شناسایی عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و صنعت
محورهای موضوعی : تخصصی
1 -
کلید واژه: ارتباط, صنعت, دانشگاه.,
چکیده مقاله :
از دهه ١٩٧٠، جهان شاهد شتابگری در نوآوریهای تکنولوژیک و سازمانی است، دانش به دارایی استراتژیک و عامل اساسی رشد تبدیل شده است. ارتباط دانشگاه و صنعت از سابقه طولانی بویژه در کشورهای توسعهیافته برخوردار است. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و صنعت در شرکتهای کوچک و متوسط شهر ایلام میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعهای با رویکرد اکتشافی میباشد. در روش تحقیق کیفی، جامعه آماری، کلیه خبرگان و اساتید متخصص در حوزه دانشگاه و صنعت و کسانی که نسبت به ارتباط دانشگاه و صنعت مطلع هستند میباشند و با آنها مصاحبه بعمل آمد. از طریق مصاحبههای انفرادی با 30 نفر از خبرگان و اساتید حوزه دانشگاه و صنعت و از طریق نمونهگیری هدفمند و با استفاده از روش گلولهبرفی، مهمترین عوامل و مؤلفههایی که بر ارتباط صنعت و دانشگاه مؤثرند شناسایی شد. در پایان 27 عامل شناسایی و در چهار دسته طبقهبندی شد. با توجه به مصاحبههای انجام گرفته با مدیران شرکتهای کوچک و متوسط واقع در شهرک صنعتی و اساتید دانشگاههای شهر ایلام، هر دو جامعه، سطح این ارتباط را بسیار پایین ذکر کردند و دلیل این امر را عوامل ذکر شده دانستند. با توجه به مصاحبههای انجام گرفته در مورد ارتباط بین دانشگاه و صنعت و دامنه وسیع این مصاحبهها با یک جمع کلی و با در نظر گرفتن تمامی اظهارنظرها در نهایت 11 عامل برای بخش دانشگاه و برای بخش صنعت 16 عامل موثر با درصد بالایی اتفاق نظرات جمعآوری، شناسایی و دستهبندی شد.
Since 1970s, the world witnessed the accelerator in technological and organizational innovation, knowledge has become a strategic asset and a key factor of development. University-industry relations have a long history, especially in developed countries. The aim of this study was to identify factors affecting university-industry relations in Ilam’s SMEs. This study is exploratory approach and application-development. In qualitative research methods, statistical population, all the experts and professors in academia and industry who are aware about the relationship between university and industry, and they were interviewed. Through individual interviews with 30 experts and masters and through purposeful sampling and snowball method, the most important factors and elements that affect the relationship between industry and academia were identified. At the end, 27 factors identified were classified in four categories. According to interviews conducted with managers of SMEs and masters in university of Ilam, both communities had mentioned the relationship had very low level of because of these factors. According to interviews conducted in the relationship between universities and industry and the wide range of these interviews, along with taking into consideration all the comments the 11 factors in the university sector and 16 effective factors in the industrial sector with a high percentage taking comments were collected, identified and classified