R. (2010). Burnout in medical students: Examining the prevalence and associated factors. Southern Medical Journal, 103, 758-763.
Schaufeli, W.B., Martinez, M.I., Pinto, A.M., Salanova, M., & Bakker, A.B. (2002). Burnout and engagement in university students- a cross national study, MBI-SS. Journal Of CrossCultural Psychology, 33 (5): 464-481.
Toppinen_Tanner, S., Ojaarvi, A., Vaananen, A., Kalimo, R., Jappinen, P. (2005). Burnout as a predictor of medically certified sickleave absences and their diagnosed causes, Behavioral Medicine, 31,18-27.
Westo, R., Gor, P.A.(2006). A brief guide to structural equation modelling. The counseling psychologist, 34 (5): 719-751.
Yang, H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan’s technical–vocational colleges. International Journal of Educational Development, 24(3):283-301.