ارائه مدل فرآیند هوشمندی فناوری در شرکت های کوچک و متوسط
محورهای موضوعی : تخصصیمهدی هاجری 1 * , حجت اله حاجي حسيني 2 , مهدی حمیدی 3
1 - دانشگاه تهران
2 - سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران. تهران،ايران
3 - دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه: هوشمندی فناوری, مدل های هوشمندی فناوری, شرکت های کوچک و متوسط.,
چکیده مقاله :
هوشمندی فناوری مفهومی است که شرکت ها را قادر می سازد تا فرصت ها و خطرات فناورانه ای که در آینده رشد و بقای کسب و کارشان را تحت تاثیر قرار می دهد، شناسایی کنند. لذا پیاده سازی این مفهوم در شرکت ها و سازمان ها می تواند بسیار مورد توجه باشد. از طرفی در ادبیات مدل های مختلفی در جهت تحقق هوشمندی فناوری ارائه شده است که در هر مدل مراحل چندگانه ای برای این امر معرفی شده است. لذا در این پژوهش با بررسی 4 مدل از مدل های موجود و جمع بندی مراحل مطرح در هر یک، به ارائه مدلی جهت پیاده سازی مفهوم هوشمندی فناوری پرداختیم. در این مدل به سه فاکتور زمان، میزان فعالیت مورد نیاز و مدیریت هوشمندی فناوری به عنوان عواملی که از نگاه مدل های موجود دور مانده اشاره می شود. در این پژوهش از مطالعات کتابخانه ای جهت جمع آوری ادبیات استفاده شده است. در انتهای این نوشتار نیز پیشنهادی جهت پژوهش های آتی مطرح می گردد.
Technology intelligence is a concept that enables firms to detect technological opportunities and risks which influence their future progress and performance of trade, therefore using this concept by organizations and corporations can be noteworthy. On the other hand, literature has dealt with different models for realization of technology intelligence, and in any of them, multiple stages are introduced. Hence in this research, surveying four models and concluding relevant stages of each, we introduced a model for implementation of technology intelligence concept. In this model three elements which are ignored by existing models - time, requisite activity and management of technology intelligence - are regarded as proposed factors. In this research we used information from libraries to collect the literature. At the end of this article, there is also a suggestion in order to implement further researches.