مهندسي مجدد فرآيند تجاري سازي در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران
محورهای موضوعی :
سیدرضا حجازی
1
(دانشگاه تهران)
کامبیز جمشیدی
2
(دانشگاه لایپزیگ آلمان)
رویا رجبی
3
(سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)
فاطمه رناسی
4
(سازمان گسترش و نوازی صنایع ایران)
کلید واژه: تجاری سازی,
چکیده مقاله :
در اين مقاله با نگاهي به فرآيند تجاري سازي به كار رفته در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شكاف هاي موجود در فرآيند بررسي شدند. مهمترين شكاف شناسائي شده در فرآيند تجاري سازي، شكاف بين مرحله تدوين دانش فني و تهيه طرح تجاري مي باشد. با انجام يك مطالعه تطبيقي، مدل هاي مختلفي كه در دنيا براي تجاري سازي طرح هاي پژوهشي استفاده مي شوند بررسي شده و اين نتيجه حاصل شد كه مدل spin off يك مدل مناسب براي پر كردن شكاف موجود در مرحله مياني فرآيند تجاري سازي موجود مي باشد. وظايف يك spin off شناسائي شده و بر مبناي آن يك مدل مفهومي براي فرآيند تجاري سازي ارائه شد. اين مدل قادر خواهد بود شكاف هاي موجود در فرآيند تجاري سازي را پر كند. اين مدل مفهومي از مرحله دانش فني تا بازار را پوشش مي دهد. در نهايت ساختار سازماني مناسب براي پياده سازي چنين مدلي ارائه شده است
In this paper, gaps in commercialization process in the industrial development and renovation organization of Iran (IDRO) were analyzed. The most important identified gap in the current commercialization process of IDRO is between know-how creation stage and business plan preparation stage. Based on benchmarking in this study, Spin-Off model is the best alternative for modification of commercialization process of IDRO. A conceptual model is presented for implementation of new commercialization process in IDRO
1. برنامه استراتژيك سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران
2. www.cesaer.org/static/content/A_spin-off_from_PhD_research_to_a_new_company.ppt
3. Tomáš Stárek, "A spin-off from PhD research to a new company. Dr. Miroslav Svítek. CTU Prague, Faculty. of Transportation Sciences" ,PhD Thesis, Faculty of Transportation Sciences, Prague University,
4. Prof. Charlotte Maltin, "Linking Business and Science: The Scottish Experience", The Robert Gordon University Report, Lithuania. May, 2007
5. http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/rw/2006/s.koster/01_c1.pdf
6. http://www.cgg.uni-hamburg.de/english/workshop_innovation-Dateien/peine.ppt
7. http://www.spaceformtech.com/Delphideliversspin.pdf
1. http://ciceco.primarius.info/inc/download.php?dl=user&lang=en&f...&i=eAEzMQcAAKEAbA== -
2. V. E. Scholten, "The Early Growth of Academic Spin-Offs", PhD Thesis, (2005), Wageningen University, Rotterdam, Netherland
3. F. V. Herrero, "Technological Transfer from Universities: A Theoretical Review and empirical analysis of Spin-Offs in Spain", MsC Thesis, (2006), Spain
4. J. Souminen, "Linking Between Thinking with Research", Nokia Research Center, November 1, 2005
5. K. U. Leuven, "University level support of global start ups", Tratu Workshop, March 23, 2006, Belgium
6. R. C. R. W. VanEwijk, "University Industry Knowledge Transfer: Comparing contract research and spin-off creation", MsC Thesis, (2007), Eindhoven University of Technology
مهندسي مجدد فرآيند تجاري سازي
در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران
سيد رضا حجازي، كامبيز جمشيدي، رويا رجبي، فاطمه رناسي
سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، مديريت توسعه و ايجاد طرح ها
چكيده
در اين مقاله با نگاهي به فرآيند تجاري سازي به كار رفته در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شكاف هاي موجود در فرآيند بررسي شدند. مهمترين شكاف شناسائي شده در فرآيند تجاري سازي، شكاف بين مرحله تدوين دانش فني و تهيه طرح تجاري مي باشد. با انجام يك مطالعه تطبيقي، مدل هاي مختلفي كه در دنيا براي تجاري سازي طرح هاي پژوهشي استفاده مي شوند بررسي شده و اين نتيجه حاصل شد كه مدل spin off يك مدل مناسب براي پر كردن شكاف موجود در مرحله مياني فرآيند تجاري سازي موجود مي باشد. وظايف يك spin off شناسائي شده و بر مبناي آن يك مدل مفهومي براي فرآيند تجاري سازي ارائه شد. اين مدل قادر خواهد بود شكاف هاي موجود در فرآيند تجاري سازي را پر كند. اين مدل مفهومي از مرحله دانش فني تا بازار را پوشش مي دهد. در نهايت ساختار سازماني مناسب براي پياده سازي چنين مدلي ارائه شده است.
1. مقدمه: بررسي وضعيت موجود
سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با آرمان پيشگام بودن در جهاني سازي صنايع ايران، وظيفه ارتقا توانائي هاي تكنولوژيك در صنعت و ايجاد صنايع با فناوري هاي نو به منظور تسريع در فرآيند صنعتي شدن كشور را بر عهده دارد. همچنين ايجاد نظام تجاري سازي فناوري هاي صنعتي در برنامه هاي عملياتي موجود در برنامه استراتژيك سازمان گسترش ديده شده است. بدين منظور سازمان گسترش در حوزه صنايع پيشرفته، فرآيند تجاري سازي ايده ها از اثبات ايده تا تشكيل شركت، ايجاد و توسعه بازار و ايجاد ارزش افزوده اقتصادي را در يك فرآيند پيوسته ديده است (شكل 1). بر مبناي اين فرآيند ساختار موجود معاونت توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شكل گرفته و به فعاليت در زمينه اثبات ايده ها ي داراي پتانسيل لازم براي سرمايه گذاري در حوزه هاي تعريف شده و تبديل ايده هاي اثبات شده به شركت هاي مبتني بر فناوري هاي پيشرفته پرداخته است. اما از آنجا كه راهبرد توسعه اي به كار گرفته شده، چون هر پديده پوياي ديگر، مسيري نيست كه براي يكبار و در زماني مشخص به صورت ايستا از آن پيروي شود، اين راهبرد مي بايست به شكلي مستمر مورد نقد و ارزيابي قرار گيرد. عليرغم موفقيت هائي كه فرآيند تجاري سازي موجود كسب نموده است، بررسي نتايج حاصل از اين فرآيند، لزوم بازنگري در فرآيند تجاري سازي و به تبع آن ساختار هاي موجود را نشان مي دهد.
با بررسي فرآيند موجود تجاري سازي (شكل 1) و ساختار موجود معاونت توسعه صنايع پيشرفته به نظر مي رسد شكاف بين مرحله ايجاد دانش فني و تهيه طرح تجاري منجر به ايجاد شكاف بين دو مديريت موجود در اين معاونت (مديريت توسعه و ايجاد طرح ها و مديريت توسعه سرمايه گذاري) شده است، وجود شكاف بين مديريت توسعه و ايجاد طرح ها و مديريت توسعه سرمايه گذاري به عنوان يكي از مهمترين مشكلات موجود بر سر راه تجاري سازي پروژه هاي تعريف شده مي باشد. ريشه وجود اين مساله به عدم مناسبت بين خروجي مديريت توسعه و ايجاد طرح ها (دانش فني) و ورودي مديريت توسعه سرمايه گذاري (طرح سرمايه گذاري) بر مي گردد. شكاف موجود دره مرگ بسياري از طرح ها بوده و سوالي كه در اين خصوص وجود دارد اين است كه اين دره مرگ چگونه پر مي گردد.
بررسي مدل هاي موفق ايده تا محصول در دنيا نشان مي دهد بعد از تدوين دانش فني، گام هاي متعددي در يك فرآيند تدريجي و پيوسته برداشته مي شود تا تجاري سازي انجام گيرد و بدين ترتيب شكاف اشاره شده پر مي شود. در معاونت توسعه صنايع پيشرفته همه اين گام ها در اين مسير ديده نشده و شكاف مزبور منجر به عدم ارتباط بين دو مديريت شده است. خروجي مديريت توسعه و ايجاد طرح ها، ورودي فرآيند هاي ديگري مي باشد كه در معاونت توسعه صنايع پيشرفته تعريف نشده اند.
در اين تحقيق سعي شده است پاسخي براي حل اين مساله ارائه گردد. براي اين منظور مدل هاي موجود تجاري سازي در دنيا بررسي شده و با توجه به نياز هاي موجود يك مدل مفهومي بر مبناي مدل Spin Off ارائه شده است. بر مبناي اين مدل ساختار جديدي براي معاونت توسعه صنايع پيشرفته پيشنهاد شده است.
شكل 1. فرآيند تجاري سازي موجود در معاونت توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و وجود شكاف و دره مرگ در فرآيند موجود
2. مطالعه تطبيقي: از ايده تا بازار
براي تجاري شدن پروژه هاي تحقيقاتي، بايد دانش و فناوري از دانشگاهها و موسسات تحقيقاتي به صنعت منتقل شوند. اين فرآيند، انتقال فناوري ناميده مي شود (Rogers, 2003). مكانيزم هاي متعددي براي اين نوع انتقال فناوري پيشنهاد شده است كه از جمله آنها اعطاي حق امتياز به شركت هاي موجود، موافقتنامه هاي مشاركتي R&D، آموزش و انتشار، همكاري هاي متقابل، مدل spin off و غيره مي باشند.
بررسي ها نشان مي دهد مدل spin off يكي از موفقيت آميزترين مدل هاي انتقال فناوري در مسير تبديل ايده به محصول و تجاري كردن پروژه هاي تحقيقاتي مي باشد. اين مدل امروزه توسط بسياري از دانشگاههاي معتبر دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد و در چند سال اخير صدها spin off بوجود آمده و از طريق آن هزاران شغل ايجاد شده است.
تعريف spin off :
Spin off يك كسب و كار خطر پذير جديد است كه درون يك انكوباتور شكل مي گيرد و وظيفه تبديل ايده/فناوري به فرآيند/محصول را بر عهده گرفته و به تجاري سازي محصول مي پردازد. پر كردن دره مرگ اشاره شده يكي از نتايجي است كه به كارگيري اين مدل در پي خواهد داشت.
يك spin off بخشي از فرآيند پيوسته ايده تا محصول مي باشد كه در آن به تدريج از نقش دانشگاه يا موسسات تحقيقاتي كاسته شده و به نقش صنعت افزوده مي شود. شكل (2) يك مدل مفهومي از فرآيند انتقال فناوري از دانشگاه به صنعت را نشان مي دهد. در اين مدل، در مراحل اوليه فرآيند انتقال فناوري، صنعت با حمايت از پروژه هاي تحقيقاتي به فرآيند ورود پيدا كرده و در يك فرآيند تدريجي از نقش دانشگاه كاسته شده و به تدريج به نقش صنعت افزوده مي شود . در نهايت در مرحله رها سازي spin off دانشگاه به طور كامل از چرخه خارج مي شود.
شكل (2) مدل مفهومي فرآيند انتقال فناوري از دانشگاه به صنعت و كاهش نقش دانشگاه و افزايش نقش صنعت در حين فرآيند تجاري سازي همراه با تشكيل spin off
Spin off مي تواند شكاف موجود بين فرآيند هاي توليد دانش فني/خلق فناوري و سرمايه گذاري را پر نمايد. شكل (3-الف) دره مرگ در مسير تجاري سازي طرح هاي پژوهشي را نشان مي دهد. همانگونه كه در اين شكل مشاهده مي شود، دره مرگ بين طرح هاي پژوهشي و آغاز تجاري سازي وجود دارد و سرمايه گذاري خطر پذير در اين مرحله بايد پا به عرصه بگذارد كه در ادامه به مكانيزم هاي آن پرداخته مي شود. شكل (3-ب) نقش spin off در تجاري سازي طرح هاي پژوهشي، رسيدن محصول به بازار و پر نمودن دره مرگ را نشان مي دهد. شركت هاي spin off به عنوان واسطه اي بين دانشگاه و صنعت وظايفي چون نمونه سازي محصول، تست عملكرد، معرفي محصول به بازار، مستند سازي، جذب حمايت مشتري و غيره را بر عهده دارند.
(الف)
(ب)
شكل (3) شركت هاي spin off به عنوان واسطه اي بين دانشگاه و صنعت نقش پر كردن دره مرگ در فرآيند تجاري سازي را بر عهده دارند. در اين مرحله فعاليت هائي چون نمونه سازي محصول، تست عملكرد، معرفي محصول به بازار، مستند سازي، جذب حمايت مشتري و غيره انجام مي شود.
تشكيل يك شركت spin off نياز به انكوباتور دارد. انكوباتور تأمين كننده مكان فيزيكي، سرمايه اوليه، شبكه سازي و تشكيل خوشه ها، تأمين منابع تخصصي و كارشناسي و همچنين تأمين سرمايه هاي خطر پذير مي باشد. شركت هاي تشكيل شده در انكوباتور پس از طي مراحلي از چرخه حيات خود و انجام فعاليت هائي كه به برخي از آنها در فوق اشاره شد (شكل 3)، به تدريج از انكوباتور خارج مي شوند. شكل (4) ورود به انكوباتور و خروج از آن را نشان مي دهد.