تحول در محتوای صنعت چندرسانهایها مورد بررسی: آینده ژانر برنامههای تلویزیون ایران در افق 1410
حسینعلی افخمی
1
(
دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تعمیم محتوای رسانههای ارتباط جمعی با گسترش و تنوع آنها و غالب شدن چندرسانهایها، به تدریج دشوارتر شده است و ژانرهای تثبیت شده اغلب تکثیر و جهش یافتهاند. مطالعه برای تجزیه و تحلیل و درک نحوه کارکرد متون سعی دارد تا با انواع خروجیهای رسانههای سنتی و نوین همگام شود. کاوش در زمینه های تولید و پخش پیام از طریق تجزیه و تحلیل ژانرها، فریمها، قالبها و متنها به ما کمک میکند تا تحول در معنا را بهتر درک کنیم. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش آیندهپژوهی و تکنیک دلفی، به بررسی تحولات احتمالی در نگرش و انتظارات مخاطبان نسبت به برنامههای سیاسی تلویزیونی ایران در افق سال ۱۴۱۰ می پردازد.
مطالعات پیشین حاکی از ناکارآمدی قالبهای سنتی و ضرورت بهرهگیری از قالبهای ترکیبی، مناظرهمحور، مستندهای چندوجهی و حتی عناصر نمایشی است. این تغییر، نیازمند بازنگری در قالبها، محتوا و سیاستهای رسانهای است. مؤلفههایی همچون چالشی و انتقادی بودن برنامهها، جذابیتهای بصری، روایتگری چندلایه، اقناع ذهنی و عاطفی مخاطب، و موضعگیری شفاف مجریان، از جمله انتظارات مخاطبان آینده بهشمار میآیند.
نتایج این مطالعه همچنین نشان میدهد که مخاطبان آینده دیگر تنها دریافتکنندهی منفعل پیامها نخواهند بود، بلکه به کنشگرانی فعال، تحلیلگر، مشارکتجو و گزینشگر بدل خواهندشد. از اینرو، سیاستگذاران رسانهای باید رویکرد خود را از مدیریت درونمحور به تحلیل و پاسخگویی به نیازهای واقعی آنها تغییر دهند. رسانۀ تلویزیون در صورت عدم انطباق با این تحولات محتوایی و نیازهای مخاطبان، به احتمال زیاد با بحران عدم مشروعیت و مرجعیت رسانهای مواجه خواهد شد. در مقابل، با پذیرش گفتمانهای سیاسی، تنوعپذیری و تعاملمحوری، میتواند جایگاه خود را تعالی بخشد یا در سطح موجود حفظ کند. بهرهگیری از فناوریهای نوین، پلتفرمهای تعاملی و تولیدات چندرسانهای نیز ضرورتی انکارناپذیر برای آیندۀ رسانهای چون تلویزیون در کشور است.
چکیده انگلیسی :
Generalizing the content of mass media has become increasingly difficult with their expansion and diversity, and the dominance of multimedia, and established genres have often multiplied and mutated. The study of analyzing and understanding how texts work tries to keep pace with the types of outputs of traditional and new media. Exploring the fields of message production and dissemination through the analysis of genres, frames, formats, and texts helps us to better understand the evolution of meaning. The present study, using the future research methodology and the Delphi technique, examines possible changes in the audience's attitudes and expectations towards Iranian Television’s political programs in the horizon of 1410.
The results of this study also show that future audiences will no longer be passive recipients of messages, but will become active, analytical, participatory, and selective actors. The use of new technologies, interactive platforms, and multimedia productions is also an undeniable necessity for the future of media such as television in the country