الگوی راهبردی ارتقای رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه¬های ایران
محورهای موضوعی : تخصصی
اباذر اشتری مهرجردی
1
,
طاها عشایری
2
*
,
طاهره جهان پرور
3
1 - استادیار موسسه مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ تهران، ایران
2 - استادیار دانشكده علوم اجتماعي و عضو هئیت علمی گروه تاریخ و علوم اجتماعی علوم اجتماعي دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3 - دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی، گروه علوم اجتماعي دانشكده علوم اجتماعي ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران، ایران
کلید واژه: رضایت شغلی, هیئتعلمی, هرم مزلو, محرومیت نسبی, منزلت شغلی,
چکیده مقاله :
شغل هیئتعلمی، یکی از مهمترین عوامل در توسعه صنعتی و اجتماعی کشور هست، بهطوریکه کیفیت نیروی انسانی و سرمایه انسانی بستگی به کیفیت اساتید هیئتعلمی مؤسسات آموزشی و دانشگاهی دارد، راهبرد مهم بهبود توسعه جامعه، حفظ و نگهداشت اساتید از طریق ارتقای رضایت شغلی آنهاست. هدف اصلی پژوهش مدل راهبردی ارتقای رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه به روش فراترکیب کیفی است. روش پژوهش از نوع استقرایی فراترکیب کیفی در بازه زمانی 1370 الی 1403 است که به روش نمونهگیری غیر احتمالی (تعمدی) از 87 اسناد علمی (استخراجشده از پایگاه علمی نورمگز، مگ ایران و ایران داک)، بعد از غربالگری و گزینش، 40 سند علمی بهعنوان حجم نمونه انتخاب و وارد فاز تجزیهوتحلیل با نرمافزار Excell و Maxqda 2022 شدند. نتایج نشان میدهد که اجتماعی (سرمایه اجتماعی، منزلت اجتماعی، سبک رهبری، فرهنگسازمانی) فرهنگی (تناسب آموزشی امکانات علمی و آموزشی؛ عدالت آموزشی؛ هنجارهای اخلاقی-دانشگاهی؛ توانمندسازی آموزشی؛ سبک زندگی) روانی (فردی؛ شغلی؛ شخصیتی) اقتصادی (رضایت مالی؛ حمایت رفاهی؛ ثبات کلان اقتصادی) سیاسی (حکمرانی سیاسی مدیریت دانشگاهی) زمینهای (زمینهای طول خدمت) مهمترین راهبردهای ارتقای رضایت شغلی اساتید احصاء و شناساییشدهاند
Background and Objective: The job of faculty members is one of the most important factors in the industrial and social development of the country, so that the quality of the human resource and human capital depends on the quality of the faculty members of educational and university institutions. An important strategy for improving the development of society is to retain and maintain professors by improving their job satisfaction. The main objective of the research is to develop a strategic model for improving the job satisfaction of university faculty members using a qualitative meta-synthesis method.
Research Method: The research method is an inductive meta-synthesis qualitative method in the period from 1370 to 1403, which was conducted using a non-probability (intentional) sampling method from 87 scientific documents (extracted from the scientific databases of Normags, Mag Iran and Iran Doc). After screening and selection, 40 scientific documents were selected as the sample size and entered the analysis phase with Excell and Maxqda 2022 software.
Findings: The results show that social (social capital, social status, leadership style, organizational culture), cultural (educational suitability of scientific and educational facilities; educational justice; ethical-university norms; educational empowerment; lifestyle), psychological (individual; occupational; personality), economic (financial satisfaction; welfare support; macroeconomic stability), political (political governance of university management), contextual (contextual length of service) are the most important strategies for improving the job satisfaction of professors
[1]اشرف، گیتی و رضایی، محمدحسن. «فرهنگسازمانی پیشبینی کننده رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی»، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت چالشها و راهکارها، شیراز.1393
[2]اصغری، فیروزه. رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی در ایران، فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 24، ص 195-230.1394.
[3]آراسته، حمیدرضا.«رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشآموخته خارج از کشور در ایران»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره ۱، ص 97_125. 1382
[4]آقایاری هیر، توکل.« بررسی میزان رضایت شغلی زنان شاغل دانشگاه تبریز و برخی عوامل مرتبط با آن»، کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز.1391.
[5]باقیپور، علی. بررسی عوامل افزایش رضایت شغلی اساتید دانشگاه اصفهان و ارائه پیشنهادهایی برای بالا بردن کارآیی، کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان،1370.
[6]بریمانی، ابوالقاسم؛ نیازآذری، کیومرث و صالحی، محمد. «شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران»، فصلنامه مهارتهای روانشناسی تربیتی، شماره ۴، دوره ۲، ص ۲۶_۳۹. 1390.
[7]بشارتی، رضا. «مطالعه عوامل مؤثر بر میزان رضایت شغلی مدرسین رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن»، مجله پرستاری و مامایی، دوره ۱۹، شماره ۱۲، ص ۹۷۶_۹۸۵. 1400.
[8]تیموری، مریم؛ توتونچی، مینا؛ صالحی، مهرداد؛ حسنزاده، اکبر . «رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره ۲، ص ۲۲۷_۲۳۶. 1386.
[9]جعفر زاده کرمانی، زهرا؛ فتاحی، رحمتالله.«بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی در ایران»، فصلنامه علمی کتابداری و اطلاعرسانی، دوره ۷، شماره ۱، ص ۵_۲۴. 1383
[10]جعفری کلیشمی، علی. بررسی تأثیر فرهنگسازمانی بر رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه محیطزیست، کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،1392.
[11]جمالی، غلامرضا و افتخاری، عابدین.« ارائه مدل ساختاری متغیرهای مرتبط با رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز»، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، شماره ۲۴، ص ۱۳_۲۳. 1395.
[12]حضرلو، رقیه. بررسی اثر علی مشارکت در تصمیمگیری بر تعهد و رضایت شغلی: آزمون نقش میانجی ویژگیهای شغلی و عملکرد در میان اعضای هیئتعلمی دانشگاه ارومیه، کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه،1393.
[13]خاتمی، میرحمید و چم آسمانی، معصومه. بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی و نقش آن در توسعه منابع انسانی دانشگاه، نشریه منابع انسانی، پیاپی 13، ص 31-45. 1390.
[14]خالصی، شهناز. رابطه سبک و کیفیت زندگی کاری با میزان کارآفرینی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، کارشناسی آرش، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. 1395.
[15]خان محمدی، ثریا . سنجش و تحلیل رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی با روش تجزیهوتحلیل چندمعیاره، کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشکده فناوریهای صنعتی،1395.
[16]خاوری، لیلی و یوسفیان، جواد. « مقایسه رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی غیرفعال و فعال در ورزش دانشگاه یزد»، فصلنامه المپیک، شماره ۱، ص ۴۹_۶۰. 1386.
[17]خسروی، زهره . « بررسی عوامل فشار آفرین شغلی و تعیین عوامل پیشبینی کنندهٔ رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه الزهرا (س)» ، فصلنامه مطالعات اجتماعی - روانشناختی زنان، دوره 1، شماره 3، ص 90_124. 1382.
[18]دانشمند، محبوبه. بررسی ویژگیهای شخصیت و سرمایه روانشناختی با رضایت شغلی در اعضای هیئتعلمی دانشگاه، کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،1395.
[19]دانشمندی، محمد؛ حبیبی، هنگامه؛ سیرتی نیر، مسعود؛ زارعیان، آرمین و پیشگویی، امیرحسین. «رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای منتخب نظامی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی»، دوره 12، شماره ۶، ص 466_۴۵۸. 1391.
[20]دهقانی، رضا. بررسی تناسب فرد- سازمان و تأثیر بر رضایت شغلی در سازمانهای دوقطبی (شواهدی از دانشگاه)، کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز، دانشکده مدیریت و حسابداری،1391.
[21]راعی، مرتضی؛ کامکار، منوچهر ؛ لندران اصفهانی، سعید و سلاسل، ماهان.« پیشبینی رضایت شغلی از طریق ارزشها در اعضای هیئتعلمی دانشگاه»، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ص ۳_۱۱. 1390.
[22]رحمانی، سلیمان. مطالعه رابطه چابکی سازمانی و رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی و کارکنان دانشگاههای پیام نور استان کرمانشاه، کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران جنوب،1394.
[23]رشادت جو، حمیده؛ داودی، محمدحسین و پروهان، روحانگیز. ارائه مدلی برای افزایش رضایت اعضای هیئتعلمی مراکز آموزش مجازی، نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، شماره ۶۴، ص ۲۷_۴۴. 1399.
[24]رفیعی، محمد؛ جهانی، فرزانه و موسوی پور، سعید. « بررسی رضایت شغلی اعضاء هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال ۱۳۸۸»، مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک، شماره ۱، ص 45_۳۵. 1390.
[25]رنجبر، منصور و وحید شاهی، کوروش. بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، نشریه گامهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره 4، شماره ۲، ص 92_99. 1386.
[26]زارعی، حمیده. عوامل مؤثر بر رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشکدههای کشاورزی ایران، کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی
[27]زمین پرداز، مهدی. بررسی تأثیر جوسازمانی بر رضایت شغلی کارمندان دانشکده فنی مهندسی دانشگاه اصفهان، کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان مرکزی، مرکز پیام نور دلیجان.1394.
[28]زمینی، سهیلا و حسینی نسب، داود. « بررسی رابطه فرهنگسازمانی در میان اعضای هیئتعلمی و با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه تبریز»، مجله مدیریت فرهنگسازمانی، دوره 7، شماره 20، ص 121_138. 1388.
[29]سرداری، صدیقه. بررسی و مقایسه رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد و دولتی زنجان بر مبنای نظریه دوعاملی هرزبرگ، کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتمعلم تهران،1380.
[30]سلطانزاده، وحید؛ قلاوندی، حسن و فتاحی، مسلمو « بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی در میان اعضای هیئتعلمی دانشگاه شیراز»، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، شماره ۲، ص 149_۱۲۵. 1391.
[31]سلطانی زاده، نرگس. بررسی تأثیر فرهنگسازمانی بر رضایت شغلی در کارکنان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (کارمندان و اعضای هیئتعلمی)، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت و حسابداری،1393.
[32]سلیمانینژاد، علی و دریس، سکینهو. «بررسی رابطه بین تعهد سازمانی، کیفیت زندگی کاری و ویژگیهای شخصیتی با رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشکده علوم پزشکی آبادان»، اولین کنفرانس ملی مدیریت، روانشناسی و علوم رفتاری، تهران. 1400.
[33]سلیمی، قربانعلی. بررسی رابطه فرهنگسازمانی با میزان رضایت شغلی در میان اعضای هیئتعلمی دانشگاه قم، کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان،1388.
[34]شکری، عادل؛ دانا، تورج؛ حمصی، امیرهومن و توتونچیان، سولماز.« بررسی ارتباط بین استرس شغلی و رضایت شغلی در اعضای هیئتعلمی دانشگاه مطالعه موردی یک دانشگاه در تهران»، نشریه مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، دوره ۴، شماره ۱، ص ۷۳_۸. 1402.
[35]شکوهی آشان، بدر؛ فخرایی، سیروس و ابراهیم پور، داود. «بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و میزان رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی مراکز آموزش عالی شهرستان مراغه»، نشریه مطالعات جامعهشناسی، شماره ۴، ص ۶۹_۸۶. 1389.
[36]شکیب، عبدالحمید؛ رجایی، علیرضا. «عوامل مؤثر بر رضایتمندی شغلی استادان دانشگاه آزاد اسلامی»، فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، دوره 2، شماره 8، ص 285-297. 1385.
[37]صافی، محمدهادی؛ فلاحی خشکناب، مسعود؛ راسل، مهدی و رهگذر، مهدی.« رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره ۴، ص 323_332. 1389.
[38]طاهری، ماهدخت؛ اسدی لویه، عطاالله؛ خوشرنگ، حسین . ارتباط بین سبکهای رهبری مدیران گروههای آموزشی و رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی، مجله پرستاری و مامایی جامعنگر، شماره ۱، ص ۵۶_۶۳. 1393.
[39]عزیزیان کهن، نسرین . سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشکدههای تربیتبدنی ایران و ارائه مدل بهینه، دکتری تخصصی، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران،1393.
[40]عزیزیان کهن، نسرین و فراهانی، ابوالفضل. «تدوین مدل ارتباطی سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشکدههای تربیتبدنی ایران»، سومین همایش ملی علوم و فناوریهای نوین ایران، تهران. 1396.
[41]غلامی قلعه، فرزانه. بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباط کلامی کارمندان و رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،1393.
[42]فروغی، فیضالله؛ خرازی، هادی؛ ایرانفر، شیرین؛ رضایی، منصور.« رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره ۲، ص ۳۳۵_۳۴۲. 1386.
[43]قموشی، زهرا؛ پورکریمی و احتشام، زهرا. «پیشبینی چندگانه رضایتمندی شغلی با استفاده از مولفه های بالندگی حرفه ای اعضای هیئتعلمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی»،نشریه نامه آموزش عالی، پیاپی 64 ، ص 7 -24. 1402.
[44]کریمی، سعید . «بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه بوعلی سینا»، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، شماره 23، ص 89_104. 1385.
[45]محرابی، محبوبه .« بررسی میزان رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان هرمزگان و عوامل جمعیتی مؤثر بر آن در سال 1390»، پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان ۱۳۹۲، دوره ۳، شماره ۵، ص ۱۱۸_۱۲۳. 1390.
[46]محمودی، سارا؛ حسنی، محمد؛ حسین پور، علیرضا؛ بقایی، رحیم .بررسی رابطه بین هویتسازمانی با رضایت شغلی و رفتار فرانقش در میان اعضای هیئتعلمی، کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،1391.
[47]مصطفی نژاد، چیمن. بررسی رابطه بین پاسخگویی با رضایت شغلی و درک از سیاستهای سازمانی در میان اعضای هیئتعلمی دانشگاه ارومیه، کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،1391.
[48]ملکشاهی، فریده؛ فرهادی، علی و امینی، فریبا. «بررسی رضایتمندی شغلی اساتید هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان»، فصلنامه یافته، شماره ۱، ص ۴۸-62، 1389.
[49]موتمنی، همایون؛ حاجی زاد، محمد و صالحی، محمد. «بررسی انتظارات و عوامل مؤثر بر رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران»، مجله مهارتهای روانشناسی تربیتی، شماره ۷، ص ۵۵_۶۴. 1390.
[50]مهدوی، انیسه؛ حسومی، طاهره. « تعیین رابطه بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن»، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره ۳، ص ۲۷_۴۴. 1395.
[51]میرکمالی، سید محمد نارنجی ثانی، فاطمه. بررسی مقایسهای رابطه کیفیت زنگی کاری و رضایت شغلی بین اعضای هیئتعلمی دانشگاههای تهران و صنعتی شریف، کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،1386.
[52]نقیبی، ترانه؛ جمشیدی، محمدرضاو دوبختی، فرامرز.« بررسی میزان رضایت شغلی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و عوامل مؤثر بر آن در سال ۱۳۹۲»، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، شماره ۲۱، ص 130-108. 1395.
[53]Al-Smadi, M. S. & Qblan, Y. M. ‘Assessment of job satisfaction among faculty members and its relationship with some variables in Najran University’. Journal of Education and Practice, 6(35), 117-123. 2024
Retrieved from Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fu lltext/EJ1086377.pdf [54]Aminah, M. Y. Mohd, H. A. R. Azizul, A. A. H. Fatimah, A. & Mohd, N. N. ‘Metacognitives and morals: the qur'an as a guide’. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 12(4), 659-664.2021.
[55]Armstrong, M. & Taylor, S. ‘Armstrong’s hand book of human resource management practice (13th ed). Kogan Page Limited.
[56]August, L. & Waltman, J. ‘Culture, climate, and contribution career satisfaction among female faculty’. Research in Higher Education, 45, 177–192.2004.
[57]Barnes, A. Employee motivation in the Irish financial sector: How maslow’s hierarchy of needs can help to explain this phenomenon–A case study of Bank of Ireland. National College of Ireland. 2021.
[58]Bauman, Z. & Donskis, L. “Moral blindness: The loss of sensitivity in liquid modernity’. Polity Press.2014.
[59]Boyer, E. L. Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate. Princeton, NJ: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. 1990.
[60]Burke, R. J. & Ng, E. ‘ The changing nature of work and organizations: Implications for human resource management’. Human Resource Management Review, 16(2), 86–94. 2006
https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2006.03. 006 [61]Demir, S. ‘ The role of self-efficacy in job satisfaction, organizational commitmentmotivation and job involvement’. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 85 205-224,2020.
doi: 10.1468 9/ejer.2020.85.10. [62]Gaudiano, V. Sense of Belonging and Disillusionment: A Phenomenological Reading of Community Dynamics. In Baggio, A.M. Baldarelli, MG. & Idowu, S.O. (Eds.), Populism and Accountability:
Interdisciplinary Researches on Active Citizenship, CR, Sustainability, Ethics and Governance. (pp. 209–233). Springer International Publishing, Cham. 2023. [63]Getahun, T. Tefera, B. F. & Burichew, A. H. ‘Teacher’s job satisfaction and its relationship with organizational commitment in Ethiopian primary schools: Focus on primary schools of Bonga Town’. European Scientific Journal, 12(13), 1857- 7881 (Print) e - ISSN 1857- 7431.2016. doi: 10.19044/esj.2016.v12n13p380.
[64]Givaki, E. Davoudi, H. Manzari, A. Alipour, Sh. ‘Job Satisfaction Prediction based on Job Motivation and Emotional Intelligence of Managers and Employees’, Iranian journal of educational Sociology, 1(7), 112-118. 2018.
[65]Hee, O. C. Shi, C. H. Kowang, T. O. Fei, G. C. & Ping, L. L. ‘Factors influencing job satisfaction among academic staffs’. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 9(2), 285-291. 2020. doi: 10.11591/ijere.v9i2.20509.
[66]Hoppock, R. Job Satisfaction. American, New York: Harper.1395.
[67]Idrus, N. I. Hashim, N. Rahman, N. L. A. & Pisal, N. A. “ The Impact of Employees’ Motivation Factors toward Job Satisfaction”. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 12(3), 660–672.2022.
[68]Ingsih, K. Wuryani, W. & Suhana, S. The role of work environment, work motivation, and leadership to improve employee performance with job satisfaction as an intervening variables. Academy of Strategic Management Journal, 20(3), 1–11.2021.
[69]Rasdi, J.R.,Omar, R.M., Alias, Z., Zaremohzzabieh, S.N. & Ahrari, S.’The relationship between workload and performance of research University Academics in Malaysia: The mediating effects of career commitment and job satisfaction’. Asian Journal of University Education, 17(2), 85–99. 2021. https://doi.org/10.24191/ajue.v17i2.
[70]Jamali,J. , Rasdi,R.M. Zoharah Omar, Siti Noormi A., Zaremohzzabieh,Z. and Ahrari.S.A.’The Relationship betweenWorkload and Performance of Research University Academics in Malaysia: The Mediating Effects of Career Commitment and Job Satisfaction’. Asian Journal of University Education 17: 85–99.2021.
[71]Judge, T. A. Weiss, H. M. Kammeyer-Mueller, J. D. & Hulin, C. L. ‘Job attitudes, job satisfaction, and job affect: A century of continuity and of change’. Journal of Applied Psychology, 102(3), 356–374. 2017. https://doi.org/10.1037/apl0000181Jung
[72]Long,K.,Pongsakornrungsilp,P.Pongsakornrungsilp, S.Ngachonpam H., and Kumar.V. Key Determinants of Job Satisfaction among University Lecturers. Social Sciences 12: 153.2023. https://doi.org/10.3390/socsci12030153
[73]Kumari, N. ‘ Job satisfaction of the employees at the workplace’. European Journal of Business and Management, 3(4), 11-30.2011.
[74]Kuwaiti, A. A. Bicak, H. A. & Wahass, S.’ Factors predicting job satisfaction among faculty members of a Saudi higher education institution’. Journal of Applied Research in Higher Education, 12(2), 296–310. 2020 .https://doi.org/10.1108/ jarhe-07-2018-0128
[76]Lautsch, B. A. & Scully, M. A. Restructuring time: Implications of work-hours reductions for the working class. Human Relations, 60(5), 719–743. 2016. https://doi.org/10.1177/0018726707079199
[77]Lee, S. E., Maura M.Ph., and Dahinten.V.S.’ Factors Related to Perioperative Nurses’ Job Satisfaction and Intention to Leave’. Japan Journal of Nursing Science 17: 1–8.2020
[78]Lima, W. and Allida, D. Relationship between Job Satisfaction and Job Performance among Faculty in Selected Faith-Based Universities in Haiti. East African Journal of Education and Social Sciences 4(1)30-37. 2023. Doi:https://doi.org/10.46606/eajess2022v03i06.0253.
[79]Locke, E. A. The nature and causes of job satisfaction. In M. Dunette (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology (pp. 1297–1343). Rand McNally College Publishing Company.1976.
[80]Maslow, A. H. . ‘A theory of human motivation’. Psychogical Review, 50(4), 370-396. 1943.
https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0054346
[81]Nguyen, P. T. Yandi, A. & Mahaputra, M. R. ‘ Factors that influence employee performance: Motivation, leadership, environment, culture organization, work achievement, competence and compensation (A study of human resource management literature studies)’. Dinasti International Journal of Digital Business Management, 1(4), 645–662. 2020. https://doi.org/10.31933/dijdbm.v1i4.389
[82]Nguyen, P. T. Yandi, A. & Mahaputra, M. R. ‘ Factors that influence employee performance: Motivation, leadership, environment, culture organization, work achievement, competence and compensation (A study of human resource management literature studies)’. Dinasti International Journal of Digital Business Management, 1(4), 645–662. 2020.
[83]Ponomariov, B. & Boardman, C. ‘ The effect of informal industry contacts on the time university scientists allocate to collaborative research with industry’. Journal of Technology Transfer, 33, 301–313.2008. [84]Qawi Noori,A.’ Job satisfaction variance among public and private school teachers: A case study’, Cogent Education, 10:1, 2189425,2023. DOI: 10.1080/2331186X.2023.2189425
[85]Richard, F. G. Joseph, L. L. & Billy, B. ‘Job satisfaction, life satisfaction, and turnover intent among food–service managers’. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42, 28–37.2001. doi: 10.1016/S0010-8804(01)80036-7
[86]Robbins, S. P. & Coulter, M. Management (7th ed). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education. 2012.
[87]Rosser, V. J. ‘ Faculty members intentions to leave: A national study on their worklife and satisfaction’. Research in Higher Education, 45, 285–309.2004.
[88]Saba, I. ‘Measuring the job satisfaction level of the academic staffin bahawalpur colleges’. The International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 1(1), 12–19.2011.
[89]Scanlan J.N. & Still, M. ‘Job satisfaction, burnout and turnover intention in occupational therapists working in mental health’. Australian occupational therapy journal, 60, 310–318. 2013.
doi: 10.1111/1440-1630.12067
[91]Spector, P. E. (2020). Here’s how to measure employee job satisfaction. Retrieved fromhttp://paulspector .com/ organisational-behavior/heres-how-to-measure-employee- job-satisfaction
[92]Ștefan, S. C. Popa, Ș. C. & Albu, C. F. ‘ Implications of Maslow’s hierarchy of needs theory on healthcare employees’ performance’. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 16(59), 124–143.2020.
[93]Suyono, J. & Mudjanarko, S.’ Motivation Engineering to Employee by Employees Abraham Maslow Theory’. Journal of Education, Teaching and Learning, 2(1), 27–33. 2017. https://www.learntechlib.org/p/209153/
[94]Szromek, A.R. and Wolniak, R.Job Satisfaction and Problems among Academic Stain Higher Education. Sustainability, 12, 4865; 2020. doi:10.3390/su12124865
[95]Tentama, F., Pusparina A.R., and Pipih M.” The Effect and Implications of Work Stress and Workload on Job Satisfaction”. International Journal of Scientific and Technology Research 8: 2498–2502,2019.
[96]Vroom, H. V. ‘ Ego–involvement, job satisfaction and job performance’. Personnel Psychology, 15, 159–177.1962.
[97]Wang, Z. & Zhang, L. ‘An empirical study on relations among person–organization fit, job satisfaction and turnover intention’. Chinese Journal Management, 3, 379–385. 2010. doi: 10.3969/j.issn.1672 884X.2010 .03 .011
[98]Yuan Chen, Ch. ‘Are Professors Satisfied With Their Jobs? The Factors That Influence Professors’ Job Satisfaction’, SAGE Open July-September 2023: 1–16. 2023.
[99]Zumeta, W. & Raveling, J. S. The best and brightest for science: Is there a policy problem here? In M. P. Feldman & A. N. Link (Eds.), Innovation policy in the knowledge-based economy (pp. 121–161). Boston: Kluwer Academic Publishing. 2001.