بیین فضای اخلاقی کنشگران دانشگاهی با تاکید بر نظریه ساخت یابی گیدنز
محورهای موضوعی : تخصصی
1 - گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران
کلید واژه: فضای اخلاقی, کنشگران دانشگاهی, ساخت یابی گیدنز, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
چکیده مقاله :
فضای اخلاقی دانشگاه در نهادها و سازمانها از دو منبع مهم سر چشمه می گیرد که شامل عاملان سازمان ها و ساخت سازمانی می باشد. گیدنز معتقد است ساختارها هم به دست كنشگران انساني به وجود ميآيد و هم وسيلهاي است كه چنين كنشي به كمك آن صورت ميگيرد. ساختارها را انسان ايجاد ميكند. اما آنها هم كنش انساني را محدود و امكانپذير ميسازند در این مقاله با رویکرد نظری گیدنز به تبیین نگرش دانشجویان در ایجاد فضای اخلاقی دانشگاهی پرداخته شد و اینکه ارزیابی از ساختار دانشگاه و عاملان دانشگاهی تا چه میزان در تبیین نگرش دانشجویان برای ایجاد فضای اخلاقی موثر است. تحقيق حاضر از نوع تبیینی است و از لحاظ روش، يك تحقيق پيمايشي به حساب ميآيد. جامعه آماري تحقيق حاضر شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال 1400 ميباشد. ابزار گردآوري دادهها در اين تحقيق پرسشنامه محقق ساخته می باشد که پس از بررسی روایی و پایایی آن با تلفیق نمونه گیری خوشه ای و طبقهبندي نامتناسب و تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمولكوكران، در بین 381 نفر از دانشجویان مقاطع لیسانس و فوق لیسانس اجرا شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که متغیر ارزیابی از ساختار دانشگاه به طور مستقیم بر ایجاد فضای اخلاقی موثر است و ارزیابی از عاملان دانشگاهی بطور غیر مستقیم از مسیر ارزیابی از ساختار دانشگاه بر ایجاد فضای اخلاقی دانشگاهی در بین دانشجویان اثر می گذارد.
The moral atmosphere of the university in institutions and organizations originates from two important sources, which include the agents of organizations and organizational construction. Giddens believes that structures are created both by the hands of human actors and are the means by which such action takes place. Structures are created by humans. But they also limit and make human action possible. In this article, with the theoretical approach of Giddens, the explanation of the attitude of students in creating an academic moral environment was discussed, and to what extent the evaluation of the structure of the university and academic agents in explaining the attitude of students to create Moral atmosphere is effective. The present research is of explanatory type and in terms of method, it is considered as a survey research. The statistical population of the present study includes students of Islamic Azad University, Central Tehran Branch in 2019. The data collection tool in this research is a researcher-made questionnaire which after examining its validity and reliability by combining cluster sampling and disproportionate classification and determining the sample size using Cochran's formula, was administered to 381 B.S, M.A and M.S students are implemented. Findings indicate that the variable of evaluation of the university structure directly affects the creation of ethical atmosphere and evaluation of academic actors indirectly affects the creation of academic ethical atmosphere among students through the evaluation of the structure of the university
1. رحمانی خلیلی، احسان (1396)، سنجش اخلاق شهروندی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
2. كيويستو، پيتر (1380)، انديشه هاي بنيادي در جامعه شناسي، ترجمه منوچهر صبوري، نشر ني، تهران.
3. توسلی، غلامعباس (1380)، نظریه های جامعه شناسی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
4. کرایب ، یان (1378)، نظریه اجتماعی مدرن : از پارسونز تا هابرماس ،ترجمه ی عباس نصر ، تهران، نشر آگاه.
5. اشتری مهرجردی، اباذر؛ عشایری، طاها (1400) تبیین عوامل موثر بر اخلاق دانشگاهی جامعه دانشگاهی محقق اردبیلی، نشریه صنعت و دانشگاه، شماره 51، دوره 14، بهار و تابستان 1400، صص 92-79.
6. شقاقی، مهدی (1400)، اثرات متقابل کلان ساختارهای اجتماعی در پدیده سرقت علمی (مطالعه موردی ایران)، مجله پردازش و مدیریت اطلاعات زمستان 1400، شماره 126، صص 438-411.
7. اکبری خودلان، زهرا؛ شاکری، محسن؛ رحیمی، مهدی(1400) مطالعه کیفی پدیده بی صداقتی تحصیلی در دانشجویان، مجله علوم تربیتی، بهار و تابستان 1400، شماره 112، صص 162-145.
8. زلفی گل، محمد علی (1397) طرح رصد: پویش، پویش و پالایش آموزش پژوهش و فناوری، هفتمین کنفرانس الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت. 19و 18 اردیبهشت ماه.
9. خلفی، شهلا ؛ جوادی یگانه، محمدرضا؛ نوابخش، مهرداد (1396)، تبیین ارزشهای نظری و رفتاری اخلاق علمی در میان دانشجویان، مجله راهبرد اجتماعی فرهنگی، شماره 24، صص 142-109.
10. خلفی، شهلا (1383)، «مطالعه عوامل اجتماعی موثر بر میزان پایبندی به اخلاق شهروندی در میان شاغلین مراکز دانشگاهی مورد شهر تهران»، استاد راهنما: سید یعقوب موسوی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء.
11. طهماسبی فرد، کبری (1388)، «اخلاق شهروندی و رابطه آن با تحصیلات در شهر رشت»، استاد راهنما: فاروق خارابی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان.
12. کاظمی، عباس و محمد رضایی(1388)، «شهر بی انضباط و محدودیت های ظهور شهروندی در ایران»، مجله مطالعات اجتماعی ایران تابستان، (2) 3.
13. زتومکا، پیوتر (1384)، اعتماد یک نظریه جامعه شناسی، ترجمه فاطمه گلابی، تبریز، ناشر مترجم، چاپ اول پاییز.
14. Rothestein, B. and D. stole (2008), The state and Social Capital: A Theory of Generalized Trust . Comparative Politics, Vol. 40, No 4, Jully 2008.
15. Misztal, Barabra A. (1996), "Trust in modern Societies", Cambridge: Polity press, Cambridge UK.
16. Fukuyama, F. (1995), Trust: the social virtues and the creation of prosperity, Penguin, London.
17. North, D. (1990), Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge: Cambridge University Press.
18. تاجبخش، كيان (1384)، سرمايه اجتماعي (اعتماد، دموكراسي و توسعه)، ترجمه افشين خاكباز و حسن پويان، تهران، شيرازه.
19. گیدنز ، آنتونی (1379)، جهان رها شده : گفتارهایی درباره ی یکپارچگی جهانی، ترجمه علی اصغر سعیدی و یوسف حاجی عبدالوهاب ، تهران، علم و ادب.
20. گیدنز، آنتونی (1380)، پیامدهای مدرنیته، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، چاپ دوم، انتشارات مرکز.
21. ریتزر، جورج، (1375)، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی.
22. رحمانی خلیلی، احسان (1397)، جزوه در س آمار پیشرفته و کاربرد نرم افزارهای متناسب با آن، مقطع دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.