ارتباط صنعت و دانشگاه: درس های آموخته و تجربه های اندوخته
محورهای موضوعی : عمومى
1 - بنیانگذار گروه صنعتی الکتروکویر
کلید واژه: ارتباط صنعت و دانشگاه, استاندارد, اخلاق حرفه¬ای, تجربه¬های اندوخته, آموزش دانشگاهی,
چکیده مقاله :
در چند دهۀ گذشته چالش «ارتباط صنعت و دانشگاه» مهم ترین مسئلۀ جاری کشور بوده است. «استاندارد و نگرش استانداردی» نوعی تفکّر کاربردی است که از تجمیع تجارب جهانی و دانش همگانی سامان گرفته است. یکی از مهم ترین واژگان همۀ استانداردهای تدوین شده در سطوح بین المللی، ملّی و سازمانی کلمۀ «علّت ریشه ای» است. ضمانت پویایی و پایایی صنعت، رعایت همه جانبۀ استانداردهای ضروری است. فرهنگ صنعتی با پذیرش و کاربست استاندارد در ابعاد گوناگون تولید و خدمت، بالنده می شود و اثرگذاری خود را به زیبایی ابراز می کند. دست اندرکاران حوزۀ تدبیر و اجرا در مسئلۀ ارتباط دانشگاه و صنعت، بایستی اهتمامی بیش از پیش به رعایت« اخلاق حرفه ای و مهندسی» است. جان مایۀ این سخن، تعهّد به صداقت و باورداشتن اثرگذاری است. شناختن و به کاربردن منشورهای اخلاق مهندسی در سطح جهان نه تنها نگاه را ژرف آگین می کند بلکه حوزۀ تعهّد عمل را نیز گسترش می دهد. اخلاق ضرورت پایه برای توسعۀ علمی پایدار است. بازپردازش موضوع تحصیلات و آموزش در پهنۀ دانشگاه، یک چالش بسیار مهم است. تحصیلات دانشگاهی نظری است و رویکردی مهارتی یا حرفه ای شدن ندارد. هدف صنعت در منابع انسانی، پرورش صنعتگر ماهر به قصد انجام کار است. پل ارتباطی دانشگاه و صنعت با هدف کاربست درس های آموخته و تجربه های اندوخته قابل اعتماد است.
In the last few decades, the challenge of "industry-university relationship" has been the most important current issue in the country. "Standard and standard attitude" is a kind of practical thinking that is organized from the integration of global experiences and public knowledge. One of the most important words in all standards developed at the international, national and organizational levels is the word "root cause". Ensuring the dynamism and reliability of the industry is the full observance of the necessary standards. Industrial culture grows by accepting and applying the standard in various dimensions of production and service, and expresses its impact beautifully. Those involved in the field of planning and implementation in the issue of the relationship between university and industry, should pay more attention to the observance of "professional and engineering ethics".At the heart of this is a commitment to honesty and belief in effectiveness. Knowing and applying engineering ethics charters around the world not only deepens the perspective but also expands the scope of action commitment. Ethics is a basic necessity for sustainable scientific development. Reproducing the issue of education and training at the university level is a very important challenge. University education is theoretical and does not have a skill or professional approach. The goal of the human resources industry is to train skilled craftsmen to do the job. The bridge between the university and industry is reliable with the aim of applying the lessons learned and the experiences gained.
1. سازمان بین المللی استانداردسازی. الزامات سیستم مدیریّت کیفیّت. ISO 9001:2015 . ویرایش پنجم. ترجمه: سیّدمحمّد رضا حسینیان. تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، 1394ش.
2. داوری اردکانی،رضا. کتاب مقاله ها: همایش فرآیند استاندارد آموزش و آموزش استاندارد در چرخۀ آموزش کشور. فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران: 1393ش.
3. فنایی؛ محمّدمهدی. سخنرانی در مؤسّسۀ دانشگاهی جواد الائمه یزد: 22 اردیبهشت 1394ش.
4. خاکی صدّیق؛ علی. مقدّمه ای بر اخلاق پژوهشی و اخلاق مهندسی. ویراست 3، چاپ اوّل. تهران: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدّین طوسی، 1397ش. 5. حسینی، سیّدحجّت الحق. مصاحبۀ تاریخ شفاهی با خانم عظمی عدل؛ خرداد 1398ش.