توسعه راهبردهایی برای بهبود تعاملات مالی و اقتصادی شهرداریها و شرکتهای خدماتی (مورد مطالعه: شهرداری تهران و شرکتهای خدماترسان آب و برق)
رضا مهدی
1
(
دانشیار گروه مطالعات آیندهنگر، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران
)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
شهرداری تهران بهمثابه یک سیستم جامع پیچیده سازگارشونده، در راستای ارتقای بهرهوری لازم است با تمامی نهادهای خدمات شهری از جمله شرکتهای خدماترسان آب و برق، تعامل همافزا و همآفرین داشته باشد. لازمۀ این تعاملات، سازگاری، تنظیم و بهبود مستمر آنها با مقضیات روز با آرمان حکمرانی خوب نهاد شهرداری و کلانشهر تهران و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تهرانی است. با این دیدگاه، حکمرانی مطلوب کلانشهر تهران نیازمند مشارکت قانونمند و مسئولانه همه دستگاهها و اشخاص در تمامی ساحتهای اقتصادی- اجتماعی، سیاسی، فناوری، زیستمحیطی و حقوقی- قانونی است. براساس قوانین و مقررات موجود هر یک از دستگاههای خدماترسان باید به وظایف و تکالیف خود در اداره خوب کلانشهر تهران عمل کنند. به دلایل متعدد، دست کم از منظر مالی و اقتصادی تعاملات شهرداری تهران با شرکتهای خدماترسان دارای زمینههای بهبود قابل توجه است و در مواردی حقوق شهرداری و همچنین تکالیف آن به نحو احسن ایفا نمیشود. شهرداری تهران سالانه با میلیاردها ریال هزینه، عدم نفع یا فرصت از دسترفته بهخاطر عدم تنظیم و ناشفافی تعاملات مواجه است. در این مقاله، با استفاده از روش واکاوی و تحلیل بیش از 43 عنوان قانون و مقرره مصوب 80 سال اخیر، راهبردهایی بری حلوفصل تعارضات و کاهش مسائل و چالشهای مرتبط با تعاملات شهرداری و شرکتهای خدماترسان ارائه شده است. در آفاق میانمدت و بلندمدت، پیامد بهبود تعاملات شهرداری تهران و شرکتهای خدماترسان علاوه بر ایجاد شفافیت، پاسخگویی و انضباط مالی همه طرفها، خلق میلیاردها ریال درآمد و صرفهجویی یا کاهش هزینهها در نهاد حکمروایی شهری است
چکیده انگلیسی :
Tehran Municipality as a comprehensive complex and adaptable system, must have synergistic and co-creative interactions with urban services companies in order to improve productivity. The prerequisite for synergistic and co-creative interactions is the continuous adjustment and improvement of these relationships with the needs of the day with the goals of good municipal and urban administration, greater welfare of the people, and improvement of the quality of life of citizens. From the perspective, the optimal governance of the urban requires the lawful participation of all natural and legal persons in all economic-social, political, technological, environmental, and legal-legal pillars. Based on existing laws, each of the municipal service providers must fulfill their duties and responsibilities. However, for various reasons, at least from a financial-economic perspective, Tehran Municipality does not have appropriate and effective interactions with municipal service companies, and in many cases, the municipality’s rights are not fulfilled from a financial-economic perspective. Tehran Municipality faces billions of RIALS in costs, lack of benefits, or lost opportunities annually due to the lack of regulation and lack of transparency in interactions with service companies of water, electricity, gas, and telecommunications. The article presents strategies that can be applied to solve some of the problems and gaps in the municipality’s interactions with urban service companies, at least from a financial-economic perspective, and improve the current situation. The result of regulating and improving the municipality’s interactions with service companies, in addition to creating transparency, accountability, and financial discipline for all parties, is the creation of billions of RIALS in new, mostly sustainable and increasing income, billions of RIALS in direct or indirect savings, or a reduction of billions of RIALS in direct or indirect costs for the municipality