:: دوره 9، شماره 31 و 32 - ( 7-1396 ) ::
جلد 9 شماره 31 و 32 صفحات 15-34 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر سرمایه فکری بر ارزش برند شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
امیر غفوریان شاگردی، تهمینه ناطق، امید بهبودی ، غلامرضا خانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود
چکیده:   (1093 مشاهده)
از دیدگاه راهبردی، سرمایه فکری می­تواند در ایجاد و کاربرد دانش برای افزایش ارزش سازمان مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش ابتدا سرمایه فکری شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از مدل پولیک محاسبه شده و سپس به بررسی تاثیر سه متغیر تشکیل دهنده سرمایه فکری شامل سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری بر ارزش برند این شرکت­ها پرداخته شده است. همچنین برای سنجش ارزش برند شرکتها از شاخص کیو توبین که دیدگاهی شرکت محور است مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها غیرآزمایشی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  است که تعداد آنها 243 شرکت مشخص شد و با استفاده از روش نمونه گیری حذفی تعداد 68 شرکت به عنوان نمونه نهایی در نظر گرفته شد. به منظور سنجش سرمایه فکری و ارزش برند از صورت­های مالی شرکت­ها استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری)  بر ارزش برند شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران تاثیر دارد. همچنین مولفه های سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری به ترتیب قدرت تعیین کنندگی بیشتری داشته اند.
واژه‌های کلیدی: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی، سرمایه ساختاری، ارزش برند
متن کامل [PDF 854 kb]   (465 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۸


XML   English Abstract   Print



دوره 9، شماره 31 و 32 - ( 7-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها