ارائه الگوی تجاریسازی دانش با تأکید بر نقش پارکهای علم و فناوری در ارتباط با تعامل دانشگاه و صنعت
نرجس داوری
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران، ایران
)
محمد حسن پرداختچی
2
(
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
)
غلامعلی احمدی
3
(
دانشیار، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شهید رجایی تربیت، تهران، ایران
)
کلید واژه: تجاریسازی دانش, پارکهای علم و فناوری, تعامل دانشگاه و صنعت, شرکتهای دانشبنیان, پارک علم و فناوری. ,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارائه الگوی تجاریسازی دانش با تأکید بر نقش پارکهای علم و فناوری در ارتباط با تعامل دانشگاه و صنعت است. به همین منظور با رویکرد تحقیق اکتشافی آمیخته و از روش گراند تئوری استفاده شده است. جامعه آماری شامل تعدادی از مدیران و کارشناسان شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فن آوری شهر اراک میباشد. در بخش کیفی، تعداد 12 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش اعتباربخشی به مدل (بخش کمی) با استفاده از جدول مورگان تعداد 420 نفر آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برگزیده شدند که نهایتاً 400 پاسخنامه دخیل در تحلیل گشته اند. ابزارهای گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبههای نیمه سازمانیافته و در بخش کمی نیز از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد. روایی مدل تجاریسازی با روایی سازه مدل اندازهگیری انعکاسی و پایایی آن با آزمونهای پایایی اشتراکی تأیید شد. یافتهها نشان داد که پدید مرکزی پژوهش تجاریسازی دانش بوده است و شرایط علی مشخص شده در این پژوهش عبارتاند از: نگرش کارآفرینانه، نگاه دانشی به صنعت، فضای بکر کسبوکار، منابع غنی و سرشار. شرایط زمینهای بهدستآمده شامل جامعه، دانشگاه، صنعت، شرکتهای دانشبنیان عنوان شدهاند که نقش جامعه در تجاریسازی دانش بسیار مهم بود
چکیده انگلیسی :
The purpose of this research is to provide a model of commercialization of knowledge with emphasis on the role of science and technology parks in connection with the interaction between universities and industry. For this purpose, the grand theory method has been used. The statistical population includes a number of managers and experts of knowledge-based companies located in Arak Science and Technology Park. In the qualitative part, 12 people were selected by purposive sampling, and in the validation part of the model (quantitative part), 420 people were selected by stratified random sampling, and finally 400 responses were included in the analysis. have been Data collection tools were used in the qualitative part of semi-structured interviews and in the quantitative part, researcher-made questionnaires were used. The validity of the commercialization model was confirmed by the construct validity of the reflective measurement model, and its reliability was confirmed by common reliability tests. The findings showed that the central phenomenon of the research was the commercialization of knowledge and the causal conditions identified in this research are: entrepreneurial attitude, scientific view of the industry, pristine business environment, rich and abundant resources. The obtained background conditions include society, university, industry, and knowledge-based companies. It has been stated that the role of society in the commercialization of knowledge was very important
1. احمدی، فریدون. "بررسی موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاری سازی دانش در دانشگاه های ایران". اولین همایش بین المللی مدیریت، آینده نگری، کارآفرینی و صنعت در آموزش عالی، (1390). دانشگاه کردستان.
2. برنامه ششم توسعه. "پارک علم و فناوری; مدیریت دانش و فناوری". (1395). رویت شده در سایت زیر: www.ettelaat.com
3. پسندیده، جواد، حسن عباسی و مریم قباخلو. "پارک های علم و فناوری، نهاد تاثیرگذار در اقتصاد مقاومتی". سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی، (1394). دبی- امارات. 6-3.
4. ترکیان تبار، منصور." ارائه الگوی تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان". پایان نامه دکتری. دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران. (1395). 79-35.
5. دباغی، حمیده. " ناکارآمدی رابطه دانشگاه و صنعت". صنعت و دانشگاه، 57، 15 (1401): 142-156.
6. رستم خانی، محمدرضا و پرستو محمدی." ارزیابی پارک های علم و فناوری کشورهای مختلف با رویکرد انتخاب شریک". صنعت و دانشگاه، 51، 14 (1400): 1-20.
7. سند چشم انداز بیست ساله 1404. http://rc.majles.ir/fa/law/show/132295.
8. شهاب الدین، فاطمه. "میزان تاثیر مولفه¬های فرآیندی مدیریت دانش بر ارتقاء بهره وری سازمان(مطالعه موردی شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران". پایان¬نامه کارشناسی ارشد. (1395). دانشگاه شهید بهشتی.
9. صراطی شیرازی، منصوره."مطالعه و ترسیم ساختار جغرافیایی جریان دو سویه دانش میان دانشگاه و صنعت در ایران بر اساس شاخص هم انتشاری". پایان نامه دکتری. (1395). دانشگاه شهید چمران اهواز.
10. قرایی آشتیانی، محمدرضا، نبی الله دهقان و هادی زارع. " تجاری سازی دانش در مراکز تحقیقاتی و (مفاهیم، الزامات و روش ها)" (1395). تهران: نشر فوژان. 109.
11. کریمی، پریا و پرستو محمدی. " طراحی بسته های حمایتی غیرمالی پارک های علم و فناوری مبتنی بر خدمات وابسته به سطح آمادگی فناوری با استفاده از روش سوارا". صنعت و دانشگاه، 57، 15 (1401): 186-200.
12. مکانی یامچی، عاطفه. "بررسی شایستگی کارآفرینانه نوآوری و عملکرد شرکت های دانش بنیان (مطالعه موردی شرکت های دانش بنیان دانشگاه¬های شهید بهشتی و تهران)". پایان نامه کارشناسی ارشد. (1392). دانشگاه شهید بهشتی.
13. موسوی، سیدعبدالرضا. "طراحی مدل ارزیابی عملکرد پارک علم و فناوری". پایان نامه دکتری. (1392). دانشگاه تربیت مدرس.
14. وزارت نیرو (دفتر آموزش، تحقیقات و فناوری). (1391). فرآیند تجاری سازی نتایج تحقیقات. برگرفته از سایت زیر: http://trt.moe.org.ir
15. یدالهی فارسی، جهانگیر و زهرا کلاتهایی. "جایگاه تجاری سازی در مدیریت نوآوری و معرفی عمده مدل های تجاری سازی در حوزه صنایع پیشرفته". فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، .9 . 33 (1391): 26 – 36.
16. Degeeter, M. J. (2004). Technology Commercialization manual: strategy, tactics and economics for business success [online]. Champaign publisher, Med-Launch Inc., Available from: http://books،google.com/books?id=3VOcZj44VYC&pirntsec=frontcover&source=gbs_atb#v=onepage&q&f=false.
17. Diane, A.I. (2004).”S & T Commercialization of federal Research Laborites and University Research”, Carleton University Eric Sport, School of Business, Canada.
18. Dilcher, K.(2002). The Commercialization of university Teaching and Research. Canadaian association of University teachers. Vol., 56, pp. 329-342.
19. Guns, J.S.& Stern. (2003). The product market and the market for “ideas”: Commercialization strategies for technology entrepreneurs, Research Policy. 32:333-350.
20. Karylson, M. (2016). Commercialization of research results in United States; An overview of federal and academic technology transfer, Swedish Institute for Growth Policy Studies
21. Khademi, T & I. Kamariah. (2012). Commercialization Success Factors of University Research Output. University Technolory Malesia PHD.
22. Mesny, Anne, Nicolas Pinget, & Chantale Mailhot. (2019). The commercialization of academic outputs in the administrative sciences: A multiple-case study in a university-based business school. Canadian Journal of Administrative Sciences Revue canadienne des sciences de l’administration. Published online in Wiley Online Library (wileyonlinelibrary.com) DOI: 10.1002/CJAS.1331. (accessed Jan. 5, 2018)
23. Reamer, A., Icerman, L., Youtie, J.(2005). Technology Transfer and Commercialization: Their Role in Economic Development. Economic Development Administration, U.S. Department ofCommerce, Washington.