The Effect of Cyberspace on the Learning of Students’ Social Skills from Teachers’ Perspective (Case Study: Hamoun County)
Saeid Mohammadi sadegh
1
(
Assistant professor department of social sciences faculty of literature and humanities, university of Sistan and Baluchistan, Zahedan, Iran
)
hossein ebrahim
2
(
Associate Professor of ,Urban and regional planning،Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
)
Farhad GHolamiyan
3
(
Master's student, Social Sciences, Faculty of Literature, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
)
Keywords: Cyberspace, Social Skills, Students, Teachers, Hamoun,
Abstract :
This study investigates the impact of cyberspace on the learning of social skills among secondary school students from the perspective of teachers in Hamoun County. Utilizing a descriptive-correlational method, the study surveyed 313 teachers using the Matson Social Skills Questionnaire. Results from Pearson correlation and multiple regression analyses showed a significant positive relationship between cyberspace usage and five components of students’ social skills: appropriate social behavior, avoidance of antisocial behavior, reduced aggression and impulsivity, reduced superiority seeking, and improved peer interaction. These findings highlight the dual potential of cyberspace in enhancing or weakening students’ social development depending on how it is used
آذربایجانی، مسعود. (1382). رشد اخلاقی کودکان در کشاکش رسانه و خانواده. نشریه اخلاق، (39)، 63-76.
اشرفی، مهناز، ومنجزی، فرزانه. (1392). اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش پرخاشگری در دانش آموزان دختر متوسطه. فصلنامه پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 3(1، پیاپی 4)، 98-81.
اکیا، علی اصغر، و فتوحی کندلجی، المیرا. (1394). نقش آموزش الکترونیک در ارتقای سطح آگاهی کاربران جوان اینترنتی از سلامت. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، 2(5)، 234-201.
جمشیدی، عفت، و سیف نراقی، مریم. (1384). بررسی و مقایسه مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان عادی ودانش آموزان دارای نارسایی های ویژه. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5(1)، 19-1.
دهقان شاد، حوریه و محمودی کوکنده، سیدمحمد. (1391). بررسی ضرورت آموزش سواد رسانهای کودکان و نوجوانان از دیدگاه متخصصان شهر تهران. فصلنامه مطالعات رسانهای، 7(16)، 82-69.
زارعی زوارکی، اسماعیل، و جعفرخانی، فاطمه. (1388). چندرسانهای آموزشی و نقش آن در آموزش ویژه. مجله تعلیم و تربیت استثنایی، (98 و 99)، 22-30.
زنجانی زاده، هما و جوادی، علی محمد. (1384). بررسی تأثیر اینترنت بر ارزش های خانواده در بین دانش آموزان دبیرستانی ناحیه 3 مشهد (در سال 82-83). مجله جامعه شناسی ایران، علوم اجتماعی، (22).
سجادیان، ایلناز و نادی، محمدعلی. (1385). ارتباط بین افسردگی و انزواي اجتماعی کاربران اینترنت نوجوان و جوان با مدتزمان روزانه معمولی کاربري اینترنت. فصلنامه حقیقات علوم رفتاری، ۴ (۱)، ۳۳-۳۸
شعاری¬نژاد، اکبر. (1364). کیفیت بخشی آموزشوپرورش دوره ابتدایی، با رویکرد مدیریت کیفیت جامع. علی اکبر شعاری نژاد، حیدر تورانی، تهران: نشر قو.
چشمه علایی، مریم، فتح آبادی، جایل، طهماسیان، کارینه و دهقان فر، حمید. (1394). اثربخشی آموزش رسانهای بر مهارت¬های اجتماعی به دو گروه کودکان و کودکان و مادرانشان در کاهش احساس تنهایی و افزایش پذیرش همسالان. فصلنامه روش ها و مدل های روان شناختی، (19).
غیاثوند، احمد. (1394). مطالعه اینترنتی در بین مردم شهر تهران وعوامل مؤثر بر آن. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، 1(2)، 118-87.
کار تلج ، جی و جی، اف میلبرن .(1980). آموزش مهارت¬های اجتماعی به کودکان. ترجمه محمد حسین نظری نژاد، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
لطف آبادى، حسین. (1384). روان شناسى رشد 2؛ نوجوانى، جوانى و بزرگ سالى. تهران: سمت.
محمد جانی، ابراهیم، و صفرنواده، مریم. (1393). تأثیر استفاده از اینترنت بر رشدمهارت های اجتماعی دانش آموزان. فصلنامه فناوری اطلاعات وارتباطات در علوم تربیتی، 1(5)، 75-59.
مرادی، رحیم، و زارعی زوارکی، اسماعیل. (1393). کاربرد آموزش چندرسانهای در حیطه مهارتهای اجتماعی دانش آموزان اتیسم. مجله تعلیم و تربیت استثنائی، 14(1 پیاپی 133))، 55-63.
معتمد نژاد، كاظم. (1379). وسايل ارتباط جمعي. تهران: دانشگاه علامه طباطبائي.