جایگاه آموزش های مهارتی در توسعۀ اقتصادی دانش بنیان
محورهای موضوعی : تخصصیمعصومه قارون 1 * , یعقوب انتظاری 2
1 - مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
2 - موسسه پژوهش و برنامه ریزی، آموزش عالی
کلید واژه: سرمایه انسانی اقتصاد دانش, مهارت, شایستگی , صنعت , نیروی متخصص, ,
چکیده مقاله :
سابقۀ نیاز سنجی های منابع انسانی در سطح کلان صرفاً معطوف به برآورد های کمی و تاحدودی تحلیل های کیفی از کمبود های تخصصی آن است. هدف این مقاله شناسایی نیاز به سرمایه های انسانی برای نیل به اقتصاد دانش محور با تآکید بر محتوای مشاغل در اقتصاد دانائی محور است. چارچوب نظری این تحقیق، بر گرفته از نظریه سرمایۀ انسانی و توسعه پایدار مبتنی بر دانائی است. ادبیات اخیر توسعۀ منابع انسانی بر توسعۀ منابع انسانی در سطح ملّی متمرکز شده است که سعی می کند با استفاده از رویکرد تلفیقی از ابعاد روانشناختی و مدیریت سازمانی علم توسعۀ منابع انسانی و ابعاد برنامه ریزی راهبردی توسعۀ مبتنی بر دانائی ، نیاز های آموزشی مهارتی نیروی انسانی شاغل را توصیف و برای تأمین آن برنامه ریزی کند.بدین منظور با مراجعه به اسناد مربوطه شامل نیاز سنجی های ملّی در کشورهای پیشگام ، پایگاههای اطلاعاتی از ویژگیهای تخصصی نیروی کار و تحلیل های نظری از ویژگی های مورد نیاز سرمایۀ انسانی در اقتصاد های مبتنی بر دانش ، ویژگی های تخصصی مهارتی سرمایه های انسانی در این اقتصاد ها تحقیق و بر اساس آن نیاز های آموزشی مهارتی سرمایه های انسانی کشور برای نیل به اقتصاد مبتنی بر دانش تدوین شده است. ویژگی های مذکور شامل سه دسته مهارت یا شایستگی است. لایۀ اول ، مجموعۀ وسیع شایستگی هایی است که برای موفقیت در محیط کار لازم است و به مهارت های« اشتغال پذیری» هم معروف است.لایۀ دوم مهارت های فنی مشترک درتمامی مشاغل یک بخش صنعتی است و لایۀ سوم مهارت های فنی خاص و منحصر بفرد یک صنعت است .
The background of human resources needs assessments in macro studies refers more to quantity estimating . The aim of this issue is to recognition of the human resource requirements to reach to knowledge based economy with emphasis to job contents .The theoretical framework is human capital theory and knowledge based sustainable development. Recent literature has concentrated in human resource development at national level (NHRD) , which attempt to describe employee’s educational and professional specialties and planning it by means of multi-criteria human resource development and the aspects of strategic planning for knowledge based development. For this reason , by considering national needs assessment documents in initiator countries , expert characteristics on the related databases and theoretical analysis ,the main capabilities of professional labore force in manufacturing major job groups has been recognized . the mentioned capabilities are in three categories : the first are essential for work station performance which known as “employability “ , the second are common technical skills in all industrial jobs, and the last one are technical skills specific to each industry.