مطالعه تطبیقی شیوه های طراحی پادکست های آزاد (بخش خصوصی) با پادکست های برنامه های رادیویی
منصوره قنبرآبادی
1
(
کارشناسی ارشد تهیه کنندگی رادیو، تهران، ایران
)
محمد اخگری
2
(
دانشیار، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
)
زهرا صفاییان
3
(
استادیار، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
)
کلید واژه: پادکست, پادکست های رادیویی, پادکست های آزاد, تهیه کنندگان پادکست, پادگیرها, کست باکس, تهیه کنندگان رادیو, شنوتو, ناملیک.,
چکیده مقاله :
پادکست بهعنوان رسانهای نوظهور، فضای شنیداری را با رویکردی مستقل و خلاقانه متحول کرده است. تولیدکنندگان پادکستهای آزاد، بدون محدودیتهای سازمانی و ساختاری که برنامهسازان رادیویی با آن مواجهاند، به تولید و انتشار محتوا میپردازند. با وجود کیفیت فنی بالاتر درپادکست های برنامههای رادیویی، آمار اشتراکگذاری و شنیدهشدن پادکستهای آزاد در پلتفرمهایی نظیر کستباکس بهمراتب بالاتر است. این امر پرسشهایی را مطرح میسازد؛ از جمله اینکه چگونه پادکستهایی با امکانات فنی محدودتر، توانستهاند مخاطبان بیشتری جذب کنند؟ و تفاوتهای شیوههای تولید در پادکست های آزاد و پادکستهای رادیویی چیست؟
این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا و ابزار گفتوگو، به بررسی تطبیقی میان شیوههای تولید در پادکستهای آزاد و پادکستهای رادیویی پرداخته است. جامعه تحقیق، شامل پادکستهای بارگذاریشده در پلتفرم کستباکس است که سهم قابلتوجهی از مخاطبان را در مقایسه با دیگر پلتفرمهای پادکست به خود اختصاص داده است. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شده و دادهها از طریق گفتوگو با ۲۲ نفر از تولیدکنندگان دو نوع پادکست گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد پادکستهای آزاد در انتخاب موضوع، شیوه نگارش، فرم بیانی، و نوع ارتباط صمیمانه با مخاطب، عملکرد خلاقانهتری داشتهاند؛ در حالیکه پادکستهای رادیویی در بهرهگیری از عناصر صوتی و کیفیت فنی تولید، برتری نسبی داشتهاند.
چکیده انگلیسی :
Podcasting, as an emerging medium, has transformed the auditory landscape with an independent and creative approach. Independent podcast producers, unconstrained by the organizational and structural limitations that radio producers face, engage in content creation and distribution freely. Despite the higher technical quality of radio program podcasts, independent podcasts on platforms such as Castbox have significantly higher rates of sharing and listenership.
This situation raises critical questions: how have podcasts with more limited technical resources managed to attract larger audiences? And what are the key differences in production methods between independent podcasts and those based on radio programming?
This study adopts a qualitative approach using content analysis and semi-structured interviews to explore these differences. The research population includes podcasts published on Castbox, a platform with a significant share of podcast listeners in Iran. A purposive sampling strategy was used, and data were collected through interviews with 22 producers of both types of podcasts.
The findings reveal that independent podcasts perform more creatively in topic selection, writing style, narrative form, and establishing a close relationship with the audience. On the other hand, radio-based podcasts demonstrate relatively higher technical quality and more professional use of audio elements
1- آزاد ارمکی، تقی، 1384، پاتوق و مدرنیته ایرانی، نشر روح فکر
2- اخگری، محمد، 1396، رادیو در عصر دوم، انتشارات دانشگاه صدا و سیما، چاپ اول
3-استارکی، گای، 1398، ترجمه قارونی، عباس، رادیو، محتوا و ساختار، انتشارات دانشگاه صدا و سیما، چاپ اول
4- تاتار، عبدالعزیز، 1386، بررسی تاثیر تعاملی بودن اینترنت بر رضایت کاربران در رفتار خبرجویی از سایتهای خبری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
5- خجسته، حسن، 1396، رادیوچیست، انتشارات دانشگاه صدا وسیما، چاپ اول
6- خجسته، حسن، 1384، نویسندگی رادیو و اصول نوشتارهای رادیویی-تاملاتی جامعه شناختی درباره رادیو، اداره کل تحقیقات صدا وسیما
7- خجسته، حسن، 1386، جامعه شناسی رادیو، دفتر پژوهش های رادیو
8- خزائلی، عذرا، 1375، نویسندگی برای رادیو و تلویزیون، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما، چاپ اول
9- سنتولا، دیمون، 1401، ترجمه زرگریان، سعید، رخدادهای بزرگ چگونه فراگیر می شوند، نشر آموخته، 1401
10- شهبندی، معصومه، 1387، پادکست و آینده رادیو، دفتر پژوهش های رادیو
11- عاملی، سعیدرضا، 1388، شبکه های علمی مجازی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
12- عبادیان، محمود، 1381، زیبایی شناسی به زبان ساده، نشر مرکز مطالعات وپژوهش های هنری
13- علی آبادی، محمد نقی، 1397، زیبایی شناسی صدا، مرکز پژوهش و افکارسنجی صدا وسیما
14- قهرودی، نسیم،گلستانی، کبری، 1390، پادکست و روابط الکترونیک، مطالعات رسانه ای، شماره 13، سال ششم
15- کوثری، محمود، 1387، نشانه شناسی رسانه های جمعی، فصلنامه رسانه، 19، 73، 31.
16- کرایسل، اندرو، 1387، ترجمه عصام، معصومه، درک رادیو، دفترپژوهش های رادیو، طرح آینده
17- مک کوییل، دنیس، 1385، مخاطب شناسی، ترجمه منتظر قائم، مهدی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه
18- واختل، اشتفان،1386، ترجمه اخگری، محمد، نویسندگی برای شنیدن، انتشارات دانشکده صدا و سیما، چاپ اول
19- والترفون،لارخ، بوخ هلس اکسل، 1387، ترجمه اخگری، محمد، ژورنالیزم رادیویی، انتشارات دانشگاه صدا و سیما، چاپ اول
20- ورنر،سورین، تانکارد، جیمز، 1387، ترجمه دهقان، علیرضا، نظریه های ارتباطات، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم
21- Nesbitt, Alex(2005). The podcast value chain Report. Available from: www.digitalpodcast.com/podcastvalue chain.pdf(Accessed 20 January 2011)
22- Tsagkias, Manos(2009). Predicting Podcast Preference: An Analysis Framework and its, Journal of the American Society for Information Science and Technology Application