انقلاب صنعتی چهارم یا رنسانس نو؟ بررسی با تمرکز بر نقش رسانه
محورهای موضوعی : عمومى
1 - پژوهشگر و همکار (Fellow) در موسسهInstitute IC2 – دانشگاه تگزاس در آستین و استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: انقلاب صنعتی, رنسانس صنعتی, فناوری های نوین, رنسانس نو, تولید نوین, نوزایی,
چکیده مقاله :
دورانی که ما در آن زندگی می کنیم به عنوان یک گسل یا یک جهش تاریخی اشاره شده است. گسل و جهش پیشِ روی ما می تواند به دو صورت متمایز و متفاوت ادامه یابد: ۱) انقلاب صنعتی چهارم: در ادامه انقلاب صنعتی سوم و بر بستر نگرش های برآمده از رنسانس اروپایی قرن 15 میلادی. ۲) رنسانس نو: تحولی بس گسترده تر و ژرفتر که رنسانس نو جهشی از رنسانس اروپایی خواهد بود. این نوشته برخی نیاز ها برای ادامه هر یک از دو روند متمایز - یعنی انقلاب صنعتی چهارم و رنسانس نو – را با تمرکز بر نقش رسانه ها به صورت مجمل مقایسه می کند.
The era we live in is referred to as a fault or a historical leap. The fault and leap in front of us can continue in two distinct and different ways: 1) The Fourth Industrial Revolution: The continuation of the Third Industrial Revolution and based on the attitudes of the European Renaissance of the 15th century. 2) New Renaissance: A much broader and deeper development that the New Renaissance will be a leap from the European Renaissance. This article compares some of the needs for the continuation of each of the two distinct trends - the Fourth Industrial Revolution and the New Renaissance - with a brief focus on the role of the media.
1. Toffler, Alvin. (1980). The third wave. New York: Morrow
2. Schwab, Klaus. (2017). The Fourth Industrial Revolution. London, England: Portfolio Penguin