روش های آموزش علوم و فناوری مهندسی با نگاهی بر تجربیات کشورهای صنعتی
محورهای موضوعی : عمومىفیروز بختیاری نژاد 1 , ناهید شیخان 2 *
1 - دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه مریلند
2 - دانشگاه صنعتی امیرکبیر
کلید واژه: مهندسی , آموزش مهندسی, توسعه علمی, توسعه فناوری,
چکیده مقاله :
رشته های حوزه فنی و مهندسی به دلیل رابطه متقابلی که با فناوری و توسعه علمی دارند از اهمیت بسزایی در اقتصاد دانش بنیان برخوردارند. ،. در طول چند دهه اخیر روند اصلی آموزش مهندسی در کشورهای صنعتی مرتباً تغییر کرده است و به دو گرایش علوم مهندسی و فناوری مهندسی متمایل شده است. گرایش فناوری مهندسی برای نیازهای فوری و مستقیم صنعتی است و گرایش علوم مهندسی برای تدوین روشها و استانداردها در طراحی از طریق مدل سازی و تجزیه تحلیل و کسب توانایی های پایه برای ورود به تحصیلات تکمیلی برای تولید علم و نوآوری می باشد. با توجه به اینکه توسعه علمی عمدتاً توسط دانشجویان دکتری با انجام تحقیقات توسعه ای در حوزه فنی و مهندسی انجام می شود و توسعه فناوری توسط دانشجویان ارشد و مراکز تحقیقاتی در تحقیقات کاربردی محقق می گردد، لذا در این مقاله نتیجه مطالعات در باب آموزش علوم و فناوری مهندسی با نگاهی بر تجربیات کشورهای صنعتی ارائه می شود و پیشنهاداتی جهت بهبود روش های آموزش مهندسی در یک رشته مهندسی ارائه می گردد.
The fields of engineering and technical possess the great importance in the knowledge-based economy due to the interaction they have with technology and scientific development. Over the last few decades, the main trend of engineering education in industrialized countries have been constantly changing, and they tend to be biased toward engineering science and engineering technology. The engineering technology is for immediate and direct industrial needs, and the engineering sciences is to formulate methods and standards in design through modeling and analysis, and the acquisition of basic abilities for entry into graduate education for the production of science and innovation. Considering that scientific development is mainly carried out by PhD students by carrying out developmental research in the field of engineering and technical, and the development of technology is realized by senior students and research centers in applied research; therefore, in this paper, the results of studies on the teaching of science and engineering are presented with a look at the experiences of the industrialized countries and the suggestions for improving the methods of engineering education especially mechanical engineering are presented too.
1.وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1396)، "گزارش وضعیت رشد علمی و توسعه فناوری در حوزه پژوهشی" خبرگزاری دانشجویان ایران" ایسنا"،
http://www.isna.ir 2.SJR (2017). http://www.Scimagojr.com,
3.Doing Businesses 2018 Reforming to Create Jobs, (2018)World Bank Group Flagship Report, world Bank Group
4.Summary Human Development indices and Indicators, 2018 Statistical Update, )2018), United Nations Development program (UNDP)
5.The Global Competitiveness Report 2018, (2018), World Economic Forum
. 6.بختیاری¬نژاد، فیروز، شیخان، ناهید (1395)، "بازبینی برنامه درسی رشته¬های مهندسی برای توسعه فناوری" فصلنامه رهیافت، شماره 62،ص 1-16
7.بختیاری¬نژاد، فیروز، (1396)، گزارش فرصت مطالعاتی به شورای دانشگاه صنعتی امیرکبیر
8.تاریخچه دانشگاه تهران، (2009)، دانشگاه تهران (www.UT.ac.ir/fa/contents/About_un)
9.معرفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (2017)، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
http://aut.ac.ir 10.معرفی دانشگاه¬های تهران (2017)، دبیرستان انرژی اتمی،
http://www.aehighschool.com 11. اشرفی مریم و عباسی، محمد، (1394)، "تدبیر دولت¬ها در امر پژوهش،بررسی کشورهای منتخب(آلمان، سوئد، ژاپن، آمریکا، ترکیه و ایران)، مؤسسه پژوهش و برنامه¬ریزی آموزش عالی، چاپ اول، جلد اول
12. عباسی،مهدی،(1395) ، بررسی برنامه علم و فناوری در کشور چین ،پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان، ص2
13. بختیاری¬نژاد، فیروز، شیخان، ناهید (1396)، "هدایت رساله¬های دکترای مهندسی در سهم جهانی ایران در تولید علم و در توسعه علم و فناوری کشور، پنجمین همایش بین¬المللی آموزش مهندسی ایران (با تأکید بر بین¬المللی¬سازی آموزش مهندسی)، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی،تهران، ص1-10