نقش دفاتر انتقال فناوری و دانشگاه ها در تجاری سازی دانش
محورهای موضوعی : تخصصیحمید شفیع زاده 1 * , هدی سادات محسنی 2
1 - دانشگاه آزاد گرمسار
2 - دانشگاه الزهرا(س)
کلید واژه: : دانش, فناوری, انتقال فناوری, مراکز رشد, پارکهای علم و فناوری و تجاریسازی دانش,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر با پیگیری سیاستها وبرنامههای توسعه علمی، خوشبختانه شاهد رشد قابل توجه تولیدات علمی در کشور بودهایم، ولی آنچه که میتواند این رشد را به توسعه پایدار کشور گره زده و موجب پویایی و اثربخشی مؤسسات علمی شود، بکارگیری و تجاریسازی دستاوردهای علمی در جهت تعالی و رفاه جامعه است. دانشگاهها یکی از چندین نهادی میباشند که در کنار نهادها و مؤسسات تحقیقاتی در یک کشور اقدام به توسعه دانش و فناوریهای نوین برای صنایع مختلف میکنند. در حقیقت رسالت علمی دانشگاهها را میتوان تحت عناوین اصلی تولید و انتقال نوآوریها و دانشهای کاربردی طبقه بندی نمود. بدین منظور دانشگاهها اقدام به تأسیس دفاتر انتقال فناوریدر ساختار درونی خود کردهاند تا بدین ترتیب با صنایع مختلف ارتباط نزدیکتری برقرار کنند. یکی از مهمترین لازمههای موفقیت دانشگاهها جهت انجام رسالت علمی خویش، ارتباط مداوم با صنعت و دولت است که تشکیل شبکه سه بعدی صنعت- دانشگاه- دولت، ارتباط با پارکهای فناوری و همچنین تأسیس دفاتر انتقال فناوری به عنوان مصادیق ارتباط دانشگاه با صنعت و دولت تلقی میشود. در مقاله حاضر تلاش شده تا ضمن بررسی ادبیات دفاتر انتقال فناوری به عنوان نهادی پیشرو در دانشگاههای هزاره سوم و حلقه مفقوده در فرآیند تجاری سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی، پیشنهادها و راهکارهای مناسبی در جهت راهاندازی و فعالیتهای اثربخش این دفاتر در دانشگاهها ارائه شود.
In recent years the development of policies and programs, fortunately we have seen significant growth in scientific publications, But what can be done to make this growth sustainable development tied to the dynamics and effectiveness of academic institutions, Utilization and commercialization of scientific achievements in the promotion and welfare of the community. Universities are one of the few institutions with research institutions in the country to develop new knowledge and technologies for various industries are. The University's mission to be the main topics of innovation and knowledge transfer and application in classification. University technology transfer offices established in order to have their internal structure so as to establish closer links with industry. One important requirement for success in their academic mission of the university, which has an ongoing relationship with industry and government that Three-dimensional network of industry - university - the state with the establishment of technology parks and technology transfer offices as examples of university-industry-government relations are considered. The paper attempts to review the literature of technology transfer offices in universities as a precursor of the third millennium and the missing link in the process of commercializing academic research achievements, And appropriate suggestions for effective operation and activities of these offices is provided in universities