دانشگاه کارآفرین، استلزامات و بایدها
محورهای موضوعی : عمومى
1 - استاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
کلید واژه: دانشگاه کارآفرین, جهتگیری های اقتصادی-سیاسی, رویکرد تجاری سازی, تلفيق نوآوريها و فناوريها,
چکیده مقاله :
تغییر نقش دانشگاه با توجه به تغییر جهتگیری های اقتصادی-سیاسی در پایان جنگ سرد، تغییر نگرش به پژوهش در مراکز دانشگاهی را به دنبال داشت. با توجه به جهتگیری های اقتصادی جدید که نقش مدیریت اقتصاد را از دولت به بازار منتقل کرده است و به تغییر نگرش به پژوهش در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی انجامیده است، این تقاضا شکل گرفته است که دانشگاه باید حداقل منابع عمومی به کار رفته در پژوهش را جبران کند و نقش فعالتری در رشد و توسعه جامعه ایفا کند. همزمان شکلگیری اقتصاد دانشبنیان، نقش دانش را بهعنوان عامل برجستهتر در ایجاد ارزش افزوده، خلق ثروت نسبت به عوامل سنتی تولید در اقتصاد یعنی زمین، کار و سرمایه مشخص کرده است. دانشگاه علاوه بر پژوهش و آموزش، نقش سوم دیگری را عهده دار شده است و آن مشارکت در امر توسعه اقتصادی-اجتماعی جامعه است. این تغییرات در رویکرد تخصیص منابع و نقش دانش در خلق ثروت و تغییر جهت گیری مدیریت اقتصاد منجر به رشد توجه به رویکرد تجاری سازی نتایج پژوهش ها در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشورهای توسعه یافته شده است و در نتیجه آن، این انتظار از دانشگاه شکل گرفت که نتایج پژوهش ها باید به شرکت های بخش خصوصی و عمومی فروخته شود تا ضمن اینکه فعالیت های پژوهشی تامین مالی شوند، منابع درآمدی دیگری برای این مراکز خلق شود. تجاری سازی به معنای تبدیل نتایج تحقیقات به محصولات، خدمات و فرآیندهایی است که میتوانند به فروش برسند. به این ترتیب، این فرآیند به کاربردی کردن نتایج تحقیق و ایجاد ارزش اقتصادی برای این نتایج تاکید دارد. در نتیجه، پرورش ايدههاي كارآفرينانه در فرآيند توسعه كسبوكار جهت ثروتزايي، ارزشزايي، بهرهگيري از فرصتها و مزيتهاي نسبي و تلفيق نوآوريها و فناوريها در راستاي پويايي اقتصادي؛ جهتدهي سرمايههاي سرگردان و هدايت جريانهاي سرمايهگذاري در كسبوكارهاي مولد و كارآفرين در چارچوب توانمندیهای دانشگاه؛ شرکای اجتماعی و دانشجویان و مدرسان؛ و جلوگيري از فرسايش كسبوكارهاي كارآفرينانه در پرتو تسهيلگريهاي مستمر و فرآيندمدار در ابعاد مشاورهاي، مالي، نهادي و غيره توصیه می شود.
The change in the role of the university due to the change in economic-political orientations at the end of the Cold War, led to a change in attitudes toward research in academic centers. Given the new economic orientations that have shifted the role of economic management from government to market and have led to a change in attitudes toward research in universities and research centers, the demand has emerged that universities should minimize the public resources used in research. To compensate and play a more active role in the growth and development of society.At the same time, the formation of the knowledge-based economy has highlighted the role of knowledge as a more prominent factor in creating added value, wealth creation than the traditional factors of production in the economy, namely land, labor and capital. In addition to research and education, the university has another third role, which is to participate in the socio-economic development of society.These changes in the approach to resource allocation and the role of knowledge in wealth creation and the change in the direction of economic management have led to growing attention to the commercialization approach to research results in universities and research centers in developed countries. He concluded that research results should be sold to private and public sector companies in order to create other sources of revenue for these centers while funding research activities.Commercialization means turning research results into products, services, and processes that can be sold. Thus, this process emphasizes the application of research results and the creation of economic value for these results.As a result, fostering entrepreneurial ideas in the process of business development for wealth creation, value creation, taking advantage of comparative opportunities and advantages, and combining innovations and technologies in the direction of economic dynamism; Directing stray capital and directing investment flows in productive and entrepreneurial businesses within the university's capabilities;Social partners and students and teachers; It is recommended to prevent the erosion of entrepreneurial businesses in the light of continuous and process-oriented facilitations in the dimensions of consulting, financial, institutional, etc.
1.Chieh Chang, Y., Hua, M., Chen, M .H. and Yang, P,2005
2.Shane , S.,2004 , Academic Entrepreneurship: University Spinoffs and Wealth Creation, USA, Massachusetts Edward Elgar Publishing
3.Gulinski, J.,2008 , Academic Entrepreneurship,Report, Available from: http://www.paip.poznan.pl/31p.htm
4.Lacetera, N.,2008 , Academic Entrepreneurship, MIT doctoral dissertation, USA, Massachusetts
Institute of Technology, available from: http ://ssrn.com/abstract=1090714.
5.Etzkowitz, H.,2003, “The Invention of the entrepreneurial university”, Research Policy,32(1),pp.109-121.
6. Clark, B.,2006, “The Entrepreneurial University: New Foundations for Collegiality, Autonomy, and Achievement”, Journal of the Program on Institutional Management in Higher Education, 13(2), pp. 9-24, OECD Publication, available from: www.oecd.org/dataoecd/1/47/37446098.pdf.
7.Zhang, J.,2007, “A Study of Academic Entrepreneurs Using Venture Capital Data”, Discussion Paper, Germany, Bonn: Forschungsinstitut, zur Zukunft der Arbeit, Institute for the Study of Labor, available from: http://ftp.iza.org/dp2992.pdf.
8.Kirby, D., Guerrero -Cano, M. and Urbano, D., 2006, “A Litrature Review onentrepreneurial university: An Institutional Approach”, the 3rd Conference of Pre-communications to Congresses, Business Economic Department, Autonomous University of Barcelona. Barcelona.
9. Siegel, D ., Wright, M., Ensley, M. and Locket,A.,2005, “The creation of spin-off firms public research institutions: Managerial and policy implications”, Research Policy,34(7),pp.981-993.
10.Anderseck, K.,2004, “Institutional and Academic Entrepreneurship: Implications for University Governance and Management”, Higher Education in Europe, 29(2) ,pp.193-200.
11.Gibb, A. and Hannon,P.,2004,“Towards the entrepreneurial University?”, UK: University of Durham & National Council for Graduate Entrepreneurship, available from: https://webspace. utexas.edu/cherwitz/www/articles/gibb_hannon.pdf.
12.Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C. and Terra, B.R., 2000, “The future of the university and the University of the Future”, Research Policy,29(2),pp.313-330.
13.Audretsch, D. and Phillips, R.J., 2004, “Entrepreneurship, State Economic Development Policy and the Entrepreneurial University”, Germany: Max Planck Institute of Economics, Group of
Entrepreneurship growth and policy, available from https://papers.econ.mpg.de/egp/discussionpapers/2007-11.pdf Brennan, M. and wall, A., 2005, “Academic entrepreneurship, assessing preferences in nacent enterpreneurs”, Journal of small business and development,12(1),pp.307-322.
15.Rothaermel, F., Agung, S. and Jiang, L., 2007, “University entrepreneurship: taxonomy of the literature”, Industrial and Corporate Change, 16(4),pp.691-791.
16.Benneworth, P.,2007,Academic Entrepreneurship and long Term Business Relationship: understanding 'Commercialization' Activities, USA: Routledge Publishing.
17.Franzoni, C. and Lissoni, F., 2006 , “Academic entrepreneurship, patents, and spin-offs: critical issues and lessons for Europe”, Presented for European Commission as part of the KEINS project. USA: Georgia State University& Italy: Universita di Brescia and CESPRI-Universita Bocconi, available from: http://ftp.unibocconi.it/pub/RePEc/cri/papers/WP180FranzoniLissoni.pdf
18.Clark, B.R.,.1998, “The entrepreneurial university demand and response”,Tertiary education management, 4(1), pp.5-16.
19.R.P., Thomas, ] O’Shea, R.P., Thomas, J.A., Morse, K.P., O’Gorman, C. and Roche, F., 2007,“Delineating the anatomy of an entrepreneurial university: the Massachusetts Institute of Technology experience”, R&D Management,37(1),pp. 1-16.
20.Braunerhjelm , P., 2007, “Acadenic Entrepreneurship: Social norms, university culture and policies”, Sweden, Stockholm: The Royal Institute of Technology, Department of Transport and Economics, available from: http://papers.cesis.se/CESISWP100.pdf.
21.Van der Sijde, P., McGowan, P., van de Velde, T. and Youngleson, J., 2007 , “Organizing for Effective , Academic Entrepreneurship”, Netherland: University of Twente & Saxion University for Applied Sciences, UK - Northern Ireland: University of Ulster, South Africa: Tshwane University, available from: aـetـ.Sijde,P.Cـderـ/Van http://doc.utwente.nl/74151/1/Van_der_Sijde_et_a1_paper.pdf
22.Gomez, J., J.T. Pastor, C., D. Galina, L.E., I. Mira, S. and A.J. Verdu, J., 2007, Indicator of Academic Entrepreneurship, Global Start UMHDE, available from: http://ftp.cordis.europa.eu/pub/paxis/docs/indicators_acad_ entrepreneurship.pdf
23.Yusuf, M.,2008, “Organizational Antecedents of Academic Entrepreneurship Public Research Universities: a conceptual framework”, Malaysia: Tun Abdul Razak University E-Journal, 5(2), pp.36-51, available from: http://ejournal.unirazak.edu.my/images/ articles/org ـantecedentـmohar.pdf.
24. فکور، ﺑﻬﻤﻦ و ﺣﺎﺟﻲ ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﺣﺠﺖ ا... ، ١٣٨٧ ، ”ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ و ﺗﺠﺎري ﺳﺎزي ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎي اﻳﺮان (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردي ٧ داﻧﺸﮕﺎه ﻣﻬﻢ اﻳﺮان)”، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوري ، ١(٢)، ﺻﺺ. ٧٠- ٥٩.
25.Jones Evans, D. and Klofsten, M.,2000, “Creating a Bridge between University and Industry in small European countries”, R&D management,29(1),pp. 47-56. [26] Lam, A.,2004, Organization Innovation, Oxford University Press, Handbook of Innovation.
27. پورﻋﺰت، ﻋﻠﻲ اﺻﻐﺮ، ﻗﻠﻲﭘﻮر، آرﻳﻦ و ﻧﺪﻳﺮﺧﺎﻧﻠﻮ، ﺳﻤﻴﺮا، ١٣٨٩، ”ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻮاﻧﻊ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ و ﺗﺠﺎريﺳﺎزي داﻧﺶ در داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان”، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوري، ٢(٤)، ﺻﺺ. ٧٥-٦٥.
28. یداللهی فارسی ، جهانگیر ، زالی ، محمد رضا و باقری فرد ، سید مرتضی ، 1390 ، " ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ؛ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردي داﻧﺸﮕﺎه ﺟﺎﻣﻊ ﻋﻠﻤﻲ- ﻛﺎرﺑﺮدي" ،فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری 1(4)
29. انتظاری ، یعقوب ، 1398 ، "الزامات توسعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه بنیان در ایران " ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ، 25(1)
30. .م. مدهوشی؛ غ. بخشی، 1382 ،"بررسی موانع کارآفرینی در دانشگاه مازندران، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی" شماره 27؛ 213-157 .
31. .ح. موسوی، ا. عمران، م. موسوی، م. فراستخواه، 1398 ،"شناسایی موانع توسعه اکوسیستم دانشگاه کارآفرین. فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی"، 19 .51-35 .
32. رحیمی ، مهناز و مهاجران ، بهناز ،1399 ، "کنکاشی پیرامون موانع توسعه ی کارآفرینی در دانشگاه های دولتی ایران"، دومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه
33. سلطـانزاده ، وحید ، اردلان ، محمـدرضا و قنبری، سیروس ، 1399 ، "شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی آموزشی در دانشگاه های دولتی کشور" ، نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ، 10(1)