کارکردهای پنجگانۀ پشتیبانی از اشتغال مولّد و کارآفرینی دانشآموختگان دانشگاهها (مورد مطالعه: زیرنظام آموزشهای علمی-کاربردی)
محورهای موضوعی : عمومى
1 - دانشیار آموزش عالی، گروه مطالعات آیندهنگر، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران
2 - دکتری آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، همکار دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران
کلید واژه: ارتباط صنعت و دانشگاه, آموزش علمی-کاربردی, دانشآموختگان علمی-کاربردی, اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی, مهارتمحوری,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله مطالعه و طراحی کارکردهای اصلی نظام جامع پشتیبانی از کاریابی، ارتقای شغلی، خوداشتغالی، اشتغالزایی و کارآفرینی دانشآموختگان دانشگاهها با تأکید بر فارغالتحصیلان مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی به روش ترکیبی شامل تجربه زیسته- مدیریتی، مرور غیر نظاممند اسناد و مدارک علمی، یادگیری از تجربه برخی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی علمی- کاربردی خارجی و دانش جانبی کسبشده در چند پژوهش پیشین، انجام شده است. براساس یافتههای این مقاله، حمایت و پشتیبانی هدفمند و نظامیافته از اشتغال و کارآفرینی دانشآموختگان مراکز آموزش عالی علمی-کاربردی کشور مستلزم طراحی و استقرار نظام جامع پشتیبانی مشتمل بر پنج کارکرد مهم و زیربنایی شامل ارتقای دانش و مهارتهای اشتغالپذیری، مشاوره و راهنمایی شغلی، آمادهسازی و پشتیبانی دانشآموختگان نوآور و کارآفرین، حمایت عام از دانشآموختگان نظام آموزش عالی و نهایتاً رصد و پایش وضعیت اشتغال و سرنوشت دانشآموختگان است. استقرار کامل این نظام و کاربست واقعی کارکردهای پنجگانۀ آن، زمینه و فرصت رفع یا کاهش شدّت برخی مسائل و آسیبهای مرتبط با معضل و عارضۀ مزمن مدرکگرایی در نظام آموزش عالی کشور و ارتقای تمرکز بر مهارتمحوری و دانشافزایی کاربردی را فراهم میکند. مسئولیت و وظیفه خطیر سیاستگذاران، رهبران و مدیران نظام حُکمرانی آموزش عالی است که از استقرار نظام جامع پشتیبانی از دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهها بهطور عام و زیرنظام آموزشهای علمی-کاربردی بهطور خاص، حمایت کنند
The purpose of the article is to design the main functions of a system to support job-search, career advancement, self-employment, job-creation, and entrepreneurship of university graduates, with an emphasis on graduates of higher education centers of scientific-applied. The article has been conducted with an analytical approach using a mixed method including lived-management experience, a non-systematic review of scientific documents, learning from the experience of some foreign universities and applied science institutions, and additional knowledge acquired in a number of previous studies. Based on the findings of the study, targeted and systematic support for the employment and entrepreneurship of graduates of the higher education centers of applied science and technology requires the design and implementation of a support system consisting of five important functions, including the promotion of employability knowledge and skills, career counseling and guidance, preparation and support for innovative and entrepreneurial graduates, general support for graduates of the higher education system, and monitoring the employment status and destiny of graduates. The establishment of the system and the actual application of its five functions will eliminate or reduce the severity of some issues and harms related to the chronic problem of obtaining an academic degree and promote a focus on skill-based and applied knowledge. It is the serious responsibility of policymakers and leaders of the higher education governance to support the establishment of a comprehensive support system for university students and graduates in general and the scientific-applied education subsystem in particular
1. ابتکار، تقی (1378). اهمیت آموزشهای علمی کاربردی، فصلنامه آموزش مهندسی، شماره 2، جلد 1، صص 119-111.
2. احمدی نژاد، سیدمحسن، علینی، محسن و کریمی نژاد، غلامرضا (1389). تحلیل وضعیت دانشآموختگان دورههای پودمانی نظام علمی-کاربردی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 12، صص 74-55.
3. انتظاری، یعقوب (1396). آموزش عالی و قابلیتهای اشتغال دانشآموختگان. فصلنامه آموزش عالی ایران، سال هشتم، شماره 2، صص 46-23.
4. ایزدی، صمد، صالحی عمران، ابراهیم و قربانی، عادل (1389). ارزیابی وضعیت اشتغال دانشآموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی، فصلنامه آموزش عالی ایران، سال 3، شماره 2، صص 24-1.
5. بارانی، سپیده (1398). گزارش طرح مطالعاتی راهنمایی حرفه ای در دانشگاه فنی و حرفهای، تهران، دانشگاه فنی و حرفه ای.
6. بارانی، شهرزاد و علیبیگی، امیرحسین (1389). واکاوی ادراک و انتظارات دانشجویان کشاورزی از اشتغالپذیری رشتههای کشاورزی در دانشکده های کشاورزی غرب، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2، شماره 3، صص 67-54.
7. خدادادحسینی، سید حمید (1381). توسعه آموزشهای علمی- کاربردی: مفهوم، جایگاه و مدل مفهومی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، شماره 25، صص 142-117.
8. خرقانی، سعید و سلسله مینو (1388). آموزش علمی کاربردی: نظام آموزشی مجاور و رکنی اساسی در آموزش عالی، کنفرانس آموزش مهندسی در 1404، دانشکده فنی دانشگاه تهران، صص 9-1.
9. صالحیعمران، ابراهیم؛ رحمانی، الهه (1392). مسأله اشتغال دانشآموختگان آموزش عالی و ضرورت توجه به مهارتهای اشتغالزایی بازارکار در طرح آمایش آموزش عالی، فصلنامه آموزش عالی، سال 5، شماره 3، صص 23-1.
10. صدیق، عیسی (1355). دوره مختصر تاریخ فرهنگ ایران، تهران: شرکت سهامی طبع کتاب.
11. مؤسسه تحقیقات و برنامهریزی علمی و آموزشی، (1355)، آمار آموزش عالی ایران ازسال 1318 تا 1355، تهران: وزارت علوم و آموزش عالی.
12. مهدی، رضا و شفیعی، مسعود (1399). الگو و چارچوب راهنما برای دانشگاه نوآور و ارزشآفرین، فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، سال نهم، شماره 17، صص 15-1.
13. مهدی، رضا (1399). گزارش طرح پژوهشی بازخوانی و توصیف تجربۀ دانشگاههای کارآفرین؛ مقایسۀ موردهای موفق و ناموفق در ایران، تهران، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
14. مهدی، رضا و کیخا، احمد (1399). وضعیت اشتغالپذیری دانشآموختگان فنیوحرفهای از منظر معاونان فرهنگی و دانشجویی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال 22، شماره 86، صص 116-99.
15. Aamodt, P. O., & Havnes, A. (2008). Factors affecting professional job mastery: quality of study or work experience? Quality in Higher Education, 14, pp. 234–248.
16. Adelaida C. G. (2014). Tracer Study of PNU Graduates, American International Journal of Contemporary Research, Vol. 4, No. 30, pp. 81-98.
17. Aristovnik, A., Kerzi, D., Ravselj, D., Tomazevic, N. & Umek, L. (2020). Impacts of the COVID-19 Pandemic on Life of Higher Education Students: A Global Perspective, Sustainability, 12, 8438, pp. 1-34, doi:10.3390/su12208438.
18. Australian Industry Group. (2019). Realising potential: Solving Australia’s tertiary education challenge. Sydney, Australia: AIG.
19. Azevedo, A., Apfelthaler, G., & Hurst, D. (2012). Competency development in business graduates: An industry-driven approach for examining the alignment of undergraduate business education with industry requirements. The International Journal of Management Education, 10(1), 12-28.
20. Boden, R. & Nedeva, M. (2010). Employing discourse: universities and graduate employability, Journal of Education Policy, 25(1), 37-54.
21. Bridgstock, R., & Jackson, D. (2019). Strategic institutional approaches to graduate employability: navigating meanings, measurements and what really matters. Journal of Higher Education Policy and Management, 41(5), 468-484.
22. Briscoe, J.P., Henagan, S.C., Burton, J.P., & Murphy, W.M. (2012). Coping with an insecure employment environment: The differing roles of protean and boundaryless career orientations. Journal of Vocational Behavior, 80(2), 308 -316.
23. Bornmann, L,Wohlrabe, K. & Gralka, S. (2019). The graduation shift of German universities of applied sciences, PLOS ONE, 14(1): e0210160. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0210160.
24. Catacutan, K. J. A., Maramag, F. R., Bartolome, M. A., Hiquiana, R. M. & Mendezabal, M. J. (2020). Employability Study of the Business Administration Graduates of Catholic Educational Institution, Universal Journal of Educational Research, 8 (1), pp.156-161.
25. Cortellazzo, L., Bonesso, S., & Gerli, F. (2019). Protean career orientation: Behavioral antecedents and employability outcomes. Journal of Vocational Behavior, 103343.
26. Cranmer, S. (2006). Enhancing graduate employability: Best intentions and mixed outcomes. Studies in Higher Education, 31(2), 169–184.
27. Crisp, G. (2009). Mentoring Students: Conceptualizing and Validating the Multi-Dimensions of a Support System, Journal of College Student Retention Research Theory and Practice, Vo. 50, No. 2, pp. 177-193.
28. Daguplo, M. S., Capili, Lee G., Estrella, Rose C. (2019). Tracking the Employment and Employability Characteristics of the Graduates of the College of Teacher Education Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, Vol. 7, No. 2, Part III, pp. 67-74.
29. De Vos A. and Soens, N. (2008). Protean attitude and career success: The mediating role of self-management, Journal of Vocational Behavior 73(3):449-456. DOI: 10.1016/j.jvb.2008.08.007
30. Etzkowitz, H. (2016). The entrepreneurial university: Vision and metrics. Industry and Higher Education, 30(2), pp. 83–97.
31. EU/OECD (2012). A Guiding Framework for Entrepreneurial Universities, Final version.
32. EU/OECD (2018). Supporting Entrepreneurship and Innovation in Higher Education in The Netherlands, OECD Skills Studies, OECD Publishing, Paris/EU, Brussels, https://doi.org/10.1787/9789264292048.
33. EU/OECD (2019a). Introduction to HEINNOVATE and its seven dimensions, www.heinnovate.eu
34. EU/OECD (2019b). Supporting Entrepreneurship and Innovation in Higher Education in The Italy, OECD Skills Studies, OECD Publishing, Paris/EU, Brussels, https://doi.org/10.1787/43e88f48.
35. EU/OECD (2019c). Supporting Entrepreneurship and Innovation in Higher Education in the Croatia, OECD Skills Studies, OECD Publishing, Paris/EU, Brussels.
36. Hofstetter, H., & Rosenblatt, Z. (2017). Predicting protean and physical boundaryless career attitudes by work importance and work alternatives: Regulatory focus mediation effects. The International Journal of Human Resource Management, 28(15), 2136-2158.
37. Jackson, D., & Bridgstock, R. (2018). Evidencing student success in the contemporary world-of-work: Renewing our thinking. Higher Education Research & Development, 37(5), 984-998.
38. Kalfa, S., & Taksa, L. (2015). Cultural capital in business higher education: reconsidering the graduate attributes movement and the focus on employability. Studies in Higher Education,40(4),580-595.
39. Korber, M., & Oesch, D. (2019). Vocational versus general education: Employment and earnings over the life course in Switzerland. Advances in Life Course Research, 40, 1-13.
40. Lord, R., Lorimer, R., Babraj, J., & Richardson, A. (2019). The role of mock job interviews in enhancing sport students’ employability skills: An example from the UK. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education.
41. Minister of Education, Culture and Science (2018). Sector agreement Universities of applied sciences 2018, Netherland, Vereniging Hogescholen.
42. Mojsoska B. N. (2017). TRACING SECONDARY VOCATIONAL AND TERTIARY EDUCATION GRADUATES IN THE FORMER YUGOSLAV REPUBLIC OF MACEDONIA, European Training Foundation (ETF).
43. OECD/EU (2019). Supporting Entrepreneurship and Innovation in Higher Education in Austria, OECD Skills Studies, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/1c45127.
44. OECD (2017). Knowledge Triangle Synthesis Report – Enhancing the Contributions of Higher Education and Research to Innovation, Paris: OECD.
45. Pavlin, S., & Svetlik, I. (2014). Employability of higher education graduates in Europe. International Journal of Manpower, 35(4), 418-424.
46. Pazur A. K. & Divjak, B. (2020). Maturity Model for Supporting Graduates’ Early Careers Within Higher Education Institutions, SAGE Open.
47. Pradhan, H., Neupane, B. R., & Sapkota, H. (2014). Analysis of skills gaps between selected CTEVT curricula and demand in labour market. Kathmandu, Nepal: Swiss Agency for Development Cooperation.
48. Rosario, P. Y. D. (2019). Tracer Study Of Graduates of The College of Industrial Technology, International Journal of Advanced Research and Publications, Vol. 3 Issue 5, pp. 23-31.
49. Rothwell, A., Jewell, S., & Hardie, M. (2009). Self-perceived employability: Investigating the responses of post-graduate students. Journal of vocational behavior, 75(2), 152-161.
50. Sarkara, M., Overton, T., Thompson, C. & Rayner, G. (2016). Graduate Employability: Views of Recent Science Graduates and Employers, International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 24(3), pp.31-48.
51. Singh, G. K. G., & Singh, S. K. G. (2008). Malaysian graduates’ employability skills. UNITAR e-Journal, 4(1), 15-45.
52. Smith, M., Bell, K., Bennett, D., & McAlpine, A. (2018). Employability in a global context: Evolving policy and practice in employability, work integrated learning, and career development learning. Wollongong, Australia: Graduate Careers Australi
53. Tsitskari, E., Goudas, M., Tsalouchou, E., & Michalopoulou, M. (2017). Employers’ expectations of the employability skills needed in the sport and recreation environment. Journal of hospitality, leisure, sport & tourism education, 20, 1-9.
54. Umair M. (2016). Integration of International Students in the Finnish Job Market, Lahti University of Applied Sciences Master Degree Programme in International Business Management Thesis.
55. Walker, M. & Boni, A. (2016). Universities and Global Human Development: Theoretical and empirical insights for social change, New York, Routledge.
56. Walker, M. & McLean, M. (2013). Professional Education, Capabilities and Contributions to the Public Good: The Role of Universities in Promoting Human Development. London: Routledge.
57. Yorke, M. (2006). Employability in higher education: What it is – what it is not York: Higher Education Academy
58. Yorke, M., & Knight, P. (2007). Evidence-informed pedagogy and the enhancement of student employability. Teaching in Higer Education, 12, 157–170.