صورتبندی اجتماعی نظام ارزشی کارآفرینان اجتماعی زن
محورهای موضوعی : تخصصیمنا امامی 1 , طلیعه خادمیان 2 * , مصطفی کرباسیون 3 , اباذر اشتری مهرجردی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته جامعه شناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - استادیار گروه توسعه روستایی دانشگاه شهرکرد. شهرکرد، ایران
4 - استادیار گروه علم و فناوری، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران
کلید واژه: صورتبندی اجتماعی, نظام ارزشی, کارآفرینی اجتماعی, کارآفرینان اجتماعی زن,
چکیده مقاله :
«کارآفرینی اجتماعی» مفهومی بین رشته ای است که در رشته های مدیریت، اقتصاد، روانشناسی و جامعه شناسی مطرح شده و می تواند راهکار مناسبی برای حل مسائل اجتماعی و رانه ای برای تغییرات اجتماعی و توسعه اقتصادی باشد. علیرغم پژوهش های قابلتوجه که در حوزه کارآفرینی اجتماعی زنان شده است نیاز برای انجام پژوهشی در زمینه ادبیات کارآفرینی اجتماعی دیده میشد بر همین اساس در این مقاله به دنبال صورتبندی اجتماعی از چارچوبی تحت عنوان نظام ارزشی کارآفرینان اجتماعی زن هستیم. روش مورد استفاده، تحلیل محتوا بوده و مهمترین نتایج بدست آمده حاکی از آنست که ارزش های درونی شده اخلاق مراقبت، خیر خواهی، برابری طلبی و اتکا به خود جزئی از هویت فرا اجتماعی زنان کارافرین اجتماعی و مناسبات سازمانی/میان فردی آنان را شکل می دهند. این ارزش ها در مواجه با بستر اجتماعی-فرهنگی فضای بیرونی، نظام ارزشی کارافرینان اجتماعی زن را ایجاد می کنند
Social entrepreneurship is an interdisciplinary concept that has been proposed in the fields of management, economics, psychology, and sociology. It can be an appropriate solution to solve social problems and an impetus for social changes and economic development. Despite the significant research conducted in the field of women's social entrepreneurship, the need was observed to conduct a research in the field of social entrepreneurship literature. Therefore, in this article, we are looking for a social formulation from a framework called the value system of women social entrepreneurs. The method used is content analysis, and the most important results obtained express that the internalized values of ethics of care, benevolence, equality, and self-reliance form part of the prosocial identity of women social entrepreneurs and their organizational/interpersonal relationships. These values create the value system of female social entrepreneurs in the face of the socio-cultural background of the outer space.
1. احمدی، پ.، و باباشاهی، ج.. (1390). بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی و کارآفرینی (پژوهشی پیرامون کارکنان شرکت داده ورزی سداد). پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1(3)، 22-1 SID. https://sid.ir/paper/485827/fa
2. امینی، علیرضا، و حسینی ماچک پشتی، سیده شیما. (1396). شناسایی ویژگی های هوش کارآفرینانه ی زنان کارآفرین: مطالعه ای کیفی با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی. توسعه کارآفرینی. https://www.sid.ir/paper/131224/fa
3. انصاری, منوچهر, احمد پور داریانی, محمود, & بهروزآذر, زهرا. (1389). ویژگیهای فردی اثرگذار بر توسعهی کارآفرینی اجتماعی در موسسههای خیریهی استان تهران. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 3(2), 37-64.
4. آراستی، زهرا ؛ ملکی کرم آباد، محمد مهدی (1393). عوامل نهادی تأثیرگذار بر اجرای فعالیتهای کارآفرینانه اجتماعی توسط زنان. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان. بهار 1393 شماره 38 رتبه علمی-پژوهشی (وزارت علومISC/(22صفحه - از 97 تا 118 ).https://jed.ut.ac.ir/article_28547.html
5. آراستی، زهرا و فتحی، فریناز و قلی پور، آرین.(1390). ویژگی های شخصیتی موثر بر قصد کارآفرینانه اجتماعی در کارآفرینان. نشریه اقتصاد و تجارت نوین، سال هفتم شماره 2 (پیاپی 28، زمستان 1390 و بهار 1391).صفحات: 153 تا 173
6. آراستی، زهرا و والی نژاد، محبوبه. (1390). نوع شناسی انگیزه های زنان کارآفرین ایرانی. تحقیقات زنان سال پنجم پاییز 1390 شماره 3.
7. بادزبان، فاطمه، رضایی مقدم، کوروش، و فاطمی، مهسا. (1399). تحلیل میزان تاب آوری زنان کارآفرین روستایی با بهره گیری از مقیاس کانر دیویدسون. سیاست نامه علم و فناوری، 10(1 (پیاپی 30) )، 39-50. SID. https://sid.ir/paper/364486/fa
8. بازرگان, دکتر سید علیرضا فیض بخش, & فراشاه, علی دهقان پور. (1381). فرآیند تصمیم گیری شروع به کارآفرینی (مطالعه موردی کار آفرینان ایرانی). فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود), 58(0).
9. بخشی، مهرداد، سخدری، کمال، و سجادی، سیدمجتبی. (1398). بررسی تأثیر ویژگی های کارآفرینان بر پیشرفت کسب وکارهای نوپا در ایران. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 8(32 )، 5-32. https://sid.ir/paper/243631/fa
10. پاک خصال، اعظم، و سفیری، خدیجه. (1398). بررسی تأثیر ویژگی های فردی و اجتماعی زنان کارآفرین بر موفقیت در کارآفرینی. فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 13(46 )، 115-153. https://www.sid.ir/paper/262295/fa.
11. حسینی، سید کمال الدین و ایمانیان، مسعود،1400،شرایط علی و راهبردهای شکل گیری عمل کارآفرینانه (مطالعه کیفی تجارب زیسته ی بنیان گذاران شرکت های دانش بنیان مشهد)،https://civilica.com/doc/1425715.
12. دره, ایمان, & مرادی, محبوبه. (1392). بررسی ویژگی های روانی – اجتماعی مرتبط با رفتار کار آفرینی در زنان کارآفرین. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی, 4(16), 21-32.
13. رحیمیان, حمید, احمدپور داریانی, محمود, عباسپور, عباس, & اعلامی, فرنوش. (1392). شناسایی عوامل علّی اثرگذار بر شکلگیری رفتار کارآفرینان اجتماعی در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. 6(1). https://jed.ut.ac.ir/article_36256.html.
14. رستمی، فرحناز وگراوندی، شهپر وزرافشانی، کیومرث. (1390). پدیدارشناسی تجربیات دانشجویان در تاسیس کسبوکار (مطالعه موردی: دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 4(4), 87-105.
15. رضایی، نسا و ارشادی، محمد جواد و باقری حسین آبادی، رضا،1399،ارزیابی تاثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی بر کارآفرینی زنان در خانه های کارآفرینی شهرداری تهران،https://civilica.com/doc/1259917
16. زارع، بیژن و زارع، مرضیه،1392،بررسی رابطه میزان سرمایه اجتماعی خانواده و ویژگی های کارآفرینانه در شخصیت افراد. https://civilica.com/doc/683897
17. سایه وند، زهرا و شمس مورکانی، غلامرضا و اعلامی، فرنوش،1397،شناسایی ویژگیهای فردی موثر بر رفتارکارآفرینان آموزشی مستقر درتهران.https://civilica.com/doc/1166514
18. سراجق, مرجان, وثوقی, مریم, & حسینی, سید مجتبی. (1398). طراحی توسعه سبک زندگی اجتماعی از منظر کسب و کارهای نوپا. علوم اجتماعی, 13(2), 31-50.
19. سلمانی زاده، عباس، و انصاری، محمدتقی. (1388). ویژگی های روانشناختی کارآفرینان کشور. رفاه اجتماعی، 9(33)، 167-188.
20. صادقی فسایی، سهیلا ؛ خادمی، عاطفه. فراتحلیل چهار دهه پژوهش در حوزه اشتغال زنان، زن در فرهنگ و هنر تابستان 1394، دوره هفتم - شماره 2 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 243 تا 256 ).
21. عزیزی، خدیجه و حسین پور، مهدی و رضایی، بیژن،1401،ارائه چارچوبی جهت طبقه بندی انگیزه های کارآفرینی براساس جهت و منبع انگیزه،https://civilica.com/doc/1518203.
22. فروغی، علیرضا و ایزی، جواد و حسن نژاد، مریم،1392،بررسی ویژگی های کار آفرینانه مالکان واحدهای تولیدی در صنعت گاو شیری استان خراسان رضوی. https://civilica.com/doc/664081.
23. فیض، داوود،1388،بررسی تاثیر جنسیت بر ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان: بررسی دانشگاه سمنان،https://civilica.com/doc/1305829.
24. قمبرعلی, رضوان, زرافشانی, کیومرث, & علیبیگی, امیرحسین. (1388). بررسی سلسلهمراتب نظام ارزشی کارآفرینان (مطالعه موردی: استان کرمانشاه). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 2(2), 113-137.
25. کرمانی, مهدی, مظلوم خراسانی, محمد, بهروان, حسین, & نوغانی دخت بهمنی, محسن. (1394). توانمندسازی مبتنی بر کارآفرینی اجتماعی: ارائۀ یک نظریۀ زمینهای (مطالعۀ موردی ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران). علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد.(12)2. 136-107. https://social.um.ac.ir/article_26424.html
26. گلرد، پروانه و عسگری، الهه و حسینی، مریم و دهقان نجم آبادی، عامر،1396،نقش شبکه های اجتماعی زنان کارآفرین بر انگیزش شغلی: نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه. https://civilica.com/doc/1023570/
27. گلرد، پروانه. (1386). ویژگی ها, انگیزه ها و اهداف ترغیب کننده زنان ایرانی در توسعه کسب و کار. پژوهشنامه بازرگانی، 11(44)، 267-295. SID. https://sid.ir/paper/7522/fa
28. احمدی، سارا و رحیمی، فرج الله و نداف، مهدی و آرغا، توران،1401،شناسایی و اولویت بندی ویژگی های شخصیتی زنان کارآفرین استان خوزستان با تکنیک تحلیل محتوای کیفی،https://civilica.com/doc/1487973
29. مقیمی اسفندآبادی, حسین, & معینی, سید رضا. (1398). واکاوی جامعه شناختی چالش های بیرونی خلق ارزش اجتماعی رهبران کارآفرینی اجتماعی با رویکرد عادت واره بوردیو. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرین.75475.html https://jed.ut.ac.ir/article_
30. ولی زاده، ناصر و کریمی گوغری، حمید،1397،تحلیل عوامل موثر بر نیت کارآفرینی اجتماعی در صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری،https://civilica.com/doc/1283407
31. هندیجانی فرد, مرتضی, & حجازی, سیدرضا. (1397). شناسایی عوامل تأثیرگذار در قصد کارآفرینانه اجتماعی در بستر اسلامی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 11(3), 581-600. https://jed.ut.ac.ir/article69771.html
32. یادگار, نسیم, بازرگان, عباس, & فقیه, نظام الدین. (1390). فرایند شکلگیری ابتکارات کارآفرینانهی اجتماعی: الگویی برگرفته از نظریهی برخاسته از دادهها. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 4(3), 7-29..
33. یادگار, نسیم, معماریانی, محمدمهدی, & صدق آمیز, عبدالرضا. (1393). قصد کارآفرینانه اجتماعی: اثر متقابل نگرش کارآفرینانه اجتماعی، امنیت مالی و سرمایه اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی (1) 7.
34. یزدانی، محمد ؛ محمدی، حمید. (1388). عوامل موثر بر تفکر مدیریت و برنامهریزی کارآفرینان زن روستایی شهرستان مرودشت. تغییرات اجتماعی - فرهنگی زمستان 1387، سال چهارهم - شماره 19.
35. یوسف زاده ، ایمان ؛ عابدی، محمد رضا و نیلفروشان، پریسا. (1401). جهت گیری های روان شناختی و عملکردی افراد کارآفرین.منبع: مشاوره شغلی و سازمانی دوره 14 پاییز 1401 شماره 3 (پیاپی 52).
36. یونسی فر، سیدمحمد، و مشرف جوادی، محمدحسین. (1393). تاثیر ویژگی شخصیتی کارآفرینان بر بهره وری نیروی انسانی در بیمارستان شهید صدوقی یزد. مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، 5(4 (پیاپی 14)، 55-62. https://www.sid.ir/paper/232375/fa
37. Abrutyn, S., & Lizardo, O. (Eds.). (2016). Handbook of contemporary sociological theory. Cham, Switzerland: Springer. Administration Review, 51(5), 393- 401.
38. Ashoka, 2020c. Marinalva Santana. Ashoka Fellow. Grupo Matizes [WWW Document]. Ashoka U. S. URL. https://www.ashoka.org/de/fellow/marinalva-santana.
39. Bagheri, F., Ghaderi, Z., Abdi, N., & Hall, C. M. (2022). Female entrepreneurship, creating shared value, and empowerment in tourism; the neutralizing effect of gender-based discrimination. Current Issues in Tourism, 1-18.
40. Borquist, B. R. (2020). The Context and Enactment of Faith-Based Social Entrepreneurship.
41. Cherrier, H., Goswami, P., & Ray, S. (2018). Social entrepreneurship: Creating value in the context of institutional complexity. Journal of Business Research, 86, 245-258.
42. Choi, N., & Majumdar, S. (2014). Social entrepreneurship as an essentially contested concept: Opening a new avenue for systematic future research. Journal of business venturing, 29(3), 363-376. DOI: 10.1111/j.1573-7861. 200800063.
43. Gaitho, N. (2022). CRITICAL ANALYSIS OF THE PREVAILING WORLDVIEWS AND VALUE SYSTEMS IN RELATION TO HOW THEY ARE SHAPED BY CULTURE AND IDENTITY. European Journal of Social Sciences Studies, 7(2).
44. Grandmother Project, 2020. Grandmother Project Change through Culture [WWW Document]. URL. https://grandmotherproject.org/.
45. Hernández Del Valle, K. P. (2021). The role of Personal Values in the Entrepreneurship Research. An analysis of new trends, decision making and success of entrepreneurs
46. Javadian, G. and Singh, R.P. (2012), “Examining successful Iranian women entrepreneurs: an exploratory study”, Gender in Management: An International Journal, Vol. 27 No. 3, pp. 148-164.
47. Manikandan, M. E., & Sengottuvel, C. (2021). A Study of Social Entrepreneurship in India-Opportunities and Challenges. Texas Journal of Engineering and Technology, 1(1), 10-16.
48. Marsden, Peter V., and Joseph F. Swingle. 1994. ‘‘Conceptualizing and Measuring Culture in Surveys: Values, Strategies, and Symbols,’’ Poetics 22: 269–289.
49. Nastaran Simarasl, European Management Journal, https://doi.org/10.1016/j.emj.2022.07.003.
50. Roots of Health, 2020b. Free Reproductive Health Services - on Wheels! [WWW Document]. URL. https://rootsofhealth.org/contraceptives-pills-free-deliver y-philippines/.
51. Sadrnabavi, F., & Daneshvar, H. (2022). Lived experiences of successful women entrepreneurs (SMEs) in Iran: a feminist phenomenological study. Qualitative Research in Financial Markets, (ahead-of-print).
52. Saebi, T., Foss, N. J., & Linder, S. (2019). Social entrepreneurship research: Past achievements and future promises. Journal of Management, 45(1), 70-95.
53. Salamzadeh, A., Arasti, Z., & Elyasi, G. M. (2017). Creation of ICT-based social start-ups in Iran: A multiple case study. Journal of enterprising culture, 25(01), 97-122.
54. Sarfaraz L and Faghih N (2011) Women’s entrepreneurship in Iran: a GEM based-data evidence. Journal of Global Entrepreneurship Research 1(1): 45–57.
55. Schwartz, S. H., Cieciuch, J., Vecchione, M., Davidov, E., Fischer, R., Beierlein, C., . . . Konty, M. (2012). Refining the theory of basic individual values. Journal of Personality and Social Psychology, 103(4), 663-688. doi: 10.1037/a0029393.
56. Schwartz, S.H. (1992), “Universals in the content and structure of values: theoretical advances and empirical tests in 20 countries”, in Zanna, M.P. (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology, Academic Press, San Diego, CA, Vol. 25, pp. 1-65.
57. Schwartz, Shalom. “Are There Universals in the Content and Structure of Values?” Journal of Social Issues 50 (1994): 19-45.
58. Singh, A. (2016). The process of social value creation: A multiple-case study on social entrepreneurship in India. Springer
59. Taleban M R, Mobasheri M, Mehraeen M. Evaluation of Value Variation Process in Iran (53- 88). JHS 2010; 2 (3) :23-63. uRL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-8792-fa.html
60. Williams, Robin M. Jr. 1958. ‘‘Continuity and Change in Sociological Study,’’ American Sociological Review 23: 619–633.
61. Wuthnow, Robert. Sociological Forum, Vol. 23, No. 2, June 2008 (_ 2008).